Söker en lugn normalstor fisk.

#1 - 29 juni 2009 16:53
Känns som att det saknas nått i mitt 540l växt-akvarium och söker nu en ganska lugn fisk (par) som skulle passa tillsammans med
2 långsträckta pansarmalar
2 fullvuxna ancistrus
50+ neontetror
4 sterbi
6 ottos

Finns det några bra alternativ på en fisk i max 15cm klassen?
#2 - 29 juni 2009 17:11
kanske ett gäng regnbågsfiskar? det är riktigt nice när de simmar lungt fram och tillbaks^^. eller kongotetror, fina fiskar!
#3 - 29 juni 2009 18:23
Antar att det är amerikanska ciklider du är ute efter speciellt, eftersom frågan är ställd här?

Archocentrus multispinosa kan funka, tror inte de tar fullvuxna neoner. Även nyckelhålsciklider är fina, en av mina favoritciklider.
#4 - 29 juni 2009 18:25
dohh! såg inte att det var amerikanska ciklider han var ute efter, och så föreslår jag tetror:p, hehe :p
#5 - 29 juni 2009 18:47
macke_fisk skrev:
dohh! såg inte att det var amerikanska ciklider han var ute efter, och så föreslår jag tetror:p, hehe :p

Tja, fina fiskar du föreslog hur som helst :) Har själv ett gäng Melanotaenia boesemani tillsammans med bl.a eldbukar, multispinosa, och zebraciklider.
#6 - 1 juli 2009 15:58
säger då Nyclelhålsciklider, dem och Diskus är mina favoriter i mina kar!
#7 - 1 juli 2009 21:40
Biotodoma cupido.

/Jocke
#8 - 5 juli 2009 09:58
Varför inte lite paletter, Pelvicachromis av någon fredlig sort tex P. pulcher, P. taeniatus. P. subocellatus eller P. sp. "blue fin".

Ett par av någon av dessa arter hade väl funkat tycker jag. Personligen är jag ett stort fan av detta släkte öht!

Tänk i så fall på att inte köpa för stora exemplar, så att de kan växa upp tillsammans med neontetrorna så att de vänjer sig vid dem. Att introducera stora paletter till neontetror eller kanske tillochmed släppa ner neoner till fullvuxna paletter brukar dock inte va någon hit.
#9 - 9 juli 2009 16:50
ja säger åxo multispinosa.. snälla fiskar med kul betende å färger..
Mina är lättlekta åxo..ja gillar dom som fan
#10 - 9 juli 2009 17:29
Rooster skrev:
Varför inte lite paletter, Pelvicachromis av någon fredlig sort tex P. pulcher, P. taeniatus. P. subocellatus eller P. sp. "blue fin".

Paletter är inte från SA;), sedan är P.subocellatus inte fredlig utan en av de elakaste fiskar jag någonsin ägt, men snygga är de:p!
Jag skulle nog annars satsat på en grupp Nyckelhålsciklider:).
#11 - 9 juli 2009 17:41
Jag skaffade sex stycken Nyckelhålsciklider till mitt kar i måndags och kan bara hålla med om att det är en fin fisk. Nu är det iofs två av dem som terroriserar de andra fyra lite grann då de redan bildat par och börjat gräva gropar lite överallt. Men de andra fiskarna i karet bryr de sig inte om. Mina var lite skygga i ett par dagar men nu håller de sig framme en hel del även om de kan dyka in bland växterna snabbt som tusan om man gör någon hastig rörelse. Jag tycker de är vansinnigt snygga även om de inte är så färgstarka.
#12 - 9 juli 2009 19:49
Ojojoj glömde bort min egen tråd.

Tack för alla förslag.
Som vissa har påpekat så är det bara SA-firrar som jag är sugen på.

Eftersom alla (många) rekomenderar Nyckelhålsciklider så kanske man ska ta och testa dessa fiskar. Ska man skaffa 4 stycken och hoppas på att 2 hittar varandra och bildar ett par? Samt att i beskrivningen står det att dom vill ha dämpat ljus! kan bli ett problem med 500w som skiner rakt ner i burken.

Eftersom jag inte köpt fiskar än så kan ni fortsätta rekomendera nya fiskar
#13 - 9 juli 2009 19:57
Jag hade tidigare MH i mitt kar med diskus och Nyckelhål och det funkade alldeles utmärkt:).

Annons