Sökmotorn

#1 - 28 februari 2006 13:10
Jag är inte riktigt kompis med zoopets sökmotor. Om jag skriver in flera ord som jag vill ska vara med i inlägget så får jag mängder av svar som kanske bara motsvarar ett av orden. Det försvårar att hitta det man söker. Det hade varit bra om man kunde bestämma att tex samtliga ord ska finnas med i inlägget.

Går det att ordna?
admin
Christian Alfredsson
#2 - 28 februari 2006 13:33
Menar du sökmotorn i forumet?
#3 - 28 februari 2006 13:34
Ja forumets sökmotor.
#4 - 28 februari 2006 14:54
Jag har samma efarenheter.
#5 - 28 februari 2006 15:07
Det kritiseras ju ofta att man startar trådar där det redan finns svar i forumet och att man ska använda sökmotorn. Men det är jogge mig inte lätt när man får flera sidor med trådar som kanske innehåller flera sidor i sig själva.
#6 - 28 februari 2006 15:10
Jag skulle själv söka efter "nitrat höga halter" och får 300 trådar där var och en många gånger innehåller flera sidor och ibland byter tråden spår dessutom.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 28 februari 2006 15:26
Lite märkligt jag sökte också på "nitrat höga halter" och fick 1 träff - denna tråd
Med andra ord så förekom tydligen inte just dessa ord ihop i någon annan tråd????
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 februari 2006 15:33
Kollade en gång till och fick nu upp 61 träffar. Vete sjutton vad jag missade nyss.
Dessa 61 träffar verkar dock vara klockrena dvs de 3 ovan nämnda orden finns med i alla de 61 trådarna
#9 - 28 februari 2006 15:35
Det där har jag också upplevt. Sök ex.vis på "skum på Ytan" och du får upp massor med svar där ordet "på" ingår, samt "skum" samt "ytan".
Håller med Marie J att det är jättesvårt, rent av irriterande att få upp så mycket som inte är meningen.
admin
Christian Alfredsson
#10 - 28 februari 2006 15:39
Jag brukar göra så här när jag söker

"Tropheus duboisi" odla

Den söker då på allt som innehåller tropheus duboisi ihop och odla för sig.
#11 - 28 februari 2006 17:02
Har prövat med " x x x" och x+x+x samt skriva som vanligt och får lika många trådar och fortfarande att tex bara nitrat finns med i tråden.
#12 - 28 februari 2006 17:35
[QUOTE=admin]Jag brukar göra så här när jag söker
"Tropheus duboisi" odla
Den söker då på allt som innehåller tropheus duboisi ihop och odla för sig.[/QUOTE]
Nej du får alla med med "Tropheus duboisi" eller odla.
Och hamnar t ex i diskussioner om hur man odlar sorgmanteletror:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85645&highlight=Tropheus+duboisi+odla
Med andra ord finns det någon OCH-funktion?
#13 - 1 mars 2006 02:36
har konstaterat mer än 1 gång att det ibland är enklare att söka efter trådar härinne genom att använda google.
#14 - 1 mars 2006 08:33
Tack för rådet Raven!

En sådan smart ideé, den kommer jag ha nytta av.
admin
Christian Alfredsson
#15 - 2 mars 2006 05:58
Hur gör man det?
#16 - 2 mars 2006 07:08
kan räcka att man enbart använder sökorden på www.google.se
annars kan man bara lägga till zoopet som extra sökord.
#17 - 2 mars 2006 07:15
Eller om man verkligen bara vill söka på Zoopet skriver man:
site:www.zoopet.com följt av önskade sökord
#18 - 2 mars 2006 09:37
Jag som är en sån krävande människa som aldrig är nöjd... [:o] Jag skulle önska att man kunde skriva en stjärna efter ordet spm man slapp söka på varje stavning. Om jag tex vill söka på odling så skulle jag skriva odl*. är det en orimlig önskan? [:o]

För övrigt ÄR jag usel på att söka. Jag får aldrig fram det jag vill. Kanske skulle behöva gå en kurs..... ;)
#19 - 2 mars 2006 10:31
[quote=mam]För övrigt ÄR jag usel på att söka. Jag får aldrig fram det jag vill. Kanske skulle behöva gå en kurs..... ;)[/quote]

Jag också! :p Jag får fram så många alternativ att jag nästan säckar ihop under tyngden!!!

Jobbigt att läsa igenom så mycket som inte alls handlar om det man vill ta reda på... :(
#20 - 2 mars 2006 10:34
Det känns skönt att jag inte är ensam om min åsikt. :)
#21 - 2 mars 2006 17:14
Det är lätt att följa zoopets regler! Hitta bara på fullt meningslösa trådar!
#22 - 2 mars 2006 22:37
[quote=Hugin]Det är lätt att följa zoopets regler! Hitta bara på fullt meningslösa trådar![/quote][FONT=Arial Black][SIZE=7][COLOR=red]?:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#23 - 2 mars 2006 22:45
[quote=RÖDLÖGA][FONT=Arial Black][SIZE=7][COLOR=red]?:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: [/COLOR][/SIZE][/FONT][/quote]

välkommen i klubben
#24 - 3 mars 2006 00:40
[quote=Hugin]Det är lätt att följa zoopets regler! Hitta bara på fullt meningslösa trådar![/quote]Hur menar du nu???????
#25 - 3 mars 2006 00:46
ja tycker oxå att det är lite jobbigt när de kommer upp 100 andra trådar som inte har med det man söker o göra.
ja tog upp detta för ett tag sen men ja fick inget svar :)
#26 - 3 mars 2006 01:46
är väl inga problem, går ju å välja vilka sektioner man vill söka i och "dom där onödiga trådarna" finns i regel i offtopic sektionen och den behöver man ju inte söka i...

i dom andra sektionerna jagar ju Kjell om det går off topic.
#27 - 3 mars 2006 07:46
Men vissa saker kan ju finnas på flera sektioner och det finns ju ingen funktion att söka på flera speciellt utvalda...
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 3 mars 2006 08:06
Hur många träffar får ni om ni skriver in - nitrit höga halter - i sök överst?

Jag får 69 st trådträffar och jag kollade in i ca. 15 av dessa och samtliga dessa innehöll alla 3 orden. Dock inte i följd, eller ens alltid i samma inlägg, men i tråden som helhet.

Är det inte så det skall funka:confused:
admin
Christian Alfredsson
#29 - 3 mars 2006 08:24
[quote=Marie J]Men vissa saker kan ju finnas på flera sektioner och det finns ju ingen funktion att söka på flera speciellt utvalda...[/quote]

Jodå det funkar. Man kör avancerad sökning och håller inne SHIFT samtidigt som man väljer avdelningar.
#30 - 3 mars 2006 08:28
[quote=Kjell Fohrman]Hur många träffar får ni om ni skriver in - nitrit höga halter - i sök överst?

Jag får 69 st trådträffar och jag kollade in i ca. 15 av dessa och samtliga dessa innehöll alla 3 orden. Dock inte i följd, eller ens alltid i samma inlägg, men i tråden som helhet.

Är det inte så det skall funka:confused:[/quote]Jag fick 392 trådar på samma fråga.....
#31 - 3 mars 2006 08:29
[quote=admin]Jodå det funkar. Man kör avancerad sökning och håller inne SHIFT samtidigt som man väljer avdelningar.[/quote]Tack för infot Christian!
admin
Christian Alfredsson
#32 - 3 mars 2006 08:58
http://www.zoopet.com/forum/search.php

Ni använder väl båda samma sök?
#33 - 3 mars 2006 09:48
[quote=admin]http://www.zoopet.com/forum/search.php

Ni använder väl båda samma sök?[/quote]Jag använder mig av den eller sök rutan här uppe, den utan att välja avancerad. Jag får samma resultat på bägge.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 3 mars 2006 10:42
Nu råkade jag i och fötr sig söka på nitrit istället för nitrat ovan.
Resultatet för - nitrat höga halter - blev 62 träffar. Kollade in i massviss av dessa och SAMTLIGA innehöll alla 3 orden.

Tycker det verkar helt obegripligt att jag enbart får klockrena träffar och Marie J får "spridda skurar"

Hur många träffar får ni andra om ni klickar på sök i menyn ovan (mellan nya inlägg och dagböcker) och direkt (ej gå till avancerad) skriver in - nitrat höga halter - och sedan söker på det.
#35 - 3 mars 2006 10:49
[quote=admin]Jodå det funkar. Man kör avancerad sökning och håller inne SHIFT samtidigt som man väljer avdelningar.[/quote]

med shift markeras alla avdelningar även mellan dom 2 man klickar på.
håller man ner ctrl så markeras enbart dom avdelningar man klickar på.
#36 - 3 mars 2006 10:50
[quote=Kjell Fohrman] Hur många träffar får ni andra om ni klickar på sök i menyn ovan (mellan nya inlägg och dagböcker) och direkt (ej gå till avancerad) skriver in - nitrat höga halter - och sedan söker på det.[/quote]

367 träffar oavsett om jag använder "sök" eller "avancerad sök"

EDIT:
får 63 träffar om jag söker på "sök enbart i rubriker" istället för "sök i hela inläggen"
#37 - 3 mars 2006 10:53
[quote=Kjell Fohrman]Nu råkade jag i och fötr sig söka på nitrit istället för nitrat ovan.
Resultatet för - nitrat höga halter - blev 62 träffar. Kollade in i massviss av dessa och SAMTLIGA innehöll alla 3 orden.

Tycker det verkar helt obegripligt att jag enbart får klockrena träffar och Marie J får "spridda skurar"

Hur många träffar får ni andra om ni klickar på sök i menyn ovan (mellan nya inlägg och dagböcker) och direkt (ej gå till avancerad) skriver in - nitrat höga halter - och sedan söker på det.[/quote]

Jag fick 366 träffar!
#38 - 3 mars 2006 11:03
365 på "nitrat höga halter"
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 3 mars 2006 11:06
Felaktig inställning:
Gjorde just en test.
Kjell Fohrman (som är admin) fick 62 träffar
Kjell Testson (som är vanlig medlem) fick 62 träffar
Kjell Goldsson (som är goldis) fick 366 träffar!!!!!!!!

Uppenbarligen är det något fel i inställningen för goldisar och det borde Christian kunna fixa relativt lätt.
Tack för att ni uppmärksammade problemet - även om det tog lång tid för oss att förstå att det var ett fel eftersom det funkade för oss.
#40 - 3 mars 2006 11:08
Där ser man faran med att bli goldis... :D
#41 - 3 mars 2006 11:10
Tack att du tog dig tid för detta lilla dilemma. Jag förmodar att Christian fixar detta på ett nafs när han väl får tid över.

Det kommer absolut att bli lättare att hitta det man söker sen när det är ordnat.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 3 mars 2006 11:18
[quote=Birgitta W]Där ser man faran med att bli goldis... :D[/quote]
Vadå faran - ni får ju massor av fler träffar så klaga inte:p
#43 - 3 mars 2006 11:37
[quote=Kjell Fohrman]Vadå faran - ni får ju massor av fler träffar så klaga inte:p[/quote]

Tänkte inte på de´... [:o]
admin
Christian Alfredsson
#44 - 3 mars 2006 11:45
Kolla nu om det funkar. Jag har aktiverat "Boolesk sökning" för Goldmedlemmar. Den var aktiverad för de andra användargrupperna.
#45 - 3 mars 2006 11:47
Nu funkade det även för Kjell Goldsson
#46 - 4 april 2006 09:39
Jag har fortfarande problem ibland med sökningarna bla sökte jag på en tråd som jag vet bestod av orden;
"nol bikarbonat ph) och får 500 trådar där det inte står alla orden i inlägget.

Ibland när jag söker så fungerar den som den ska.

Annons