Sök funktionen!

#1 - 31 januari 2010 21:33
Först ska jag bara ta ett djupt andetag och inte brusa upp och skriva en massa dumt surt gruff som ingen blir glad av.

Japp! alltså.
Vet att det är drag på sidan dagarna i ända! ni är ju bara 2 snälla farbröder som sköter detta men en sak har jag börjat irritera mej på.
Varför är det så att man jämt och ständigt startar en ny tråd om sin sjuka guppy? gärna med den utomordentligt förklarande rubriken "HjÄlP!!! AkUt!"
Dels för att man antagligen behöver hjälp och tror att man är den första i världen med att ha detta problem så man söker inte i forumet.
Och dels är det väl för att själva sökfunktionen inte syns så jätte väl?

Kan man inte utveckla sökfunktionen på ett mycket pedagogiskt vis så att nya medlemmar som har brottom kan lära sej att söka?
Jag tror att det går snabbare att söka i forumet och hitta svaret på sin fråga än att faktiskt fråga.

För det första behöver man inte VÄNTA på svar utan hittar på sturt och kan brassa ner till affärn och köpa medicin till sina fiskar.
Och för det andra så slipper man få irriterade svar från folk som svarat på samma fråga, säkert 5 gånger på 2 veckor.

För det är alltid första gången man frågar en fråga men dom som svarar behöver inte vara förstagångs svarare, Den som då ställde frågan kan få ett dött, halvironiskt svar och man kan säkert ta illa upp av detta och undra vad man gjorde fel.

Så för båda, dom som frågar och dom som svarar. använd sökfunktionen!

jag vet att jag också gör samma misstag ibland, men jag försöker att inte starta en hel massa nya trådar om saker som jag kan ta reda på själv.

Nu gjorde jag bergis det misstaget... för jag sökte inte på sökfunktion i forumet[:o]:(:p:d
#2 - 31 januari 2010 22:14
hear hear!
#3 - 31 januari 2010 22:26
menar du sökfunktionen?
#4 - 31 januari 2010 22:35
zoomi skrev:
menar du sökfunktionen?

Så du förstod inte att hon menade sökfunktionen när hon skrev "sök funktionen" utan att fråga? Inget illa menat, men är du ett skämt eller?
#5 - 31 januari 2010 22:36
Johanski skrev:
Så du förstod inte att hon menade sökfunktionen när hon skrev "sök funktionen" utan att fråga?

Precis
#6 - 31 januari 2010 22:40
zoomi skrev:
Precis

Menar du "Precis."?
#7 - 31 januari 2010 22:40
Johanski skrev:
Menar du "Precis."?

Ja
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 1 februari 2010 07:14
Så för båda, dom som frågar och dom som svarar. använd sökfunktionen!

jag vet att jag också gör samma misstag ibland, men jag försöker att inte starta en hel massa nya trådar om saker som jag kan ta reda på själv.

Också denna fråga har varit uppe några gånger i forumet.

Jag kan bara instämma att folk borde använda sökfunktionen mer och det är det säkert också många som gör i hög grad (men dom märker man ju inte).
Jag skulle t.ex. tro att man t.ex. skulle få massor av svar om man även läste Zoppets artiklar. Dock så är det ju som så att det är många som inte gör så och på detta sätt fungerar nog de flesta lite större forum.
Orsaken till att det är så kan man ju alltid spekulera i - men en del ids inte, andra känner sig osäkra och kan inte tyda det som skrivits i gamla trådar, många anser att ens egen frågeställning är unik (sannolikt pga okunskap) och därför kräver unika svar etc. etc.

Så man får nog leva med att det är så - tyvärr leder det också till att många tröttnar på att svara. Hur kul är det egentligen att lägga ner möda på att först fundera ut ett bra svar och sedan skriva ner det och sedan dyker samma fråga upp igen, och igen och igen.

Detta gör att de som är verkligt duktiga och kan ge bra svar tröttnar efter en tid och frågeställaren missar de verkligt bra svaren.
Dock - så fungerar internet och det är nog inte så mycket att göra åt tyvärr
#9 - 1 februari 2010 07:37
en annan frågeställning jag tänkte flika in här Kjell är om privatpersoner kan lägga upp artiklar och så? Jag har ganska mycket tid över O.o och tänkte då att jag kanske skriva ihop lite artiklar, mer från information som faktiskt finns tillgänglig än min egen expertis då jag är en relativ nybörjare.

Men artiklar jag ser kan vara bra som då bara går att länka till är till exempel

PMDD och växtnäring, hur det funkar, olika administrationssätt etc
Ljus och olika lysrör, vilka som är bra osv.
mer ingående om olika bottenmaterial, dvs var man kan få tag på det, vad de flesta rekommenderar osv.
#10 - 1 februari 2010 12:07
Hjääälp min Guppy är Gravid och känner sig ensam! ;)
#11 - 1 februari 2010 12:18
Ja, men det vore bra om man gjorde reklam för SÖK-funktionen
Och att det är det första man ser när man går in i formumet.

Själv har jag letat efter den, men såg den häromdagen. Eller att man kan ha nån pop upp INNAN man startar ett nytt inlägg eller nåt..=)
Jag sökte på hål i huvudet, men hittade ingen *åtgärd*. Bara vad det kan bero på, vet heller inte om ålen försvinner med tiden. Men den sökfunktionen var bra! =)
#12 - 1 februari 2010 13:54
zoomi skrev:
menar du sökfunktionen?

Jag skrev "sök funktionen" med flit... så att alla onödiga kommentarer kan slängas ner i mellanrummet mellan "sök" Och "funktion";)

candra skrev:
Ja, men det vore bra om man gjorde reklam för SÖK-funktionen

Och att det är det första man ser när man går in i formumet.

Själv har jag letat efter den, men såg den häromdagen. Eller att man kan ha nån pop upp INNAN man startar ett nytt inlägg eller nåt..=)

Jag sökte på hål i huvudet, men hittade ingen *åtgärd*. Bara vad det kan bero på, vet heller inte om ålen försvinner med tiden. Men den sökfunktionen var bra! =)

Tänkte också på en popup INNAN man startar en tråd.
Men det kanske är jobbigt att pula med...??

Jo kjell jag kom ju på det EFTER att jag hade postat denna tråden och skäms lite faktiskt[:o]
Jag gjorde ju precis det som jag klagade på... inte bra! my bad!
#13 - 1 februari 2010 14:11
haha jag insåg precis att du särskrivit :D tur att jag missade det första gången men jag ser att andra reagerat lyckligtvis.

särskrivningar är det jag i sär klass av skyr mest *flinar*
#14 - 1 februari 2010 14:41
Det är synd att man inte kan söka på siffror i sökfunktionen, eller så är så att jag som gör fel...

Försökte söka på 54 under Amerikanska ciklider och det gick inte. (54=54liter)

Kan någon hjälpa mig om jag gör fel?
#15 - 1 februari 2010 15:00
Du får för många träffar om du söker med under tre tecken, därför måste du ha minst 4 tecken för att få några träffar.
Testa att söka med * famför och bakom tex "54" så får du fram vad du vill ha:), såhär: *54*.
#16 - 1 februari 2010 17:04
karrokaja skrev:
Jag skrev "sök funktionen" med flit... så att alla onödiga kommentarer kan slängas ner i mellanrummet mellan "sök" Och "funktion";)

Hahaha okej :P jag tar tillbaka alla mina anklagelser!
#17 - 1 februari 2010 19:28
ansjo skrev:
Du får för många träffar om du söker med under tre tecken, därför måste du ha minst 4 tecken för att få några träffar.

Testa att söka med * famför och bakom tex "54" så får du fram vad du vill ha:), såhär: *54*.

Ok, skall testa med det.
#18 - 2 februari 2010 16:14
Har det alltid varit så att det blir ett ? i stället för å, ä & Ö eller är det en ny åkomma??? I sökfunktionen alltså?

Det är inte så lätt som ny på ett forum/hemsida att veta vart man ska leta efter allt och får man ett sjukt djur (vilket oftast händer på fredag kväll, så att affärer & veterinärer har stängt) så vill man nog fråga först och leta sedan/under tiden andra erfarna djurägare kanske kommer med ett bra svar.
#19 - 2 februari 2010 16:38
Vi nämde artiklar ovan.. Skulle man inte kunan lägga upp några av zoopets artikel på forumet.. Så tex när man ska skriva en ny tråd om guppy så går man in på sånna som föder levade ungar och där skulle mann kunna ha vi säger 4 artiklar av de vanligaste som typ guppy,svädbärare,play,molly så kanske fler går inoch läser där och får svar på sina frågor kanske.. Eller jag vet inte nått sånt kanske..
admin
Christian Alfredsson
#20 - 5 februari 2010 07:35
Marnat skrev:
en annan frågeställning jag tänkte flika in här Kjell är om privatpersoner kan lägga upp artiklar och så? Jag har ganska mycket tid över O.o och tänkte då att jag kanske skriva ihop lite artiklar, mer från information som faktiskt finns tillgänglig än min egen expertis då jag är en relativ nybörjare.

Men artiklar jag ser kan vara bra som då bara går att länka till är till exempel

PMDD och växtnäring, hur det funkar, olika administrationssätt etc

Ljus och olika lysrör, vilka som är bra osv.

mer ingående om olika bottenmaterial, dvs var man kan få tag på det, vad de flesta rekommenderar osv.

Artiklar är alltid välkomna. Vi brukar göra så att man mailar den och gärna bilder till Kjell. Ha brukar sedan läsa igenom och dessutom korrekturläsa den. Efter det lägger Kjell in den.
#21 - 24 maj 2010 17:22
Och nu när uppgradering osv görs på forumet så skall jag strida för min sak ännu en gång.
Sökfunktionen Tadaa!!!

så här kan det se ut.
[ATTACH]31089[/ATTACH]

Och så här...
[ATTACH]31090[/ATTACH]
går det att få till det på detta sätt?
Då ser ju folk vart sökrutan är. Det tog ett bra tag innan ja hittade den:p

Annons