Sökmotorn fungerar dåligt

#1 - 10 november 2007 13:16
Verkar det som. Om jag söker på "rom" får jag inga träffar. Söker jag på "ägg" får jag heller inga träffar. Men det måste ju finnas inlägg om detta. Jag har faktiskt hittat inlägg via google. Eller gör jag kanske något fel?:confused:
#2 - 10 november 2007 14:12
det har väl med antalet tecken att göra - skall vara minst 4 styck.
går dock att lura har jag för mej - sök på ägg* t ex
#3 - 10 november 2007 19:33
erikthur skrev:
det har väl med antalet tecken att göra - skall vara minst 4 styck.

går dock att lura har jag för mej - sök på ägg* t ex

Ja självklart är det så... att jag inte fattade det själv...!? [:o] Tack för svaret!
#4 - 15 november 2007 18:45
Ett hett tips för att söka på zoopet är att strunta i den värdelösa sökmotorn här och använda google istället. Skriv exakt såhär för att söka efter anubias på zoopet:

anubias site:zoopet.com

Det funkar hundra gånger bättre och snabbare än sökmotorn här. Saker man inte hittar med sökmotorn hittar man med google.
#5 - 15 november 2007 18:53
Håller med Krax´s hela inlägg!
Sökfunktionen här (som med de flesta forum) fungerar inte som den ska. Så följ googlingsrådet så ska de se att du får massor av klockrena träffar! :)
#6 - 15 november 2007 19:10
Krax skrev:
Ett hett tips för att söka på zoopet är att strunta i den värdelösa sökmotorn här och använda google istället. Skriv exakt såhär för att söka efter anubias på zoopet:

Det funkar hundra gånger bättre och snabbare än sökmotorn här. Saker man inte hittar med sökmotorn hittar man med google.

Testat - japp snabbare och funkar även på "ägg" utan *
#7 - 15 november 2007 19:27
men det vore ju en käck ide' om sökfunktionen som finns här fungerar såsom man kan anta att det är tänkt istället för att trådar om tidigare avhandlade saker dyker upp för att trådskaparen inte hittade det den egentligen sökte.
#8 - 15 november 2007 20:06
Krax skrev:

[COLOR=black]Detta sätt att söka är jättebra! Eftersom det inte belastar Zoopet databasen. Tyvärr är det så att ett forum som Zoopet har begränsade databas resurser och om tio personer samtidigt söker på "guppy" så är det tillräckligt för att alla andra upplever att det blir segt. Det är bara att konstatera att så är det.[/COLOR]

[COLOR=black]Det man ska vara medveten om när man söker via google är att man får bara träffar på det google indexerat, jag vet inte hur ofta de gör det idag. Men det är ointressant om man söker på historiska data.[/COLOR]
Bilagor:
#9 - 15 november 2007 20:16
men det vore ju en käck ide' om sökfunktionen som finns här fungerar såsom man kan anta att det är tänkt istället för att trådar om tidigare avhandlade saker dyker upp för att trådskaparen inte hittade det den egentligen sökte.

[COLOR=black]Google har en något större budget för databaser:) att söka på ord i löpande text är väldigt besvärligt och det har utvecklarna av Google löst på ett bra sätt. Men så har de ju tjänat några kronor på det, eller hur[:-54][/COLOR]

[COLOR=black]Som utvecklare på ett stort IT-bolag kan informera om att man kan köpa Googles indexerings kod för att söka i interna databaser. Men det är inte billigt.[/COLOR]
#10 - 15 november 2007 22:43
c90368 skrev:
[COLOR=black]Det man ska vara medveten om när man söker via google är att man får bara träffar på det google indexerat, jag vet inte hur ofta de gör det idag. Men det är ointressant om man söker på historiska data.[/COLOR]

Det verkar om om google indexerar en gång om dagen. Testade lite. Jag hittar inget från ikväll men från igår gick det bra.
#11 - 15 november 2007 22:50
Krax skrev:

Jättestort tack för tipset! :) Ärligt talat hade jag faktiskt ingen aning om att man kunde söka på det sättet. Visst hamnar jag på zoopet ibland via google men att man specifikt kan söka på en viss site genom att skriva site: före, ja det var helt nytt för lilla mig... Tackar!
admin
Christian Alfredsson
#12 - 16 november 2007 11:11
Jag har som test lagt in en anpassad Google-sökruta på första sidan. Ni kan väl testa den och rapportera i denna tråd om den är okey.
#13 - 16 november 2007 12:23
Google-söket fungerar klockrent för mej. :)
#14 - 16 november 2007 14:16
den nya fungerade utmärkt, gillade också att man kan söka rätt i artbeskrivningarna med. tumme upp.
#15 - 16 november 2007 14:31
admin skrev:
Jag har som test lagt in en anpassad Google-sökruta på första sidan. Ni kan väl testa den och rapportera i denna tråd om den är okey.

Funkar suveränt! :)
#16 - 16 november 2007 15:40
Rubriken på den här tråden borde ändras:D

Sökmotorn med hjälp av google funkar perfekt! Det är sånt här som gör att man trivs på zoopet. Någon upptäcker ett problem och gnäller lite och bara några dagar senare finns inte problemet längre. Tack Christian.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 16 november 2007 15:49
Krax skrev:
Rubriken på den här tråden borde ändras:D

Nja, en negativ rubrik lockar mer besökare och vi får mer testare:p. Detta är ju bara en test och om denna sökmotor är bra får den sedan byta ut den gamla eller ev. integreras med den.
#18 - 16 november 2007 16:18
Mycket snabb sökning
#19 - 16 november 2007 16:18
Funkar kanon!! Det jag skulle kunna önska är att man får upp resultatet i ett nytt fönster.. Fast det är ju jag det.. :p
#20 - 16 november 2007 16:26
Letade och letade - den rutan låg långt ner men funkar blixtsnabbt - upp med den tack.
#21 - 16 november 2007 16:56
Kanon med snabbare sökning men är det bara jag som använder "Avancerad sökning" då man ofta vill hitta ett inlägg gjort av en viss medlem, under en viss tidsperiod eller i en speciell kategori?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 16 november 2007 17:26
erikthur skrev:
Letade och letade - den rutan låg långt ner men funkar blixtsnabbt - upp med den tack.

Som sagt - detta var ett test och den kommer att ersätta/integreras med de den andra men att lägga ner flera dagars jobb på att göra detta innan vi vet att det funkar vore rätt meningslöst.
Så som sagt nu vill vi att ni testar den - ger den lika många träffar som den gamla sökmotorn. Det hjälper ju inte att den är snabb om hälften missas.
#23 - 16 november 2007 17:31
Fördelen är att man kan få mer exakta träffar. Nackdelen är ju som nämnts i tidigare inlägg; söka inom ensam kategori. Men det ena kanske inte behöver utesluta det andra?
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 16 november 2007 17:31
BluesBoy skrev:
Kanon med snabbare sökning men är det bara jag som använder "Avancerad sökning" då man ofta vill hitta ett inlägg gjort av en viss medlem, under en viss tidsperiod eller i en speciell kategori?

Jag gör definitivt det också. Att få upp 300 träffar blir ju rätt meningslöst även om sökandet går snabbt, så går det definitivt inte snabbt att kolla på 300 ställen för att hitta det man söker efter.
Och jag vet inte hur detta kan integreras, eller om vi skall behålla bägge sökmotorerna. För mig är det i alla fall självklart att den avancerade sökningen måste finnas kvar.
#25 - 16 november 2007 18:06
Test av Google sök: Jag vill hitta qqqzzzööö

2007-11-17 10.20 ingen träff.

2007-11-18 17.47 träff.

Var ju tänkt att söka regelbundet för att ta reda på hur lång tid det tog före indexeringen. Men det finns ju ett liv utanför Zoopet oxå:)
#26 - 16 november 2007 18:28
Jag tror att man ska skilja på sökning i forumet och övriga delar av Zoopet.
För sökning i forumet fungerar forumets sökfunktioner utmärkt och för övriga delar av Zoopet fungerar Google-sökningen snabbt och bra. Kanske ska forumet exkluderas från Google-sökningen för att begränsa träffarna.
#27 - 16 november 2007 19:31
BluesBoy skrev:

Jodå det händer, men det är retligt att google hittar mycket mer än forumets sökfunktioner (jag tycker att Micke har fel). Vill man söka på google inom en viss del av en domän kan man t ex skriva site:zoopet.com/forum men jag vet inte hur man gör för att undanta en del av en domän. Kanske kan det funka med minus....

Det funkar! Om man skriver t ex
Ceratophyllum site:zoopet.com -site:zoopet.com/forum
så får man inga träffar från forumet. Minus är ett annat grymt tips när man söker förresten.
#28 - 16 november 2007 20:53
lili76 skrev:
Funkar kanon!! Det jag skulle kunna önska är att man får upp resultatet i ett nytt fönster.. Fast det är ju jag det.. :p

Håller med, det skulle vara skitbra!
admin
Christian Alfredsson
#29 - 26 november 2007 12:37
Nu har jag fixat lite till med sökmotorn på första sidan. Den finns längst ner i mitten. Rapportera gärna om den funkar okey.
#30 - 26 november 2007 12:41
Funkar fint!
#31 - 26 november 2007 15:47
Jag sökte på "mäsk" och fick ganska många träffar på "mask" ;)

Annons