Söker akvariebyggare i närheten av Lund/Malmö

#1 - 22 oktober 2012 10:44
Har kontaktat diverse glasmästare, samtliga vill inte bygga akvarier. Det handlar om ett stort akvarium på över 1000 liter. Har ni några tips?
#2 - 22 oktober 2012 10:46
bygg själv? hade jag gjort
#3 - 22 oktober 2012 11:39
Om jag bygger själv så har jag ingen garanti ifall en kubik vatten rinner ut i huset... Är det så pass enkellt och säkert att göra det själv att man vill riskera detta tycker du?

Har aldrig byggt akvarium innan.
#4 - 22 oktober 2012 11:44
mitt första kar jag byggde var mitt 408L kar. är egentlgien ingen skillnad om det är 400 eller 1000 liter ut på golvet. skadan blir samma ändå. o jag skulle bygga ett 1000L om jag hade plats o pengar till det.

du har la ingen garanti egentligen heller om glasmästaren bygger det. om man bygger själv vet man ju hur det är byggt iaf. så svårt är det inte.

jag tycker det är såpass enkelt att jag skulle "riskera" det ja. utan problem.
#5 - 22 oktober 2012 12:08
Ju större karet är desto större tryck blir det mot rutorna? För att vara mer exakt så är det 1575liter. Om en glasmästarfirma bygger det och det går sönder pga felkonstruktion och inte pga att jag hanterar det dåligt så får de ta smällen. Iaf har jag förstått det så av att läsa här eller på andra forum på internet.
#6 - 22 oktober 2012 12:18
ja men det är ju inte så svårt att ta reda på hur tjockt glas du behöver ha. bara titta i tebeller. höjden bestämmer tjockleken. du kan ha ett 1500L kar men är det bara 5 cm högt så räcker det med 6 mm glas. ( fast det funakr inte i praktiken då sidorna kommer bli så långa att du behöver stag överallt)

så hur högt ska det vara?

ja det är klart de får ta smällen om de går med på det. när det pratas om försäkringar så brukar det stå att karet ska vara " fackmannamässigt byggt" o det är en jävligt luddig beskrivning. jag skulle vilja påstå att karet jag byggde är bättre byggt än vissa glasmästares byggen som man sett på internet.

som sagt. allt handlar om måtten på karet. jag kan designa det i CAD om du vill ha mått ritningar på glaset till en glasmästare. kan vara gott att få exakta millimeter mått när det ska kapas glas o sen byggas.

gjorde det senast med gonzo44;as 860L diamantformade kar här på zoopet.

det limmade han ihop själv. ( han har limmat massa kar) 70 cm högt o 12 mm glas om jag inte missminner mig.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149856&highlight=gonzo44

men för att svara på din fråga så nej, vet ingen som bygger i skåne.
#7 - 22 oktober 2012 13:53
Det är ett komplett akvarium idag som behöver demonteras för flytt, så det enda som behövs är att sätta ihop det igen =)

Har fått ett pris på ca 3000kr exklusive silikon för att sätta ihop det. Då är det professionellt gjort och garanti/försäkring gäller.
#8 - 22 oktober 2012 13:54
Jag hade personligen inte limmat ett så stort kar själv, om man inte vet till 100% vad man håller på med...
#9 - 22 oktober 2012 15:14
Varför måste du demontera karet?
#10 - 22 oktober 2012 19:56
Sv: Söker akvariebyggare i närheten av Lund/Malmö

ansjo skrev:
Jag hade personligen inte limmat ett så stort kar själv, om man inte vet till 100% vad man håller på med...

I jag hade limmat det själv o sparat 3000 spänn. Precis vad jag gjorde med mitt 408L. Det var ett befintligt kar på 600L som jag tog isär. Kapade ner det så det blev mindre djupt o satte ihop igen.

Om det nu är befintligt redan behöver du ju inte oroa dig för tjockleken på glaset.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#11 - 22 oktober 2012 21:12
1000 liter vatten på golvet är mycket... I ärlighetens namn kan jag inte förstå hur man kan säga till en total novis att han ska limma ihop ett akvarium i den storleken själv.
Även om många är händiga och klarar av det, så är det ändå en väldigt stor risk, och som försäkringsbolagen säger ska det vara fackmannamässigt gjort.
#12 - 23 oktober 2012 07:35
för mig är det liksom inget konstigt. jag var total novis jag med.

men annars har jag svarat på hans fråga
#13 - 23 oktober 2012 14:23
pratade med försäkringsbolaget (if) idag och de säger att det inte måste vara gjort av en professionell byggare, försäkringen gäller ändå, dock inte på akvariet och fisk men på vattenskadorna.
Hade inte varit helt fel att spara 3000kr på att göra det själv, men kanske borde försöka hitta någon som gjort ett stort akvarium innan som kan hjälpa mig.
#14 - 23 oktober 2012 14:32

Volny skrev:
pratade med försäkringsbolaget (if) idag och de säger att det inte måste vara gjort av en professionell byggare, försäkringen gäller ändå, dock inte på akvariet och fisk men på vattenskadorna.

Hade inte varit helt fel att spara 3000kr på att göra det själv, men kanske borde försöka hitta någon som gjort ett stort akvarium innan som kan hjälpa mig.

Vart bor du? :-)

#15 - 23 oktober 2012 14:57
hannesc skrev:
Vart bor du? :-)

Kolla trådens namn;)...
#16 - 23 oktober 2012 14:58

ansjo skrev:
Kolla trådens namn;)...

Aaaa fan då... Smart