Solis Dammbygge

#1 - 14 juli 2013 10:02
Nu börjar vi med vårt nya dammbygge, vi har fått en gammal odlingsbalja (kommer från laxodlingen från början) från vår mc klubb som vi använt som pool där.
Nu äntligen har vi fått den och kan göra en damm på ca 15000 liter.
Har bara precis börjat så lite tipps o råd från er som haft damm mottages gärna :)
Tyvärr kommer jag nog få bada varje gång man ska plantera växter där men det kan ju vara lite spännande i sig:p
Fortsättning följer ;)[ATTACH=CONFIG]62860[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62861[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62862[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 juli 2013 10:30
Vilka råd söker du efter.

Mitt första "råd" har du i alla fall redan anammat - gräv inte för hand:p

PS. Flyttade tråden till dammkategorin - visst det är ett projekt så det är inte fel att lägga det där men de som är dammintresserade hittar det lättare i denna kategori
#3 - 14 juli 2013 11:23
Tack Kjell, ja att gräva detta förhand hade tagit lite för lång tid:p tur att vi har en gammal lingrävare ;)

Jo dom råden jag kan behöva är lite om bottenmaterial vi funderar på sand, hur tjockt behöver man ?
Hur rengör man enklast en sån här stor damm tro?
Eftersom att vi gräver ner denna dammen då borde väll fiskarna klara att övervintra där den är väll ca 1,30 hög har inte mätt faktiskt?

Det jag också tänker på är lite vad för grejor man ska tänka på sånt som ni kanske gjort fel när ni fixade damm så jag kan undvika dessa blundrar.

Bolla gärna lite ideer hur man kan inreda en sån här damm?

I mitten är utloppet där vatten ska rinna ut när man behöver byta eller tömma av någon anledning.

Vi funderar på sand iallafall och bygga upp runt utloppet så att sanden inte åker ner och just nu slog det mig att man kan ju faktiskt bygga med sten runt utloppet så att det inte syns såväl.

Mot barnens förtret så blir detta en damm istället för pool :D

Många frågor kommer nog att komma fram under tiden.

Filterlösning blir nog en renare som dom hade till poolen innan så det är nog ett sandfilter tror jag, har inte sett det ännu så jag vet inte riktigt.
#4 - 14 juli 2013 11:50
Jag har ingen egen damm längre, flyttat, men djupet räcker till för att fiskarna ska övervintra. Bottenmaterial är faktiskt inte så viktigt, det kommer att bli dy ganska snart och det är bara bra. Växter behöver lite olika djup och du måste nog ordna lite terasser i dammen, under ytan så klart, att ställa växterna på. Näckrosor kan du nog ha på det djupet.
En anordning för att enkelt kunna göra vattenbyten kan också var bra.
Du kommer också att se alger växa på väggarna, det är också som det ska vara, ska du ha någon form av guldfisk kommer de att gå och äta i algmattan.
När jag hade damm matade vi aldrig, fiskarna klarade sig utmärkt ändå, men nackdelen är att de blir mera skygga än när man vänjer dem vid matning.

Tobbe
#5 - 14 juli 2013 11:53
Tack för din berättelse.
Jag mätte dammen och jag hade lite fel den var bara 1,13 djup och så var det ca 3,80 bred så vattendjupet kommer nog högst vara 1 meter. Ska tänka på detta nu ska jag ut o fortsätta :p
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 juli 2013 12:21
Lägger in ett foto (tog det precis) på våran damm som har varit igång i drygt 15 år. Det är dock en dammpresenning och den är lite ömtålig nu - nästa gång väljer jag nog ett annat material. Storleken på min damms djupvattendel är nog ungefär som på din men sedan finns det också en grundvattendel (som speciellt grodor, paddor och många växter älskar) som är ca. 5-20 cm djup. I mitten är det en djupvattenhåla som i början var ca. 1,5 meter djup men nu säkert inte är mer än några centimeter mer än metern djup. Vi bor väl i ungefär samma växtklimatzon (gränzzonen mellan tvåan och trean) så det bör väl gälla ungefär samma förutsättningar. Vi har haft fisk i och sedan har djur som grodor, salamandrar, paddor etc. flyttat in och detta är mina erferanheter. Fiskarna (och övriga djur så klart) får gå kvar utomhus under vintern. Det är ingen värme eller syresättning i dammen på vintern - det enda jag brukar göra är att lägga dit ett "frigolitlock" för dammar vilket gör att ett hål i mitten hålls öppet på vintern.
Koi - nja, har försökt 2 gånger men det har inte gått bra så dessa bör man plocka in på vintern.
Guldfisk - funkar nästan alltid utan problem. Dock några vintrar (undantag) har varit jäkligt långa och kalla och varit utan snö (snö isolerar) då har både guldfiskarna och paddorna strukit med. Men allmänt sett håller man öppet ett "hål" samt inte har för mycket slam på botten så klarar sig guldfiskarna.

Jag minns inte hur mycket sand jag la under presenningen men ett 5 cm tjockt lager var det i alla fall.
#7 - 14 juli 2013 13:05
Tack Kjell. vacker damm du har :)

Eftersom våran är hel i sig så behöver vi inte damm duk utan funderingen var om vi skulle ha sand på botten men det är säkert ganska meningslöst eftersom det slammar igen som ni skriver, under dammen ska vi lägga divinicell plattor för att hålla det plant och sen kan ju inte plattorna frysa heller.

Grön som dammen är, kanske är lite tråkig i färgen men däremot så bör man se fiskarna ganska väl och sätts det så alger och slam efter hand så syns det inte ändå.

Hur ofta rengör ni dammen på botten?

Hur har ni byggt upp hyllorna som ni planterat i, behövs det något typ jord sand eller något eller har ni bara petat i växter bland stenarna?
#8 - 14 juli 2013 14:19
Behövs det ett rejält filter eller räcker det med cirkulation i dammen :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 juli 2013 15:02
Man kan väl lägga ett tunt lager med sand på botten av estetiska skäl. Växter som näckrosor planteras bäst ner i krukor.

Svårt med växter i en sådan damm. Dels eftersom den inte har någon lågvattendel och dels eftersom det inte är sluttande kanter vilket gör att det är mycket svårt för växterna att fästa på kanten. Jag hade ändå hängt ett "växtnät" ner på sidorna.

Filter beror väl på lite hur ren man vill ha dammen och hur mycket fisk man har i den. De första åren hade jag ett filter - men de sista 10 åren har jag kört utan. Vill man ha riktigt klart vatten bör man väl köra med UV.

Jag föredrar dock lite "ogenomskinligt" vatten eftersom det blir mer naturligt då. Även om min presenning är mörkt grön så tycker jag att det ser kontsgjort ut om man ser den så därför föredrar jag lite murrigt vatten.
#10 - 14 juli 2013 15:14
Ah villken bra idee, något särskillt nät du tänker på?
Funderar på om man ska bygga upp med lite sten på någon kant men det kanske blir för tungt för botten i längden, vill ju inte att den ska gå sönder även fast den är tålig.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 juli 2013 15:30
solis skrev:
Ah villken bra idee, något särskillt nät du tänker på?

Funderar på om man ska bygga upp med lite sten på någon kant men det kanske blir för tungt för botten i längden, vill ju inte att den ska gå sönder även fast den är tålig.

Sådant nät som säljs i alla gardencenters som säljer dammtillbehör.

Vet ju inte vad botten tål så jag kan inte uttala mig om det - men jag har svårt att tro att en massa stenar skulle göra att botten spricker om underarbetet är rätt utfört. Ställ dock stenarna på frigolit.
Vet dock inte riktigt om det går att göra snyggt i din damm. Din damm har klara fördelar men är mycket svårare att få till snygt med växter.
#12 - 14 juli 2013 15:31
Allt beror ju på vad man vill ha i dammen. Hade jag haft den dammen så hade jag kört en ren Koidamm, men då skulle jag ersatt det befintliga bottenavloppet med ett riktigt gjort för kontinuerlig cirkulation som utlopp till filtret. Givetvis kan man då inte ha någon form av bottenmaterial utan måste köra dammen "ren" sånär som på kantnät att fästa växter i om man nu vill ha det.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 14 juli 2013 15:40
Ja kantnät heter det
#14 - 14 juli 2013 17:48
Tack för att ni bollar med mig :)
Nu har vi fått i dammen i hålet iallafall och ska fixa det sista som att förlänga utloppsröret och sätta ett rör uppåt så att vattnet rinner ut om det blir för mycket vid regn eller så.
När allt sånt är färdigt ska vi börja gräva igen runt om så att det blir plant runt om, sen får vi väll tvätta av den innan vi börjar fylla med vatten som ska vara kvar och lägga i lite sten o sand.
Får köra till båstad och kolla i gardena affären vad dom har där och erbjuda och sen får vi väll börja ragga efter lite fisk.
Jag har bara en guldfisk i mitt kar och det känns lite synd att skicka i den ensam i den stora baljan.
[ATTACH=CONFIG]62869[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62870[/ATTACH]
#15 - 14 juli 2013 18:01
Den enda affären jag kan tänka mig med dammfiskar är arken zoo i halmstad (stenalyckan).
#16 - 14 juli 2013 18:13
Ja han brukar ha får kolla om jag inte hittar billiga på något annat ställe, en del brukar ha för mycket i sina dammar som kanske behöver bli av med några där om jag har tur.
#17 - 16 juli 2013 13:30
Idag har jag högtryckstvättat dammen, igår så lade vi jord runt den.
Nu ska den bara få torka och sen ska den siliconas i skarvarna.
Funderar på att sätta något extra galler i mitten och sen lägga över sten så att den inte ska synas.
Går fortfarande i fundering på om vi ska ha sand på botten eller inte för då måste vi bygga upp en liten kant runt utloppet så att det inte sätts igen.
Har nog tänkt ha det ganska enkelt runtom iår så att gräset får växa fritt men i framkant så funderar jag på att lägga lite sten eller tegelstenar. Det är ju så att vi har kor på utsidan så man får kanske se hur högt dom börjar böka och äta kommer att vara stänge runt så dom kommer ju inte åt dammen såklart.
[ATTACH=CONFIG]62874[/ATTACH]
#18 - 17 juli 2013 10:32
Så nu har vi siliconat(igår) och satt i ett skydd för sand om vi ska ha lite på botten, och så har jag byggt upp med sten för att dölja avloppet eller vad man ska kalla det:p
Går fortfarande i funderingar med filterlösning om man bara ska ha en typ streemer som cirukulerar ytan och får ner syre eller om man ska köra utan något och att man byter vatten då och då.
Vi har så att det kan rinna i vatten från en bäck genom en slang och så har vi en ventil som gör att vattnet inte ska rinna över i dammen om det kommer för mycket och då rinner överflödsvattnet ut genom detta röret från bottenavloppet och det blir som ett in ut vattenbyte, vad tror ni om den ideen :confused:
Man kan ju låta det ligga över natten så blir det ganska mycket byte av vatten men ändå inte.
Håller just nu på att pumpa upp vatten från lagan och se hur det blir med lite grumvatten.:)
[ATTACH=CONFIG]62881[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62882[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 17 juli 2013 11:34
En liten kommentar bara. Se till att det inte finns någon helst chans att vara sig växter (om du har växter om inte förkommer i Sverige) eller fiskar kan ta sig till ån (Lagan) nedanför.
Så när du byter vatten se till att inte tappa ut det så att det rinner direkt ner i ån.
#20 - 17 juli 2013 11:59
Tack Kjell för den kommentaren, från utsläppet till lagan är det ca 30 meter så det hamnar på barmarken om det skulle vara, så har man också lite koll om det kommer ut något.
Funderar på att ta växter från lagan och då är ju inte dom någon fara, vi har nyttjanderätt här.

Vad tror du om ideen med att inte ha något filter utan att bara köra in ut metoden emellanåt?
Eller en streemer som cirkulerar?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 17 juli 2013 12:11
Se till att vattenutloppet går genom en sil så man kan lägga tillbaka det som åker ut vid vattenbyte. Här hemma åker såväl fisk/grod/padd/salmanderyngel med ut genom slangen vid vattenbyte.

Angående filter.
Vad för fisk skall du ha i, hur mycket växter skall du ha i, hur mycket och hur ofta byts det vatten.
Utifrån detta beror det på om man skall ha filter och vilket filter man skall ha.

I min damm har jag inget filter/cirkulation alls - men jag har massor av växter och bara guldfisk. Utan pump så klarar sig grod/paddynglen mycket bättre
#22 - 17 juli 2013 12:35
Vi hade tänkt börja med guldfisk.
Växter funderade jag på om man skulle hänga på kanterna men hur mycket det blir vet jag inte ännu.
Vattenbyte ja man kan ju fundera på hur ofta det behövs när det kommer att vara ca 13000 liter vatten i.
Det är ju inte så besvärligt att sätta igång vatten dit ju.
Tack för du bollar med mig Kjell.
Jo jag har funderat på att ha någon slags sil där vattnet kommer ut så ser man också om det kommer med något.
#23 - 17 juli 2013 15:21
Ja då har vi släppt i dom första försökskaninerna för att kolla läget.
Jag har även äntligen fått ut den gamla väderkvarnen som stått ivägen i trädgården och nu har den äntligen fått en bra plats där den passar in :D
Vattnet är grumligt villket är bra för då syns inte färgen så mycket;)
Ska bygga med stenar runt om hela dammen så man kan gå runt och kanske ha någon avsats där man kan ställa lite blommor i byttor istället. Får se vart skapande bär hänn.
[ATTACH=CONFIG]62883[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62884[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 17 juli 2013 15:54
solis skrev:
Vi hade tänkt börja med guldfisk.

Växter funderade jag på om man skulle hänga på kanterna men hur mycket det blir vet jag inte ännu.

Vattenbyte ja man kan ju fundera på hur ofta det behövs när det kommer att vara ca 13000 liter vatten i.

Det är ju inte så besvärligt att sätta igång vatten dit ju.

Tack för du bollar med mig Kjell.

Jo jag har funderat på att ha någon slags sil där vattnet kommer ut så ser man också om det kommer med något.

Med den konstruktionen är det svårt att ha mycket växter så ett filter kommer du säkert att behöva
#25 - 17 juli 2013 18:00
Ja jag kan tänka mig det, får klura på den :)
Flytväxter och näckrosor kan jag ha i iallafall.
Funderar på att ha korgar på sidorna där det får vara växter med.
Finns det några bra akvarieväxter som klarar av att vara däri tro:confused:
Får fynda vid vår andra damm och lagan annars
#26 - 19 juli 2013 21:37
Så här ser det ut nu, vi har i ett tillfälligt filter men ska bygga ett som drar genom golvbrunnen och sen en slang tillbaks, om vi sen gör vattenfall eller vad som händer det får framtiden utvisa;)
Just nu används den som pool av barnen, dom har inte badat så mycket på flera år som dom gör nu hm hoppas dom slutar när vi är färdiga och fisken ska i:p

Stenar ska jag ha hela vägen runt dammen så man kan gå där och har börjat i en hörna :)

[ATTACH=CONFIG]62907[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62908[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62906[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 19 juli 2013 21:45
Du har inte funderat på delfiner - dom kan hoppa genom ringen:D
#28 - 19 juli 2013 21:47
Ah bra ide :D :D:Dfast jag kan ju måla barnen gråa så er dom ut som delfiner ;)
#29 - 25 juli 2013 21:19
Så här ser det ut just nu, har inte haft all tid men lite har vi gjort.
Vi har grävt ner en tunna som ska bli vårat filter på något vänster.
Vattnet åker ut genom bottenventilen och kommer upp till tunnan där jag har en pump med filter på just nu som sprutar ner vattnet i dammen.
Min man hade tänkt göra något rör med hål i som han sen klär med någon slags matta som kommer att gå ut och in som ett gammalt element och den ska vara kopplad till en streemer och ligga i tunnan.
Någon annan kanske har något annat förslag på material eller annat sätt att lösa filterbiten i tunnan, alla ideer är välkomna :)
Idag har vi faktiskt släppt i 4 guldfiskar och 3 koi. Där finns lite växter i just nu som inte syns på bilden för dom är för låga för att se.
[ATTACH=CONFIG]62950[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62951[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]62952[/ATTACH]
#30 - 26 juli 2013 06:24
Ser läckert ut med den vackra bakgrunden av lagan , släng ut fisken och använd den som badtunna istället , sittande däri med en kall öl i solnedgången :p

Slänger med en bild på våran damm som fylldes i våras , växterna har inte etablerat sig riktigt ännu men det ser skapligt ut
#31 - 26 juli 2013 08:25
Det går nog att sitta i ändå ;)

Fin damm du har, vår kommer inte vara lika prydlig runt, vi bor på ett sånt roligt ställe där kirskålen tar allt så jag har gett upp det här med rabatter, vi kommer sätta blommor runt som kväver det på backen :)
#32 - 26 juli 2013 13:25
Jag har lagt täckduk under barken vilket har hållet borta kirskålen såhär långt iaf
#33 - 26 juli 2013 14:57
Tur för dig :) får se vad framtiden bär här.
#34 - 27 juli 2013 10:40
Nu måste jag fråga för att se om jag tänker fel, eftersom vi inte har så mycket bottensubstrat i dammen så undrar jag om det här med bakterier om man vill att det ska fastna lite om det kan hjälpa till att slänga i akvariegrus i botten i tunnan där vi har en pump med filter på för att få det att stanna lite mer bakterier eller gör det ingen skillnad?
Det blir alltså att gruset ligger under filtret så det silas inte igenom som ett bottenfilter utan pumpen och filtret hänger ovanför som ett innerfilter i ett vanligt kar.
Eller blir effeten samma som om jag skulle slänga i gruset på botten i dammen?
Hoppas ni förstår min lulliga fråga :p
#35 - 31 juli 2013 18:22
Min man undrade varför man inte använder sandfilter till damm? han har inte hittat något om det iallafall:)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 31 juli 2013 18:28
solis skrev:
Nu måste jag fråga för att se om jag tänker fel, eftersom vi inte har så mycket bottensubstrat i dammen så undrar jag om det här med bakterier om man vill att det ska fastna lite om det kan hjälpa till att slänga i akvariegrus i botten i tunnan där vi har en pump med filter på för att få det att stanna lite mer bakterier eller gör det ingen skillnad?

Det blir alltså att gruset ligger under filtret så det silas inte igenom som ett bottenfilter utan pumpen och filtret hänger ovanför som ett innerfilter i ett vanligt kar.

Eller blir effeten samma som om jag skulle slänga i gruset på botten i dammen?

Hoppas ni förstår min lulliga fråga :p

Det blir förstås mindre med nyttobakterier i gruset om vattnet inte cirkulerar men det brukar ändå bli tillräckligt i filtret och i vattnet
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 31 juli 2013 18:30
solis skrev:
Min man undrade varför man inte använder sandfilter till damm? han har inte hittat något om det iallafall:)

Det finns det nog en del som gör men det kommer ju in en hel del skit så sanden brukar behöva göras ren rätt ofta eftersom den är lite för tätt men ofta så räcker det med att man kan backspola filtret och det brukar man ofta kunna göra i sandfilter
#38 - 31 juli 2013 18:34
Tack för dina svar Kjell, var inne och pratade med en som sålde pooltillbehör och det fanns alternativet glaskulor lika stora som sanden till sandfilter och hon sa att fördelen med det var att det fastnar inte på samma sätt och slits inte lika lätt som sanden så den håller i fler år än sand, däremot dubbelt så dyr.
Vi har backspolning på vårt sandfilter men vi vet ej om vi ska använda det ännu, funderar på bästa filterlösningen fortfarande.
#39 - 1 augusti 2013 19:51
Ja det som har hänt idag är att det kom 50 koi som flyttade in i dammen.
Stenläggningen går sakta men säkert fram men har ikväll lagt sandkvarts eller vad det heter mellan stenarna som är färdiga, blev riktigt mysigt om jag ska säga det själv.
Mange har fixat med sin omvända/ombyggda viktortraktor så att den funkar och har kunnat ha lite nytta av den i vårt projekt :)

[ATTACH=CONFIG]63060[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63061[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63062[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63063[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]63064[/ATTACH]
#40 - 1 augusti 2013 19:56
50 st! jäklar vilket liv det komer bli vid matningsdags :p.
#41 - 1 augusti 2013 19:59
Japp, det roliga är att dom 3 vi köpte för några dagar sen blir förföljda av dessa, dom är några cm större och dom verkar se dom som flockledare:D
#42 - 1 augusti 2013 20:13
hehe, de kommer bli riktigt stora i den dammen!
#43 - 1 augusti 2013 21:34
Det får vi hoppas, koi är så vackra som stora :)
#44 - 2 augusti 2013 10:47
Hur länge tror ni det kommer att klara sig som vi har det nu.
I tunnan har vi ett innerfilter där jag har vadd på som jag tvättar rent varje dag, villket man inte ska göra om man vill få goda bakterier, men tvätten är för att få ut så mycket smuts som möjligt.
Så som det är nu är att vattnet rinner ut i botten avloppet upp till tunnan där jag har inner filtret och sprutar ut i dammen som jag kramar ut 1-2 ggr per dag, på nätterna så kommer det vatten från skogen och byter vatten hela natten.
Hur tror ni vattenkvaliten blir för fiskarna då, bra eller dålig?
Vi har beställt ett uv filter som kommer snart förhoppningsvis som vi kommer att sätta på.
#45 - 2 augusti 2013 15:35
Sv: Solis Dammbygge

Jag tror att det fungerar bra eftersom bi byter vatten varje natt. Och om det är friskt vatten från naturen så borde det ju bli bra :)

Men men, jag har ju haft fel förr :p
#46 - 2 augusti 2013 18:15
Jo det är friskt vatten från naturen, jag tror det funkar så länge vi funderar på bästa filterlösningen :)
Ville bara få lite åsikter ifall någon vet något annat.
#47 - 2 augusti 2013 18:55
Mkt stora vattenbyten (dvs närmare 100%) är bättre än filtrering eftersom "allt" tas bort till skillnad från bara filtrering...
#48 - 2 augusti 2013 19:33
Kan du inte göra nån variant med att du tar sjö/å vatten hela tiden och sen putsar ut? måste va bra?^^ hojhojhoj
#49 - 19 augusti 2013 17:16
Så här ser vårat bygge ut just nu, det går sakta men säkert.
Vi fick tömma dammen förra veckan för där är någon läcka men inte lyckades vi lokalisera den.
Som det är just nu så har vi ett innerfilter i tunnan ihopkopplat till ett uvfilter.
På natten så byter det vatten själv från skogs slangen.
Vi vet fortfarande inte hur vi ska göra i vinter med tanke på läckan, min man räknar kallt med att det ska sumpa igen där det läker så vi får se.
Går o funderar på hur man vinterförvarar dom bäst, ska dom helst gå i kallt vatten eller:confused:
Har fundering på att sätta upp ett kar på sågen (430 liter)i duschrummet eftersom jag inte litar på att karet kommer att hålla, det har varit en spricka i botten (ganska tjockt glas) som är siliconat av förra ägaren, vi har haft det igång utomhus några ggr utan problem men vågar inte ha det inomhus ifall att det spricker, tänkte ha ett element eller något så rummet hålls frost fritt.
Eller har ni något bättre förslag på hur man vinterförvarar dom bäst:confused:
Äh nu glömde jag ta kort på den nya fisken, får göra det nästa gång ;)
[ATTACH=CONFIG]63551[/ATTACH]
#50 - 28 augusti 2013 06:22
Hej, vad kul! Hur har det gått?? Tänkte på en sak, den ser ju tillräckligt stor ut för att göra en liten brygga! Vi gjorde en i vår grävda damm med gummiduk. Bryggpelarna vilar på en avsats, extra dubbelvikt dammduk och varsin betongplatta, för att fördela tyngden. Det är skitmysigt att ligga där å titta ner i vattnet! Sedan har vi bla en pelare av tegelsten i mitten, som vi ställt en stor kruka med ett gräs på. Snyggt när det sticker upp fritt ur vattnet. Du skulle kunna hänga ex foderspann mot kanten med växter i!

Tänkte visa bild, men hur lägger man in bilder?
#51 - 28 augusti 2013 06:30
Jo det flyter på. Bygga pelare kanske är en idee, den ska jag fundera på, känns lite olönt nu i när hösten är på intågande, är inte direkt sugen på att hoppa i o bada just nu ;)
Jag har nätkorgar på andra sidan men dom är bara 2 o syns inte så mycket just på bilden.

Man kan inte lägga in bilder direkt om man inte är guldmedlem utan då får man ladda bilden till någon sida där man kan länka ifrån, vet ej vad dom heter men det finns en massa, undrar om inte någon heter photobucket.
#52 - 28 augusti 2013 06:48
Haha, nä vore väl lite omysigt att hoppa i nu... Fast här på Öland har vi 20 grader i vattnet nu...
Lägger in en länk, skrolla ner till augusti-september! Bilderna är klickbara för större format.

http://anjasflock.bloggagratis.se/2013/01/07/9271170-i-backspegeln/
#53 - 28 augusti 2013 06:55
Jättemysig damm, får se vad jag kan ta till mig där :)
VI har också runt 20 grader både i dammen o luften just nu men jag är störtförkyld, tror också det är enklare att göra det när man väll ska tömma ut en del ur dammen den är ändå över 1 meter djup så det är inte så lätt att nå botten utan att vara under vattnet för att stapla stenar ;)
#54 - 12 oktober 2013 08:04
Nu har vi tänkt att ta bort pump o uv filter i dammen, vi har så att det rinner i vatten hela tiden så det borde väll inte vara någon fara?

Sen funderar jag på hur man ska förvara växterna bäst, vi har ju hästsvans tror jag dom heter i korgar på väggen och jag vet ej hur dom skulle trivas om man satte ner korgarna på botten men kan tänka att dom kanske inte mår så bra av det, där är bara sand i korgarna som dom har rötterna i, hur skulle ni gjort med dom växterna över vintern??
Vi kommer senare i höst att täcka dammen med divinicell plattor men ha öppet en bit där vi ska ha i en sån pump som håller frostfritt en bit.
#55 - 16 oktober 2013 10:39
Bara låt dem vara där de är! Mina hästsvansar har övervintrat på sin plats, grund hylla under ytan. Inga problem alls!
#56 - 16 oktober 2013 11:31
Tack AnjaG, funderar på om jag ska sänka ner korgarna på botten istället för då trycks dom inte ihop av plattorna vi ska lägga på sen, eller så får vi ha avfrostaren just där. :)

Annons