Söker en väldigt speciell tetra

#1 - 1 mars 2008 17:33
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En mycket lugn tetra som håller till vid ytan eller den övre delen av akvariet. [/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Den ska inte vara så nyfiken på yngel, vilket ju alla tetror är! Vad jag menar är att den inte ger sig ner på botten och jagar yngel.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Den ska tycka om ett pH värde omkring 5.[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Sällskapet kommer at vara Schackbrädesciklid Dicrossus filamentosus[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]och förmodligen Chokladgurami Sphaerichthys osphromenoides[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Ja, jag vet att det är som att svära i kyrkan att blanda Sa och Asien[:o] Men nu råkar det vara så att Schackbrädescikliden är min favoritfisk nummer 1[:-64] och jag har varit nyfiken på Chokladguramis länge[:-65] och det råkar ju vara så att dessa två arter gillar samma sura mjuka vatten[:-54][/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tetrorna ska fungera som ”rörelse i ytan ingen fara”, fiskar.[/FONT][/SIZE]

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Akvariet är på 180liter.[/FONT][/SIZE]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Själv har jag ett par kandidater som nog skulle platsa, men är nyfiken på vad ni andra kan komma på[:-46][/SIZE][/FONT]
#2 - 1 mars 2008 18:05
kanske Carnegiella marthae
Carnegiella strigata
?
#3 - 1 mars 2008 18:11
kanske Carnegiella marthae

Carnegiella strigata

?

Ett mycket bra svar som uppfyller de flesta, om inte alla kriterier.

Utom det att jag är trött på dom!

Dessutom är de hyperaktiva på nätterna när det ska vara lugnt i karet och firrarna ska sova:)
#4 - 3 mars 2008 09:45
Nannostomus eques eller unifasciatus
#5 - 3 mars 2008 10:38
BengtO skrev:
Nannostomus eques eller unifasciatus

Kan vara kandidter.

Men inte de bästa för att vara ”rörelse i ytan ingen fara”, fiskar.
#6 - 3 mars 2008 12:55
Stänktetra kanske?
#7 - 3 mars 2008 14:24
Mamma Mia skrev:
Stänktetra kanske?

Kan vara, de jag har haft förut har dock varit väldigt kortlivade.

Det kanske jag som har otur eller att vattnet inte har passat dom, trots att övriga invånare inte har klagat?
#8 - 15 augusti 2008 08:58
Det blev en Nannostomus sp Smycketetra "Colombia".
#9 - 15 augusti 2008 21:53
Piraya!!!!!!!!!!!!!!!!!
#10 - 15 augusti 2008 22:02
Piraya!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ett väldigt intelligent inlägg som bidrog till intressanta fakta till tråden.
#11 - 15 augusti 2008 23:17
c90368 skrev:
Ett väldigt intelligent inlägg som bidrog till intressanta fakta till tråden.

Pirayan är en tetra, i och för sig håller den sig i alla de olika skikten i akvariet.

Skriv en bok, du diktar upp så himla fint!
#12 - 15 augusti 2008 23:24
Pirayan är en tetra, i och för sig håller den sig i alla de olika skikten i akvariet.

Skriv en bok, du diktar upp så himla fint!

Vem vill du roa, dig eller mig?

Det är helt ok ta ta sig en virre eller två en fredagskväll, men du kanske borde hålla fingrarna borta från tangentbordet:)

Eller posta i trådarna som kanske inte försöker hålla sig till fakta, kolla in Off Topic.

No hard feelings, men du gör dig själv en otjänst med att posta på fyllan i alla trådar.
#13 - 15 augusti 2008 23:30
c90368 skrev:
Vem vill du roa, dig eller mig?

Det är helt ok ta ta sig en virre eller två en fredagskväll, men du kanske borde hålla fingrarna borta från tangentbordet:)

Eller posta i trådarna som kanske inte försöker hålla sig till fakta, kolla in Off Topic.

No hard feelings, men du gör dig själv en otjänst med att posta på fyllan i alla trådar.

Jag vill roa oss båda. Konflikt är alltid kul, även på nätet. Folk skriver fel i alla forum dessutom(då det är språkmissbruk jag inriktar min kritik mot) men även lite sånt här tingeltangel. Kul va?;)
#14 - 16 augusti 2008 04:40
Jag vill roa oss båda. Konflikt är alltid kul, även på nätet. Folk skriver fel i alla forum dessutom(då det är språkmissbruk jag inriktar min kritik mot) men även lite sånt här tingeltangel. Kul va?;)

Nej.

Annons