Söker cirkulationspump med udda krav.

#1 - 6 november 2011 14:40
Hej.

Det var länge sedan sist. Allt vad gäller akvarium har legat på sparlåga under sommaren.

Nu har jag dock vaknat till och behöver hjälp i ett lite udda fall.

Grejen är den att vi på jobbet ska göra en installation av vanliga hängrännor (som vi säljer i sortimentet)
Det blir hela köret med rännkrokar, skarvar, vinklar och rör mm.

Det hela ska bli ett vattenspel för kul men även för att presentera varorna på plats.

Till detta behöver vi en cirkulationspump av något slag som ska kunna förflytta en lagom mängd vatten men orka skicka upp vattnet 2 meter till översta hängrännan igen.

Jag provade hälla 1 liter vatten i lagom mängd på ca 20 sek. dvs 3 liter i minuten = ca 180-200 liter/ timmen i flöde.

Har ni något tips på pump som skulle klara detta flöde vid 2 meters skillnad?

Som jämförelse testade jag koppla en slangbit på utblåset på ett eheim-filter (650 Liter/h) och med en nivåskillnad på 2 meter så orkade den inte cirkulera vattnet alls. :( Men det kanske blir helt annat när det gäller en renodlad cirkulationspump och inte innerfilterpump?

Får vi detta att fungera bra så kanske det inte är omöjligt med ett jobb-akvarium som kontinuerligt blir påfyllt av "regnvatten"
#2 - 6 november 2011 15:23
Kul grej. Kanske blir bilder så småningom då?

Är det något liknande du är ute efter? Blir i så fall ganska lätt att reglera flödet med eftersom den har max tryckhöjd 2,5m. Vid 2 mvp ger den 500 l/h och det räcker således med ett litet veck på slangen för att strypa ner den rejält. Finns ju även lite kraftigare på samma sida om du är orolig att den inte räcker till. Kom ihåg att du behöver 2 mvp i tryck bara pga höjden du ska lyfta vattnet. Sedan tillkommer lite tryckfall i slangen. Hur lång kommer denna vara? Böjar?

http://www.vattenliv.nu/pumpar-tradgardsdamm/vattenpumpar-filter-vattenfall/superjet-2000-fontan-vattenfall-pump-tradgardsdamm.html

För övrigt är jag nyfiken på vilka fiskar du tänker dig vill ha svenskt regnvatten?
#3 - 6 november 2011 15:44
Här är en pump som är byggd för att lyfta vatten och den blir nog bra för uppgiften http://www.pwss.se/product.php?productid=2414&cat=286&page=1 Det följer med slangfästen som du skruvar på pumpen, jag tycker det är en kvalitativ pump! Till skillnad från LoGeek så förstod jag att det inte handlar om regnvatten utan kranvatten;) Det kan väl vara trevligt om vattnet slutar upp i en damm eller liknande:)
#4 - 6 november 2011 16:26
Ha ha... då låter det lite bättre :)
#5 - 7 november 2011 20:58
åheim skrev:
Här är en pump som är byggd för att lyfta vatten och den blir nog bra för uppgiften http://www.pwss.se/product.php?productid=2414&cat=286&page=1 Det följer med slangfästen som du skruvar på pumpen, jag tycker det är en kvalitativ pump! Till skillnad från LoGeek så förstod jag att det inte handlar om regnvatten utan kranvatten;) Det kan väl vara trevligt om vattnet slutar upp i en damm eller liknande:)

Tackar för bra länk. Förhoppningsvis ska den klara höjdskillnaden. går nog dra ner den till 170-180 cm om man behöver öka flödet.

Som sagt så handlar det om en visning av hängränna inne i butiken, så kunder ser hur rännorna fästs i de olika krokarna, att det håller tätt med befintliga skarvar och tillbehör. Så man ser hur det ska sitta på plats.

Så vi ska gömma slangen som går till översta rännan, sen får vattnet hitta ner med hjälp av tyngdlagen :)

Till en början får det bli en hink eller regntunna men ett akvarium kan mycket väl bli verklighet. Bara att sätta in lite filtermaterial någonstans i processen och inte belasta akvariet så hårt med fiskar mm.

Och det är ju en sluten kedja med samma kranvatten, bara det att det tar en krånglig väg tillbaka till akvariet/tunnan.
#6 - 7 november 2011 21:07
aquaclear powerhead 50-70? :)
#7 - 7 november 2011 21:11
... det borde funka bra att seriekoppla 2 pumpar också, alltså den första pumpen pumpar tex 1m och där sitter nästa pump och tar över nästa sträcka... då kan man använda 2 mindre mumpar!
#8 - 7 november 2011 21:12
aquaclear powerhead 50-70? :)
Dem funkar inge bra när man ska lyfta vatten... annars ett bra powerhead!

Annons