Sökning bland fiskar/växter

#1 - 27 oktober 2005 09:35
Sitter ofta och söker bland fiskar och växter. Tycker det är lite bökigt att behöva backa två steg och sedan radera sökningen för att söka igen. Att gå via menyn finner jag också lite bökigt ;) (Ja, jag kanske är för bekväm av mig..)
Jag skulle gärna se en sökruta även vid resultaten samt vid beskrivningen. Då kan man lätt och enkelt söka vidare efter nästa fisk :)
Just nu sitter jag och söker igenom Åleds lagerlista för att hitta några fler spännande fiskar till mitt kar. Blir rätt många sökningar ;)
#2 - 27 oktober 2005 09:47
[QUOTE=y0da]Sitter ofta och söker bland fiskar och växter. Tycker det är lite bökigt att behöva backa två steg och sedan radera sökningen för att söka igen. Att gå via menyn finner jag också lite bökigt ;) (Ja, jag kanske är för bekväm av mig..)
Jag skulle gärna se en sökruta även vid resultaten samt vid beskrivningen. Då kan man lätt och enkelt söka vidare efter nästa fisk :)
Just nu sitter jag och söker igenom Åleds lagerlista för att hitta några fler spännande fiskar till mitt kar. Blir rätt många sökningar ;)[/QUOTE]

Det hade även underlättat ännu mer om Åled hade lite mer info och bilder :)
#3 - 27 oktober 2005 09:58
[QUOTE=y0da]Sitter ofta och söker bland fiskar och växter. Tycker det är lite bökigt att behöva backa två steg och sedan radera sökningen för att söka igen. [/QUOTE]

köp en logitech 510 eller liknande så är det inga problem längre.
har en liten knapp vid tummen jag trycker på för att backa och har man hyfsat snabb uppkoppling så går det finfint.
#4 - 27 oktober 2005 10:02
Haha.. jo, onekligen :)
Sen stämmer ju inte deras "Populärnamn" alltid så bra med de här på zoonen.

Måste iofs tillägga att det är rätt kul att sitta och söka efter fiskarna. Sitter här med en utskrift av deras lagerlista och söker och jämför och kluddrar för fullt (inte mitt fel att inga kunder ringer hit för tillfället!).
#5 - 27 oktober 2005 10:04
[QUOTE=Raven]
köp en logitech 510 eller liknande så är det inga problem längre.
har en liten knapp vid tummen jag trycker på för att backa och har man hyfsat snabb uppkoppling så går det finfint.[/QUOTE]

Duger fint med firefox och mouse gesture pluginet annars.. höger+vänster musknapp backar, vänster+höger musknapp går ett steg framåt.
Dock är det gärna ett moment jag slipper. Måste dessutom likt förbannat rensa sökfältet innan jag ska skriva in nått nytt. (Dubbelklick+delete är visst jobbigt! Och jag har redan erkännt att jag är lat! :P)
#6 - 27 oktober 2005 10:06
Det hade även underlättat ännu mer om Åled hade lite mer info och bilder :)

Varför skall allt vara så lätt ;)
Halva nöjet för mig när jag tänker skaffa någon art jag inte känner till är att söka information på nätet. Och då inte enbart på Zoopet
#7 - 27 oktober 2005 10:08
[QUOTE=y0da]Måste iofs tillägga att det är rätt kul att sitta och söka efter fiskarna. [/QUOTE]
nåt ja undviker sålångt ja kan.
känns så deprimerande å se alla fiskar man vill ha men inte kan köpa av en elelr annan orsak :(

[QUOTE=y0da]Och jag har redan erkännt att jag är lat! :P)[/QUOTE]
haha inte lika lat som jag är :rolleyes:
#8 - 27 oktober 2005 10:26
[QUOTE=Raven][QUOTE=y0da]Måste iofs tillägga att det är rätt kul att sitta och söka efter fiskarna. [/QUOTE]
känns så deprimerande å se alla fiskar man vill ha men inte kan köpa av en elelr annan orsak :(

[QUOTE=y0da]Och jag har redan erkännt att jag är lat! :P)[/QUOTE]
haha inte lika lat som jag är :rolleyes:[/QUOTE]

Haha :D Så jäkla lat kan du nog inte vara. Inte med tanke på att du lirar in 27.3 inlägg om dagen i snitt :)
#9 - 27 oktober 2005 10:29
[QUOTE=Gimbo]Haha :D Så jäkla lat kan du nog inte vara. Inte med tanke på att du lirar in 27.3 inlägg om dagen i snitt :)[/QUOTE]

27.3 usch då har ja blitt ännu latare vill minnas ja varit uppe i över 30 ;)
nackdelen och fördelen med 2 monitorer till datorn.
#10 - 27 oktober 2005 10:33
[QUOTE=y0da]Haha.. jo, onekligen :)
Sen stämmer ju inte deras "Populärnamn" alltid så bra med de här på zoonen. [/QUOTE]
Nu blandar du väl endå äpplen och päron. Zoonen är en helt annan websida... :-)
#11 - 27 oktober 2005 10:44
Sen stämmer ju inte deras "Populärnamn" alltid så bra med de här på zoonen.

Det är därför alltid bättre att använda det vetenskapliga namnet, går att söka över hela webben.
#12 - 27 oktober 2005 11:15
[QUOTE=Raven]
[/QUOTE]

Hehe.. mjo.. men jag föredrar nog att ha den informationen innan jag köper fiskarna faktiskt ;). Lite dumt att lära sig det "the hard way", inte minst för fiskarna ;)
#13 - 27 oktober 2005 11:23
[QUOTE=Gimbo]
Haha :D Så jäkla lat kan du nog inte vara. Inte med tanke på att du lirar in 27.3 inlägg om dagen i snitt :)[/QUOTE]

Haha.. äsh då.. Blev lite förvånad själv när du skrev snittet, inget jag har koll på själv. Visste inte att jag var så pass aktiv.. Kul att veta :)
I andra sammanhang är jag dock lat :P Eller iaf bekväm av mig.
#14 - 27 oktober 2005 11:24
[QUOTE=petnym]
Nu blandar du väl endå äpplen och päron. Zoonen är en helt annan websida... :-)[/QUOTE]

Hehe.. mja.. mjo.. så går det när inte fingrarna och hjärnan sammarbetar ;). Det var givetvis ZOOPET jag menade.. Vet inte hur jag lyckades skriva zoonen.. använder ju knappt den sidan ens ;)
#15 - 27 oktober 2005 11:26
[QUOTE=Guy Palm]
Det är därför alltid bättre att använda det vetenskapliga namnet, går att söka över hela webben.[/QUOTE]

Jo, jag använder det vetenskapliga namnet när jag söker. Blir ju onekligen bättre! Men när man inte sitter med sidan uppe och vill söka efter en fisk man är intresserad av så är det ju smidigare att komma ihåg t.ex. Guppy än Poecilia reticulata ;)
#16 - 27 oktober 2005 12:33
[QUOTE=y0da][QUOTE=Raven]
[/QUOTE]

Hehe.. mjo.. men jag föredrar nog att ha den informationen innan jag köper fiskarna faktiskt ;). Lite dumt att lära sig det "the hard way", inte minst för fiskarna ;)[/QUOTE]

söker bara info när ja ska köpa inte emellan.

[QUOTE=y0da][QUOTE=Gimbo]
Haha :D Så jäkla lat kan du nog inte vara. Inte med tanke på att du lirar in 27.3 inlägg om dagen i snitt :)[/QUOTE]

Haha.. äsh då.. Blev lite förvånad själv när du skrev snittet, inget jag har koll på själv. Visste inte att jag var så pass aktiv.. Kul att veta :)
I andra sammanhang är jag dock lat :P Eller iaf bekväm av mig.[/QUOTE]
läst lite snett ser jag ;)
är jag som har 27.3 inlägg i snitt per dag.
du y0da ligger BARA på 4.78 inlägg per dag :)
#17 - 27 oktober 2005 13:22
[QUOTE=Raven]
[/QUOTE]
Ah.. okay.. nje, det kan jag mycket väl förstå då! :) I mitt fall så ska jag ju köpa fiskar snart, därför jag pluggar på nu.. hehe.

Aaah.. hehe.. såg att jag var citerad där bara, tänkte inte på att det sedan var ditt inlägg Gimbo kommenterade.
Tänkte väl nästan att det lät lite väl högt... Men då var det ju lågt istället :( Får se till att bättra mig!
#18 - 27 oktober 2005 14:47
[QUOTE=y0da][QUOTE=Raven]
[/QUOTE]
Ah.. okay.. nje, det kan jag mycket väl förstå då! :) I mitt fall så ska jag ju köpa fiskar snart, därför jag pluggar på nu.. hehe.[/QUOTE]

huu själv har jag en j***a beslutsångest vilka fiskar ja ska ha när ja får sparkat igång ett 375L.
såfort ja tittar lite hittar ja nya fiskar ja vill ha.

[QUOTE]

Aaah.. hehe.. såg att jag var citerad där bara, tänkte inte på att det sedan var ditt inlägg Gimbo kommenterade.
Tänkte väl nästan att det lät lite väl högt... Men då var det ju lågt istället :( Får se till att bättra mig![/QUOTE]

haha får du allt ;)
#19 - 27 oktober 2005 15:27
[QUOTE=Raven][QUOTE=Gimbo]Haha :D Så jäkla lat kan du nog inte vara. Inte med tanke på att du lirar in 27.3 inlägg om dagen i snitt :)[/QUOTE]

27.3 usch då har ja blitt ännu latare vill minnas ja varit uppe i över 30 ;)
nackdelen och fördelen med 2 monitorer till datorn.[/QUOTE]

[font=Comic Sans MS][color=blue]Över 30 om dan :confused: ??[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Har du några fiskar o sköta igentligen eller du sitter mest o drömmer och svarar på inlägg på måfå ? :p[/color][/font]
#20 - 27 oktober 2005 15:36
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][color=blue]Över 30 om dan :confused: ??[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=blue]Har du några fiskar o sköta igentligen eller du sitter mest o drömmer och svarar på inlägg på måfå ? :p[/color][/font][/QUOTE]

hahaha jo har några stackare i mitt lilla kar som står en meter åt höger just nu.
men snart ska dom få flytta till större bostad när ja fått fixat den där censur tandläkarn.
kostar ju en halv förmögenhet bara man kommer innanför dörren å sagt hej
#21 - 27 oktober 2005 21:20
[font=Comic Sans MS][color=blue]Den däringa tandläkaren kunde ju lätt varit fan så mycket billigare så möed skatt man betalar varje månad ! :mad:[/color][/font]
#22 - 27 oktober 2005 21:27
Blir lika besviken varje gång man får sitt lönebesked och ser hur jäkla mycket som går till skatt...!
#23 - 28 oktober 2005 01:21
själv är jag sjukpensionär och 1700 dras varje månad rätt av som skatt.
tycker det är mycket dåligt att tandläkarn ska va så j***a dyr.
dåliga tänder kan ju ge en hel drös med följdsjukdomar om dom inte åtgärdas :/
bara undersökningen går på 450kr och då får jag en del rabatt 106kr eller nåt.
har jag tur kan tandläkarn dra visdomstanden annars blir det kirurg och det är minst 3000kr rätt av :(
#24 - 28 oktober 2005 06:28
[QUOTE=Gimbo]Blir lika besviken varje gång man får sitt lönebesked och ser hur jäkla mycket som går till skatt...![/QUOTE]

Läste i DI tror jag det var att Sverige (inte oväntat) har det absolut största skattetrycket.

Själv är jag mest sur att man betalar så otroligt mycket i skatt och inget fungerar. Sjukvården är dålig (för lite personal osv osv), för få poliser osv...
#25 - 28 oktober 2005 09:39
[QUOTE=peppito]Själv är jag mest sur att man betalar så otroligt mycket i skatt och inget fungerar. Sjukvården är dålig (för lite personal osv osv), för få poliser osv...[/QUOTE]

håller med men är ju ett komplext problem.
istället för att sjukskriva folk till höger å vänster kolla om dom kan omskolas till nåt annat och/eller arbeta deltid.
se till att läkarna har en sekreterare så dom kan ägna sej åt just "läkeri" och inte pappersarbete.
mer resuirser och fria händer till poliser och sluta sätta dit dom som sköter sitt arbete(det förekommer har själv pratat med en snut som fick 11.000 i böter för han stoppa en mycket trafikfarlig yngling på moped)
mindre byråkrati.
snabbare handläggningstider på myndigheter typ FK
ge politiker mer ansvar för hur dom brukar skattepengar.
ta taxi 500m som gudryn schyman har gjort är förkastligt.
istället för att straffa dom som måste använda bil genom bensinskatt belöna dom som kör på alternativa bränslen och förbättra kollektivtrafiken.
gör iordning och bygg ut cykelbanorna.

skulle kunna skriva sida upp å sida ner med sånt jag personligen tror skulle kunna förbättra i slutändan.
#26 - 28 oktober 2005 10:24
Sökning bland fiskar/växter

Så lyder rubriken, vet inte vad svensk politik har med det att göra. Håll er till ämnet och starta en ny tråd om ni vill diskutera annat.
#27 - 7 november 2005 09:48
Hehe.. är väl kanske inte helt ovanligt. Men kanske lite väl långt ifrån topic denna gång.

Hivar upp tråden lite så kanske admin eller Kjell kan ta en flukt på den.
#28 - 7 november 2005 10:07
Jag tycker att en sökruta uppe vid menyn skulle vara ypperligt..!
admin
Christian Alfredsson
#29 - 7 november 2005 17:11
Bra förslag. Ska titta på hela sökningen och se om man kan effektivisera sökningarna. Kommer själv ha samma problem när jag ska köpa massa fisk.
#30 - 8 november 2005 15:05
Så dags nu när man redan har planerat det mesta!! :P.. hehe
nerå, helt klart underbart om du grejjar det! Lär ju inte vara sista gången man söker bland arterna. Dessutom så kanske det är någon mer än jag som gör det :D.. hähä
#31 - 8 november 2005 15:10
Tycker man gör sökningar lite då och då endå :)
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 8 november 2005 15:28
ja det visas ju ca. 5.000 artbeskrivningar varje dag så en och annan är det nog som är inne och kollar
admin
Christian Alfredsson
#33 - 8 november 2005 19:06
Jag ska planera in fiskar till 5 kar så jag har lite kvar. Håller på att fundera lite på hur man kan göra det. Kommer ta ett tag...
admin
Christian Alfredsson
#34 - 13 november 2005 08:35
Om ni letar lite i drop-downmenyn överst nu så har jag lagt in sökning direkt.
admin
Christian Alfredsson
#35 - 13 november 2005 08:46
Nu var samma pryttel inlagd på växterna.

Annons