Söker tips från er som är hemma på dvärgciklider

#1 - 31 mars 2006 13:21
Jag är lite sugen på att skaffa en lekgrupp eller ett par sydamerikanska dvärgciklider och vill ha tips på om det finns några som skulle passa i mitt kar. Har inte haft så mycket dvärgciklider, så jag känner inte till deras krav fullt ut. Jag har väldigt mycket malar så jag är lite rädd för att det kan bli "trångt" på botten.

Jag har följande i 450 liter:
3 st hyfsat stora L177 (som har rätt tydliga revir, bråkar dock endast med L-malar)
ca 30 st Corydoras (seussi, gossei och några "oidentifierade")
3 st okända Anostomusbottentittare (på väg till ett annat kar)
ca 40 st kardinaltetror
+ 10-15 "endler´s" guppy... (gör INGENTING om några skulle bli mat)

Jag har gott om växter och rötter i karet, några stenar, fin sand på botten. Tempen ligger på 27-28, riktigt mjukt vatten, pH runt 6,6 - 6,9. Filtrerar med torvgranulat så det "närmar sig" svartvatten. Kan lägga till någon grotta men vill ändra på det övriga.

Kan det vara någon idé att slänga ner ett par dvärgciklider? Finns det några som skulle passa bra? De behöver nog vara rätt fredliga, tänker mest på mina "nerviga" pansarmalar.
#2 - 31 mars 2006 13:32
De flesta dvärgarna är ganska fredliga, men blir ngt mer aggressiva när de leker. Du har ju redan väldigt många bottenorienterade fiskar men inreder du karet rätt så skulle du väl kunna lägga i några dvärgar. Jag har haft kakaduor som lekt uppe i rötter i mittendelen av karet om det är för mycket fisk på botten så de kan anpassa sig en del också. Nu har ju inte jag erfarenhet av alla dvärgciklider men av dem jag har haft så var Nannacara Anomala de som var mest aggressiva (speciellt mot varandra), de flesta apistogramma är däremot ganska lugna och det är väl fjärilarna också, både de vanliga och bolivianska. Inred med mycket avdelade zooner i karet och släng i några kokosnötter eller likande så att det finns grottor med små ingångar som du anpassar efter den art du väljer, såvida du inte väljer ngn art som leker på fria ytor som tex fjärilar. Jag tror dock att det är att föredra i ditt fall att skaffa ngn art som är grottlekare så de får det lite enklare att försvara rom och larver.
#3 - 1 april 2006 15:25
Rekommenderar Apistogramma, snälla tåliga och lättlekta. håll koll på vattenvärdena och temperaturen (flesta fiskar, inte alla, får problem om tempen går över 28) bara..
#4 - 1 april 2006 15:57
Jag tycker iof att det är lite fel att säga att apistogramma är tåliga och lättlekta, det finns en stor mängd olika apisto arter och det är lika stor skillnad på hur lätta dem är. För att ta ett exempel på arter jag har så är A.Trifasciata en liten MYCKET lugn ciklid som är betydligt känsligare och försiktigare än vad tex Cacatuoides är som är en lite större, kaxigare och tåligare ciklid. Bland apistogrammorna finns följdaktigen både enkla och svåra arter, speciellt att få lek på.
#5 - 1 april 2006 16:28
Helt riktigt.. jag menade dom som är vanligt förekommande i handeln (typ cacatuoides, agassizii och borellii) som enkla och ganska lättlekta..

Annons