sökes fisk till att utrota felköpta tetror!

#1 - 7 mars 2007 22:34
Hej jag har ett lite udda problem. köpte 15st tetror (okänd sort, dom har inte färgat ut en.. och trots att affärsinnhavaren, tro det eller ej, faktiskt är väldigt erfaren och duktig när det gäller akvarier har han inte lyckats identifiera dom).. i vilket fall så slog jag till direkt när affären skulle slå igen till förmån för utverkad verksamhet i annan lokal, fick alla 15 för 25 kr eftersom jag var där sista dagen innan dom skulle slå igen. Nu till det egentliga problemet jag släppte i dom i mitt 310l akvarium och i början var dom väldigt blyga. Men nu far dom bara runt och är helt tokiga, inte speciellt vackra heller, dom är riktigt hetsiga och förstör totalt i karets balans. Så det jag söker efter är någon fisk som skulle göra processen kort med dom men samtidigt inte skada min övriga fiskar (2 vuxna skalarer, 7 praktbotior o diverse malar). Nu kanske ni kommer med förslaget att ta upp dom ur karet istället, detta skulle jag med glädje göra och ge dom ett eget kar om det var möjligt i praktiken. men dom är verkligen sjukt snabba, smått genomskinliga och det finns mycket gömställen. Har ni några andra tips tar jag självklart tacksamt emot dom!

/mvh Oscar
#2 - 7 mars 2007 22:35
glömde nämna att om det finns någon lämplig predator så har jag inte tänkt att ha kvar den i karet senare så om ni har någon som skulle passa i ungformat. Men som sedan skulle kötta mina övriga fiskar när den blir större fungerar det med!
#3 - 7 mars 2007 22:56
Det skulle vara roligt att få se en bild på dina tetror.

Om du vill ha ett svar på din fråga så måste du nog tala om hur stora fiskarna (både tetrorna och den minsta fisken förutom tetrorna) är. Jag tycker det låter mycket enklare att fånga upp tetrorna med två håvar än att hälla i ännu fler fiskar som du inte vill ha...
#4 - 7 mars 2007 23:00
ska försöka fixa en bild imorgon. alltså har försökt det är stört omöjligt att få upp dom! ;P dom är väll ca 3cm den minsta fisken i övrigt är mina praktbotior (förutom 2 ancistrus ungdjur). man kan säga att dom liknar guldtetror lite smått men utan färgen, paraguayensis liknar dom väldigt mycket men långt ifrån säker.
#5 - 7 mars 2007 23:06
Kongotetror påminner om guldtetror även om de inte är så vilda. Regnbågsfiskar kan däremot se lite blektrista ut i början och de har verkligen mycket fart i sig, kan det vara något?

Om du fixar en bild kanske någon här erbjuder sig att inte bara håva upp dem utan även befria dig från vidare skadegörelse...
#6 - 7 mars 2007 23:09
ska fixa kort imorgon det är varken kongotetror eller regnbågsfiskar, iallafall inte utifrån vad jag kan om fisk... vilket kanske inte är det pålitligaste att gå på iofs ;P dom har mer den klassiska tetraformen.
#7 - 7 mars 2007 23:22
Har du testat att dela av karet (med bricka eller liknande) så flyktvägen blir åtminstone lite kortare, och sedan fånga dem i skymningsljus med hjälp av dubbla håvar? Ja, ja, jag inser att det låter helt knäppt och du har säkert testat mer än allt redan, men innan de har vaknat till borde man väl kunna fånga in någon... Om du låter håvarna vara kvar i vattnet några timmar innan släckning så borde inte det momentet göra processen värre.

Hoppas du lyckas ta ett kort förresten, kan inte vara helt enkelt projekt det heller :-)
#8 - 8 mars 2007 12:40
Vore intressant att se foton på dem!!

Har du testat att ta dem i en fiskfälla? Jag har fångat massor med fiskar i mina totalt igenväxta djungelakvarier med en fin liten fiskfälla ... :)
#9 - 8 mars 2007 12:50
Hur gör man en fiskfälla? Vad är det?
#10 - 8 mars 2007 13:27
woodo skrev:
Hej jag har ett lite udda problem. köpte 15st tetror (okänd sort, dom har inte färgat ut en.. och trots att affärsinnhavaren, tro det eller ej, faktiskt är väldigt erfaren och duktig när det gäller akvarier har han inte lyckats identifiera dom).. i vilket fall så slog jag till direkt när affären skulle slå igen till förmån för utverkad verksamhet i annan lokal, fick alla 15 för 25 kr eftersom jag var där sista dagen innan dom skulle slå igen. Nu till det egentliga problemet jag släppte i dom i mitt 310l akvarium och i början var dom väldigt blyga. Men nu far dom bara runt och är helt tokiga, inte speciellt vackra heller, dom är riktigt hetsiga och förstör totalt i karets balans. Så det jag söker efter är någon fisk som skulle göra processen kort med dom men samtidigt inte skada min övriga fiskar (2 vuxna skalarer, 7 praktbotior o diverse malar). Nu kanske ni kommer med förslaget att ta upp dom ur karet istället, detta skulle jag med glädje göra och ge dom ett eget kar om det var möjligt i praktiken. men dom är verkligen sjukt snabba, smått genomskinliga och det finns mycket gömställen. Har ni några andra tips tar jag självklart tacksamt emot dom!

/mvh Oscar

hmm nån ciklid om inte dina skalarer tar dom
#11 - 8 mars 2007 13:38
Fisktjejen skrev:
Hur gör man en fiskfälla? Vad är det?

Ta en petflaska som du skär halsen av. Vänd korksidan innåt och tejpa fast den med vanlig tejp. Funkar kanon för mig :) Kardinaltetrorna ja har är så dum att dom inte ens ser den :) + att dom inte hittar utgången :)
#12 - 8 mars 2007 18:47
Och jag som trodde att detta skulle vara drömfrågan för alla ciklidister. Särsklit Sydamerikaner kan ju vara rätt glupska. Jag är inte så haj på dom, men kan väl prova med några tips: Oscars, guldsöm, eller äsch; Ta en sydamerikansk ciklid med stor mun, så är nog problemet "löst" inom en vecka.
Säg till om du får samma "problem" i ett afrikanskt biotopakvarium, så ska du få fina svar på rovisar. (inte bara av mig...);)
#13 - 8 mars 2007 20:04
Har du lyckats ta kort på fiskarna?
#14 - 8 mars 2007 20:57
Vi här är nyfikna på bilder också!
#15 - 8 mars 2007 21:02
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Även i Partille tycker vi det sulle vara bra med bild! ;)[/COLOR][/FONT]
#16 - 8 mars 2007 21:15
Det här måste väl vara en av de märkligaste trådarna på länge (ursäkta woodo), "Hej jag vill ha tips om en fisk som kan äta upp mina andra fiskar" :rolleyes:

Instämmer annars, vilken stor ciklid som helst, kolla storlek på munnen bara. Mina skalarer slukade 10 nyinköpta kardinaltetror på under tre dagar pga jag glömt att jämför storlek på fisk med storlek på mun. :p
#17 - 8 mars 2007 22:20
släpp i nån channa, spelar ingen roll vilken så ska du se att dom försvinner hehe
#18 - 8 mars 2007 22:50
har tagit kort försöker få in dom på datorn för tillfället! :)
#19 - 8 mars 2007 23:01
Är inte odlade guldtetror silverfärgade?
#20 - 8 mars 2007 23:12
Det finns flera tetror som kallas "guldtetra".
#21 - 9 mars 2007 15:26
varför inte skänka bort dom? Tycker det verkar dumt att låta de bli uppätna (plågsamt eftersom de inte dör direkt!) Hur kul vore det för dig att bli instängd i ett rum med människoätande tigrar?
#22 - 9 mars 2007 21:58
Hur går det?
#23 - 9 mars 2007 22:43
lenis3 skrev:
varför inte skänka bort dom? Tycker det verkar dumt att låta de bli uppätna (plågsamt eftersom de inte dör direkt!) Hur kul vore det för dig att bli instängd i ett rum med människoätande tigrar?

Serriöst, läste du tråden innan eller=?

------------------

Fiskfälla kan ju funka, akta bara såatt inte fiskarna dör utav syrebrist.

Annars finns det väl som redan nämnt, channor, större ciklider... Fråga i din butik vad de har för något som kan tänkas äta upp dem.
------------------

Nämnde du vart duskall göra av din "bödel" efter han/hon ätit upp de andra?
#24 - 10 mars 2007 11:24
Kanska kan köpa en eller två st sötvatten näbbgäddor, de är snabba på att ta små fiskar och är väldigt glupska.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=408

lär inte kunna ta dina andra fiskar för de är ju rätt höga/breda.
#25 - 10 mars 2007 12:23
jag lämnade in mina "felköpta" tetror till en djuraffär idag jah. Gör som mig och få tillbaka lite pengar :)
#26 - 10 mars 2007 13:43
piccola: ehh ja jag läste tråden innan, gjorde du?

bra gjort grizzly!
#27 - 10 mars 2007 13:51
woodo skrev:
har tagit kort försöker få in dom på datorn för tillfället! :)

Ok [:o] ett förtydligande ; Hur går det med korten?

Jag är nyfiken på vad det är för sorts vilda tetra-terrorister som har ställt till med denna lite udda tråd!
#28 - 10 mars 2007 14:46
lenis3 skrev:
piccola: ehh ja jag läste tråden innan, gjorde du?

bra gjort grizzly!

Är du säker på att du quotade rätt där?
#29 - 10 mars 2007 14:57
jag tror fiskfällan är bra, försök få hålet så att ingen annan fisk kommer in förutom tetrorna och släng in lite gott käk!
#30 - 10 mars 2007 15:07
Vic skrev:
jag tror fiskfällan är bra, försök få hålet så att ingen annan fisk kommer in förutom tetrorna och släng in lite gott käk!

Mmm precis. Missa att skriva det där med maten, annars kan man typ "fösa" in dom med håven :)
#31 - 18 mars 2007 18:42
woodo skrev:

/mvh Oscar

Här är en firre du kan ha, en hujeta-gädda!

http://www.aquaticcommunity.com/fish/hujeta.php

-Försök få tag i en som är hyggligt stor. När den har käkat upp dina tetror, tar den mysis, ciklidpellets eller röda mygglarver med god aptit. Jag matade min med pellets och en och annan guppy då och då.
Den är dock MYCKET känslig mot metaller i vattnet...vilket jag fick uppleva när jag skulle behandla mot vita prick en gång. :(

Men maken till cool firre...ser både ut och agerar som en mini-gädda! :D

// Jens A.
#32 - 18 mars 2007 19:25
skrattar gott åt att ts faktiskt försöer få in "dom" i datorn.....
*sorry ts men tänkte i bilder hur du försöker få in firrarna i en scanner eller ngt*
#33 - 19 mars 2007 00:18
tack för alla svar! har dock bestämt mig för att fixa ett 720 L nu, det är påväg att installeras. ska flytta över fisken dit o inreda 310 för malawi så tetrorna får lämnas bort/skänkas bort då! ska försöka lägga upp en annons på dom, kommer skänka bort, håller på att trixxa med goldmember just nu! /Mvh Oscar
#34 - 19 mars 2007 08:00
jolon skrev:
Är inte odlade guldtetror silverfärgade?

Japp det är något slags parasit eller bakterie som finns på deras naturliga boplats som ger dom guldfärgen. Därför är de odlade varianterna silverfärgade.
#35 - 20 mars 2007 18:09
Jens A. skrev:
Här är en firre du kan ha, en hujeta-gädda!

http://www.aquaticcommunity.com/fish/hujeta.php

-Försök få tag i en som är hyggligt stor. När den har käkat upp dina tetror, tar den mysis, ciklidpellets eller röda mygglarver med god aptit. Jag matade min med pellets och en och annan guppy då och då.

Den är dock MYCKET känslig mot metaller i vattnet...vilket jag fick uppleva när jag skulle behandla mot vita prick en gång. :(

Men maken till cool firre...ser både ut och agerar som en mini-gädda! :D

// Jens A.

Hade oxå en sån, underbar. Inte så värst dyra heller, jag betalade 70kr för min.
Den behöver inte vara så stor, kan ta fiskar som är lika stora som den själv ;)

Annons