Sökning funkar inte?

#1 - 26 november 2006 20:29
Gjorde en sökning på Co2 (det måste ju ha nämts minst 10 miljoner ggr i forumet) men får då svaret
Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.
#2 - 26 november 2006 20:31
Får också felet

Warning: Missing argument 2 for sanitize_search_query() in /includes/functions_search.php on line 719

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 26 november 2006 20:34
Har för mig att ett sökord måste innehålla mer än 3 bokstäver
#4 - 26 november 2006 20:37
Jag söker på "svamp på gälen", svamp vid gälen" och gälsvamp. Men inget svar. ???
#5 - 26 november 2006 20:39
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag testade söka på Corydoras, borde ju ge en del svar :) men fick oxå upp felmeddelande.[/COLOR][/FONT]
#6 - 26 november 2006 20:48
Verkar vara som Kjellzoon säger, Måste minst innehålla 3 bokstäver

men det måste väl gå att ändra? Det finns ju rätt många ord inom detta område som är på 3 bokstäver eller mindre
Typ Koi, Co2 mm...
admin
Christian Alfredsson
#7 - 26 november 2006 21:14
Det går att ändra men sökindexen växer så enormt så det känns inte riktigt värt det. All annan sökning blir långsammare då.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 november 2006 21:36
Jag sökte på Corydoras och det gav hur många träffar som helst
Jag sökte på gälsvamp och det gav en träff - denna tråd - så det är väl helt enkelt som så att detta ord inte förekommit tidigare i forumet
Så nog verkar det funka om bara ordet innehåller mer än 3 bokstäver. Däremot verkar alltid ett felmeddelande dyka upp överst - varför vet jag inte - det funkar ju

men det måste väl gå att ändra?

Som Christian skriver så blir sökningen väldigt mycket segare då och vi hade faktiskt så en gång men ändrade pga av kritik på att sökningen blev för långsam
#9 - 26 november 2006 21:36
funkar fint o söka. felmeddelandet kommer upp nån sekund i början, sen kommer alla svar upp. har märkt att det tar lite längre tid att hitta svaren nu jämfört med förut dock.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 26 november 2006 21:45
funkar fint o söka. felmeddelandet kommer upp nån sekund i början, sen kommer alla svar upp. har märkt att det tar lite längre tid att hitta svaren nu jämfört med förut dock.

Kan inte det bero på att det blir fler och fler inlägg att "söka igenom" - det är ju trots allt nära 600.000 inlägg det handlar om
#11 - 27 november 2006 04:24
funkar fint o söka. felmeddelandet kommer upp nån sekund i början, sen kommer alla svar upp.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Testade igen, och så var det ju, hade lite bråttom tillbaka när felmeddelandet kom upp.[/COLOR][/FONT]
#12 - 27 november 2006 05:21
jo som kjell skriver är det ju möjligt att det börjar bli väldigt många inlägg.

skulle det gå att rensa bort en del väldigt gamla inlägg som ingen läser? eller går det inte att se vilka som blir lästa eller inte? en tanke bara.
#13 - 27 november 2006 07:27
Adamzon skrev:
Verkar vara som Kjellzoon säger, Måste minst innehålla 3 bokstäver men det måste väl gå att ändra? Det finns ju rätt många ord inom detta område som är på 3 bokstäver eller mindre

Typ Koi, Co2 mm...

Om man vill söka på Co2 så kan man skriva Co2*, då får man massa träffar (312 st). Samma med Koi, skriv koi*, ger 331 träffar.
Bara ett tips ;).
#14 - 27 november 2006 07:44
skulle det gå att rensa bort en del väldigt gamla inlägg som ingen läser? eller går det inte att se vilka som blir lästa eller inte? en tanke bara.

Ingen bra idé, finns folk som läser dem också :)
#15 - 27 november 2006 12:04
Guy Palm skrev:
Ingen bra idé, finns folk som läser dem också :)

ja de gör kanske det.. men hur funkar det om 50år då när det är många många miljoner trådar och inlägg? då lär det inte gå speciellt fort här på zoopet ;)
#16 - 27 november 2006 12:09
mmm skrev:
Om man vill söka på Co2 så kan man skriva Co2*, då får man massa träffar (312 st). Samma med Koi, skriv koi*, ger 331 träffar.

Bara ett tips ;).

Tipsar tillbaka ;) Skriv detta till Kjellzon och nisse nr 2 så dom kan skriva med det i sökrutan så tror jag det underlättar för många när dom söker på "Alg" och så vidare .)

/Adam
#17 - 27 november 2006 12:34
mmm skrev:

Bara ett tips ;).

SNYGGT
:D
#18 - 6 december 2006 07:38
Vad har hänt med sökfunktionen nu?
Varför måste man verifiera med en kod från en bild, det ska väl vara lätt att kunna söka?

Hmm. Det verkar som om man bara behöver göra det när man inte är inloggad dock...
admin
Christian Alfredsson
#19 - 7 december 2006 08:31
Det är en ny säkerhetsfunktion. Robotar på nätet går igenom forum genom att använda just sökfunktionen. Den är ju inte med när man är inloggad så jag tycker den är okey
#20 - 7 december 2006 09:34
Angående spara eller inte när det gäller gamla inlägg så kan man ju arkivera trådar efter en viss tid. Lägger man dom separat så skulle man ju själv kunna välja om man söker i arkivet eller i aktuella trådar. Kör man på ett bästföre datum på ett år innan en tråd arkiveras så skulle man kunna tillåta kortare sökbegrepp. Då får man helt enkelt finna sig i att vänta när man söker i arkivet.
#21 - 7 december 2006 10:00
admin skrev:
Det är en ny säkerhetsfunktion. Robotar på nätet går igenom forum genom att använda just sökfunktionen. Den är ju inte med när man är inloggad så jag tycker den är okey

Men är det inte ofta räddningen när man söker - att hitta igen något med hjälp av GOOGLE - är det kört där nu?
:confused:
#22 - 7 december 2006 10:24
Angående spara eller inte när det gäller gamla inlägg så kan man ju arkivera trådar efter en viss tid. Lägger man dom separat så skulle man ju själv kunna välja om man söker i arkivet eller i aktuella trådar. Kör man på ett bästföre datum på ett år innan en tråd arkiveras så skulle man kunna tillåta kortare sökbegrepp. Då får man helt enkelt finna sig i att vänta när man söker i arkivet.

Istället för arkiv kan man ju helt enkelt begränsa vanliga sökningar till att som default (standard) gälla exempelvis upp till två år gamla inlägg. Vill man söka i hela databasen får man kryssa i en ruta eller radiobox, eller välja detta under avancerad sökning.
#23 - 7 december 2006 12:22
Ett alternativ för att kunna söka på korta ord som KH, GH, pH, CO2 mfl är ju att ha en undantags lista för vanliga "småord" som inte indexeras av sökfunktionen. Tänker på ord som på, i, min, er, nu, då etc.
Nu vet jag ju inte om det går att inplementera lätt i den sökfunktion som finns, men om det går så finns garanterat en lista över undantagsord att hitta på nätet. Det lär ju vara fler som stöter på samma problem tycker man.

Annons