Söker en gammal artikel

#1 - 20 oktober 2005 20:21
Långt tillbaka så läste jag en artikel i tidningen Akvariet, om en kille som odlade kejsartetror i ett hundra eller tvåhundra liters kar har jag för mig. Pincipen gick till så att där gick ett stim kejsartetror, och akvariet var uppbyggt så att där var javamossa i botten och väldigt tät planterat. Så när kejsartetrona lekte så kom dom inte åt rommen. Då och då plockade han upp en gäng kejsartetror som hade klarat sig i den täta vegitationen.
nu undrar om någon vet om artiklen finns på nätet, eller det går fortfarnde beställa gamla Akvariet tidningar.
Min favorit artikel när jag var ung och jag skulle vilja testa och göra så.
#2 - 20 oktober 2005 20:42
Jag har sett någon annons på blocket om gamla årgångar av akvariet, så det kan ju vara ett alternativ att spana där något år så kanske det dyker upp något. Eller lägga ut en annons på zoopet.

Men egentligen är det nog inte mer komplicerat än du beskriver, varför inte prova själv direkt? Jag kan tänka mig att en svårighet är att du inte kan ha någon fisk som städar bottnen från matrester, då blir rommen uppäten (en fördel med levande foder som inte lägger sig på bottnen). Dessutom skall nog inte filtret ha för stark strömning, då blir ynglen uppätna av det. Det tar även tid att få javamossa att täcka hela bottnen, räkna ett halvår till ett år om du inte köper mycket från början.
#3 - 20 oktober 2005 20:46
...för övrigt tycker jag mig känna igen artikeln, så då är det i årgångarna 1956-1974, 1982-1984 eller 1986 du skall leta, för det är bara de jag läst.
#4 - 20 oktober 2005 20:59
Kolla på biblioteket de brukar ha äldre årgångar av Akvariet.
#5 - 20 oktober 2005 21:25
dgqlof,
Det kan stämma årtalen emellan 1982 till 1986 jag måste ha läst artiklen.
Jodå det blir av att testa, blev bara sugen och läsa artiklen igen.
Irreterande att man har kastat bort sina gamla tidningar.

fluander,
Bra ide skall ner och kolla imorgon.
#6 - 20 oktober 2005 21:38
[QUOTE=discusred]Långt tillbaka så läste jag en artikel i tidningen Akvariet, om en kille som odlade kejsartetror i ett hundra eller tvåhundra liters kar har jag för mig. Pincipen gick till så att där gick ett stim kejsartetror, och akvariet var uppbyggt så att där var javamossa i botten och väldigt tät planterat. Så när kejsartetrona lekte så kom dom inte åt rommen. Då och då plockade han upp en gäng kejsartetror som hade klarat sig i den täta vegitationen.
nu undrar om någon vet om artiklen finns på nätet, eller det går fortfarnde beställa gamla Akvariet tidningar.
Min favorit artikel när jag var ung och jag skulle vilja testa och göra så.[/QUOTE]
Naturlig odling av Kejsartetror funkar - gjorde det själv på 1980-talet.
Men i betydligt mindre akvarier
Vet inte om det berodde på artikeln ifråga eller inte.
Kejsartetror är inte speciellt intresserade av sin rom alls.
Det är bara att köra på...
Med lite växter och så...
#7 - 20 oktober 2005 21:42
Om du verkligen vill ha reda på artikeln exakt så kan jag kolla upp mina gamla tidskrifter imorgon - kastar aldrig ett nummer av akvariet faktiskt...
#8 - 20 oktober 2005 21:58
erikthur,
Då kör jag på med mina tankar. Hoppas jag hittar några kejsartetror o stan bara, men det går och beställa hem annars.
Har du testat några andra sorter av tetror?

Artiklen var mest nostalagi tripp att läsa, för jag kommer ihåg den så starkt.Tillhörde mina favorit artiklar.
Men kan du scanna den eller något, så skulle jag vara hemskt tacksam.
#9 - 20 oktober 2005 22:09
Jag lekte av glödbandstetror i en hink en gång och fick väl snudd på 600 yngel till att börja med - alla klarade sej dock inte till vuxen storlek:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=202371
Vad gäller artikeln - så kan jag leta rätt på den kanske men inte scanna den.
#10 - 20 oktober 2005 22:27
Mycket roligt och läsa artiklen om glödbandstetror.
Nu blir man mer sugen och testa!
PatrikMalmo
#11 - 21 oktober 2005 08:57
Är rätt säker på att artikeln är skriven av Helmut Pinter. Har den själv kopierad i en pärm hemma, men just nu är jag på resande fot så jag kan inte kolla. Tror även den hette något i stil med "Naturlig odling" eller något sådant. Bibblan brukar som nämnts ovan ha gamla nummer som man kan beställa fram - kan kolla artikeln/tidskriftsnummer när jag kommer hem.

Hilsen,

P
#12 - 21 oktober 2005 16:01
Hej Patrik!

I lokalen våran har vi just det nummret du söker...vet dock inte hur vi ska få den på datorn.....ta bilder med digitalkameran?
#13 - 21 oktober 2005 17:06
Vilket år och nummer är det. Kan scanna den om jag har det numret
#14 - 21 oktober 2005 17:11
Jag tittade hastigt på detta i morse...
Jag hittade inte någon egentlig artikel men det fanns några stycken i nr 4-1984 på norska om naturlig odling av Kejsartetra i en rapport från norska odlingskampanjen. Men jag har inget register från 1985 av någon anledning (således ej heller nr 1-1985).
#15 - 21 oktober 2005 18:23
Jag tror Patrik är rätt på det, har förmig att att det var Helmut Pinter (fast jag är världens urursla på att komma ihåg namn).

Guy,
Om jag bara kom ihåg år och nummer. Men om Alexander har hittat rätt artikel så borde vi få rätt år och nummer.
#16 - 21 oktober 2005 19:13
OT - när Nobelpriset i litteratur presenterades tyckte jag H pinter lät väldigt bekant faktiskt - senare kom jag på att att jag nog tänkte på det tidigare Skansen-akvariets egen odlingsguru - Helmut Pinter.
:D
Helmut Pinter har skrivit den mest omfattade handboken om odling av akvariefisk som publicerats på svenska (av tidskriften Akvariet förresten).
Men efter ytterligare tänkande kom jag på att jag faktiskt stött på Harold Pinter under gymnasietiden på något sätt. Faktiskt en nobelprisvinnare i litteratur jag hört talas om tidgare - det ni....
:)
PatrikMalmo
#17 - 25 oktober 2005 19:56
Den artikel jag tänkte på heter "Alternativ fiskodling" och är skriven av Pinter. Fanns i nr 5/92. Finns även en annan artikel av Pinter, "Även tetror kan man odla annorlunda" i nr 8/77. Båda två är intressanta, men jag rekommenderar den första.

Hilsen,

P
#18 - 25 oktober 2005 20:03
Sedan vill jag slå ett slag för "Aquarium fish Breeding" av Jay F Hemdal utgiven av Barrons 2003. ISBN 0-7641-2208-8 Säger bara mycket för pengarna. Faktiskt en bra o billig bok.

Annons