Söker namnet på "orange mal från Brasilien"

#1 - 27 januari 2009 09:29
Jag vet att det är som att leta efter en nål i en höstack, men jag tänkte ändå höra om någon möjligtvis har någon idé om vad det var för mal jag ägde för några år sedan (har den tyvärr inte kvar). Skulle gärna vilja hitta den igen!

I affären såldes de som vildfångad Ancistrus från Brasilien. Jag köpte en hona och en hane, och de fick en kull faktiskt. De var precis i storlek och form som den vanliga ancistrusen och hade identiskt beteende. Fast den var brunorange, och hade inte de där prickarna som ansistrusen har. Lite fläckiga färgskiftningar i brunorange-orange.

Den kostade 85 spänn, så visst var den lite dyrare än vanlig ancistrus, men det var inte en sådan mal som man får betala flera hundra för.

Någon?
#2 - 27 januari 2009 09:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här har du några Ancistrus att välja mellan.[/COLOR][/FONT]
http://www.planetcatfish.com/catelog/genus.php?genus_id=4
#3 - 27 januari 2009 10:08
Om det verkligen var en Ancistrus så låter det snarast som "Piebald"-odlingsformen av vanlig ancistrus.
#4 - 2 februari 2009 07:08
Det finns en annons ute nu angående "orange mal" Med bild. Det är just denna jag söker, skulle jag tro iaf!!! Är det verkligen inte någon som vet något om denna?
#5 - 2 februari 2009 07:31
Vänta nu.. det står ju faktiskt ett L-nummer i annonsen, ser jag nu. L-144. Kan det vara möjligt att den är en "vanlig" ancistrus? Nej, det kan väl inte stämma. Vår vanliga ancistrus är väl numera en odlingsvariant som inte går att finna vild? Hur kan då en vildfångad ancistrus få samma L-nummer som "vanlig ancistrus"?
#6 - 2 februari 2009 09:49
Förlåt mig. Var lite virrig och trött imorse. Jag skulle naturligtvis lagt en länk till annonsen jag pratade om: http://zoopet.com/annonser/showproduct.php?product=3507

Där finns en bild på den orange mal som jag försöker få upplysningar om. De malar som jag hade för några år sedan var dessutom ännu mer orange! Rikitgt härliga.

Och om det nu är L-144, så är det väl samma nummer som den "vanliga" ancistrusen. Eller har jag helt fel?

Men är inte detta lite mystiskt? Jag läste nyss i en tråd här på zoopet att man försöker "hitta" vår vanliga ancistrus ursprung. Det var ju till och med någon som spenderat åratal av efterforskningar åt detta. Men man vet inte riktigt var vår "vanliga" ancistrus härstammar ifrån. Antagligen är den blandad av flera arter.

Hur kan då denna orange mal (som jag köpte som vildfångad i Brasislien) ha samma L-nummer som "vanlig" ancistrus? Jag får inte ihop det. Någon?
#7 - 2 februari 2009 11:12
Kanske för att L144 har blivit mer som ett "skräpnummer" som odlade Ancistrus får eftersom det inte går att härleda varifrån de kommer.
Troligen är detta även fallet med malen i annonsen.
#8 - 2 februari 2009 11:24
Menar du att den orange mal som jag hade inte alls var viltfångad, trots att butiken hävdade det? (Tanken har slagit mig, men jag ville veta vad ni tror). Kanske ytterligare en odlingsvariant av "vanlig" ancistrus, såsom albinon, guld, långfenad ancistrus... etc
#9 - 2 februari 2009 11:27
Den kan kanske vara vildfångad, det är inget som jag kan avgöra, men att den har L144 som nummer är i mina ögon en bekräftelse på att de antingen inte vet vad det är för Ancistrus, eller/och att den är ett odlingsresultat.
#10 - 2 februari 2009 13:20
Jag är mycket tveksam till att det där är en vildfångad fisk. Det skulle kunna vara en Ancistrus "calico red", en rödspräcklig hybrid/odlingsform.
Du kan ju fråga på www.planetcatfish.com .
#11 - 2 februari 2009 14:56
Denna finns ju o få tag på i tyskland Ancistrus sp super roth. Har dock inte sett den här hemma. Men orange är den.
http://www.l-welse.com/reviewpost/showproduct.php/product/935/cat/all
#12 - 2 februari 2009 19:32
Ja som jag skrivit i annonsen, så är denna köpt i Tyskland på "Das Aquarium", som orange...
L144a är ju standard för alla ancistrus som käkar alger i princip.., så det kan säkert vara någon annan benämning på den .. men kör på den sålänge,,,

om nu någon skulle ha lust att svara på annonsen oxå...
#13 - 2 februari 2009 20:20

L144a är ju standard för alla ancistrus som käkar alger i princip..

Hur är det med alla de andra Ancistrusarna som är artbestämda och har egna L-nummer, de käkar alger de med;).

Annons