sojaprotein till mäsksats?

#1 - 22 mars 2005 08:21
Ja, jag vet att det finns hur mycket information som helst om mäskblandningar till CO2 men jag är fortfarande lite osäker.

Skall göra mitt första försök med CO2 gödning idag, då använder jag mäskmetoden.

Frågan är bara vilket av alla recept jag borde följa? mängd socker? färsk eller torrjäst? för söta eller sura degar o.s.v.?

Har tillgång till sojaprotein(styrketräningsprodukt), bör jag ha i det för att göda jästen och i sånt fall hur mycket? Står på förpackningen att det innehåller 73% sojaprotein.

Akvariet är 100 liter, hur stor sats bör jag ha? Har guppy, molly, ancistrus och pansarmalar som jag inte vill ska dö pga CO2 förgiftning.

Ska jag ha 2 stycken mäskflaskor eller är det väl mycket att börja med?

Tänkte rena det genom vattenflaska och sedan leda ut till en syresten.
#2 - 22 mars 2005 09:13
jag höll på och laborera en del med mäsk tidigare. Kom fram till att det var bäst med bara jäst, socker och vatten. Min fördelning såg typ ut:
1dl socker
1tsk torrjäst
å vatten
Detta till en 1.5l pet. Om du använder torr eller färskjäst kvittar!
Det enda som jag märkte gjorde nån skillnad var placeringen. tex direkt på golvet kan korta jästiden då det har en tendens till att vara lite kallare där!
Sojaproteiner har jag ingen erfarenhet av och heller ingen aning om det är bra! Testa!
Det räcker nog med en flaska till 100L!
Lycka till!
/c
#3 - 22 mars 2005 09:16
Proteinet är det som svamparna lever av, medans det är sockret som driver CO2-produktionen eller nått sånt, så det är det en bra idé att mata mäsk med mat typ protein utöver socker.

Jag har dock ingen egen erfarenhet av det.

Det var Tarah Nyberg som började fippla med det här, och hennes powerpoint ger ett recept:
http://www.aquatic-gardeners.org/Nyberg_yeast.ppt
#4 - 22 mars 2005 13:26
Jag har till min mäsk börjat laborera mer med tillbehör som finns i sk "vinbodar"

Där har jag nu köpt Starkvinsjäst och Jästnärsalt.
Starkvinsjästen ska bättre klara av den höga sockerhalten i mäsken och Jästnärsalten funkar lite som "mat" till jästsvamparna.

Jag tycker så här långt funkar det mycket bättre än det "vanliga". Har kört med detta i 2 veckor nu och det har inte avtagit nämnvärt i bubblandet.
Ett extra plus är att det kostar inte speciellt mycket heller (Starkvinsjästen - 15kr för 2 påsar som vardera räcker till 25l / Jästnärsaltet - 10kr för en burk som jag tror skulle räcka till ca 50l)
#5 - 22 mars 2005 14:10
Jag har nyligen börjat med att ha protein i mäsken och kan verkligen rekommendera det. Nu räcker mäsken typ dubbelt så länge (utan protein: 2-3 dagar - med protein: 4-6 dagar). Själv använder jag torrmjölkpulver (kan köpas för typ 8 pix på ICA). Ett par teskedar lär räcka.

Förutom socker, jäst och protein så bör du ha i lite bakpulver eller bikarbonat som höjer pH-värdet. Jästen dör om pH trillar ner under 4 (eller nåt åt det hållet). 1 krm räcker.

Alltså, till 1,5-liters PET:

2 dl socker
2 tsk jäst
2 tsk protein
1 krm bakpulver/bikarbonat
vatten
#6 - 22 mars 2005 14:58
Får inte mäsken att börja jäsa, kör med färskjäst för jag hittade inget annat.

Har ju lyckats förut men nu vägrar det börja bubbla.
Kör jag för kallt eller varmt vatten då?
#7 - 22 mars 2005 15:00
Jag antar att du väntat ett tag nu? Det börjar ju inte jäsa på en gång.
Ibland kör det igång efter en haltvimme och ibland kan det ta några timmar.

Detta antar jag beror på vilken temperatur man har på vattnet!?
#8 - 22 mars 2005 15:03
Det är ju pyspunka. Pensla med diskmedel+vatten 50/50 på alla kopplingar.
#9 - 22 mars 2005 15:23
Alltså det borde ju börja bubbla i flaskan iallafall. Vet att jag lyckats med enbart jäst, vatten och socker. Kan det vara något dåligt i mitt bakpulver som ställer till det?

Har nu testat 3 flaskor med olika temp och väntat lätt över 2 timmar på den första utan minsta antydan till jäsning.
Låter dessa stå utan kork ännu, för om jag stryper syret helt med en vanlig kork lär det väl inte börja jäsa?
#10 - 22 mars 2005 15:27
Åhå du menar bubbel i själva mäskflaskan. Det får jag bara efter några dagar om jag skakar mäsken. Då brukar det fräsa som om det var läsk.
#11 - 22 mars 2005 15:39
Så alltså borde det fungera nu iallafall?

Det borde väl iallafall bubbla i vattenreningsflaskan?
#12 - 22 mars 2005 15:56
jäst behöver inget syre för att göra koldioxid.

för att testa om man har jäsning kan man skruva på en vanlig kork på flaskan, efter ett pas sekunder max nån minut bör flaskan vara stenhård av trycket, då ska det pysa när du öppnar. glöm inte korken på, om det fortsätter jäsa eller börjar efteråt kan flaskan explodera.

mäsk jäser fortare ju varmare det är upp till ca 35-40 grader då det har sitt max, vid över 50 grader dör jästen.

starkvinsjäst bör tåla högre procent alkohol än vanlig jäst och därför också kunna jäsa längre.

jäst behöver man bara köpa en gång om man är snål. det går att ta en skvätt av gammal mäskm som fortfarande jäser (får inte ha jäst så mycket att alkoholen dödat jästen) och blanda med nytt vatten och socker.
fast vanlig jäst innehåller en del som jästen kan leva av (bygga celler) så då kanske man kan behöva lite extra protein...

vilken metod som ger längst och stabilast jäsning vet jag inte då min erfarenhet av detta har kommit från när det är alkoholen man är ute efter och inte koldioxiden.
#13 - 22 mars 2005 16:43
Ger snart upp, det börjar inte bubbla. har felsökt slangar och tätningar. direkt jag skakar på flaskan börjar det bubbla med sedan slutar det.
#14 - 22 mars 2005 17:07
Hur/vilka grejer har du blandat ihop då?
#15 - 22 mars 2005 18:36
Prövat både färsk vanlig jäst och jäst för söta degar.
Tagit 1 dl socker och fyllt upp med ljummet vatten, ruskat om, blandat i en tsk jäst, ruskat om, tillsatt ett krm bakpulver.
#16 - 22 mars 2005 18:42
Jag hade testat med lite mer socker och jäst.

När jag körde med 1½ liters pet så hade jag i 4dl socker och 1/3 pkt jäst (om det var färskjäst du hade nu)
#17 - 22 mars 2005 18:48
Skall man ha i jästen på något speciellt sätt när det gäller färsk jäst?
Vad är optimala temperaturen på vattnet då?
#18 - 22 mars 2005 20:17
Jag kan ju bara tala för egen del, finns ju säkert nån som har mer synpunkter på vad jag tycker...

Men när jag blandade i flaska innan så gjorde jag så här:

4 dl socker
1/3 pkt jäst
sen lagom mängd "fingervarmt" vatten

Sen rörde jag runt detta ordentligt tills både jästen och sockret hade löst sig ordentligt. Jästen kan man ju smula sönder i ganska så små bitar när man lägger i den.
#19 - 22 mars 2005 20:24
Äntligen fått det att funka.
Ska jag stänga av CO2 på natten?

Glömde såklart mäta PH innan också...
Hur ska jag nu göda med PMDD för att få bubblor på växterna?
#20 - 22 mars 2005 20:36
[QUOTE=K_Lindfors]Ska jag stänga av CO2 på natten?[/QUOTE]
Bara om du har tillräckligt hög upplösning av gasen så att fiskarna mår dåligt. Det är dock ganska svårt att trycka ner så mycket CO2 med mäskmetoden.
Vad har du för typ av reaktor?

[QUOTE=K_Lindfors]Glömde såklart mäta PH innan också... [/QUOTE]
Kan du inte bara mäta på kranvattnet?

[QUOTE=K_Lindfors]Hur ska jag nu göda med PMDD för att få bubblor på växterna?[/QUOTE]
Sök på PMDD här på forumet så kommer du att få massvis med nyttig information. Ta dig tid att läsa igenom det mesta så du inte gör fel och får en algexplosion!
#21 - 22 mars 2005 20:37
[QUOTE=K_Lindfors]Skall man ha i jästen på något speciellt sätt när det gäller färsk jäst?
Vad är optimala temperaturen på vattnet då?[/QUOTE]
[QUOTE=averater]mäsk jäser fortare ju varmare det är upp till ca 35-40 grader då det har sitt max, vid över 50 grader dör jästen.[/QUOTE]

exakta värden beror givetvis på vilken jästsvamp det rör sig om. men undvik över fingervärme och ha det inte dragit då det kan bli för kallt där, då jäser det väldigt långsamt.

om vanlig färsk färskjäst vatten och socker inte börjar jäsa så är något allvarigt fel. typ gift i vattnet eller att koldioxiden läcker ut fel väg.

bra at det ordnade sig iaf.

angående pmdd så sök!

edit: för långsam...
#22 - 22 mars 2005 20:45
Min reaktor är en liten syresten och det bubblar på rätt kraftigt nu, misstänker att jag tog i överkant med nästan ett halvt paket jäst och en helsikes massa socker, struntade i bakpulvret, blir det mycket sämre då?

Vad tror ni? ska jag ha det på eller bara skruva av korken lite och slå på det i morgon bitti?
#23 - 22 mars 2005 20:52
Med en syresten så är det nog ingen större fara, de brukar inte lösa gasen så våldsamt bra. Blir mest en massa små bubblor som stiger till ytan.

Om du hade i för mycket socker så finns det risk för att alkoholhalten blir för hög så att jästsvamparna dör.. men då är det bara att blanda lite nytt igen!

Hade jag varit dig så hade jag nog ("just in case") inte kört i gasen i akvariet nu över natten första gången utan kört ner det imorgon istället då man kan observera fiskarna under dagen.

Bakpulvrets vara eller icke vara.. jag har aldrig märkt nån skillnad i alla fall.
#24 - 22 mars 2005 20:52
jäsningen i sig påverkar inte ph't men däremot så brukar de flesta organismer försura vattnet mer eller mindre. tror inte du behöver bry dig, vid vinjäsning har man ibland tom i extra vinsyra som sänker ph't (och där jäser man ibland ända till jästen dör av alkoholen). jag hade skippat bakpulvret.

hur mycket jäst du har i påverkar hur fort det jäser i början. mycket jäst kan göra mycket koldioxid. efter ett tag kommer iof du ha mycket jäst även om du har i lite från början eftersom jäsen förökar sig.

edit: för långsamm igen....
#25 - 22 mars 2005 21:41
Ang. pH, jäst och bakpulver.

När jag jobbade som ölbryggare "tvättade" vi regelbundet jästen före användning. Då pytsade vi helt enkelt i syra i jästdunken tills pH:t dumpade ner på 2 (japp, två). Efter ett tag var eventuella bakterier döda, eller i vilket fall väldigt trötta. Sedan tryckte vi i lite extra syre (O2) i brygden för att jästen, som tyvärr också blir lite trött vid pH 2, skulle repa sig.

Och det gjorde den varje gång.

Sen finns det de som säger at jämn pH ger mer stabil jäsning. Jag tror hursomhelst att stabilitet beror i första hand på

1. mängd jäst/mängd socker/mängd vatten,
1. temperatur.

Dvs. båda är lika viktiga.

Om man behåller bottensatsen i sina PET's som "starters" har man ingen aning om hur många jästsvampar som faktiskt lever, eller hur många glada baciller som lever loppan der nere vid botten. Det är därför bättre att ta ny jäst till varje ny sats mäsk i ren flaska.

Att ha koll på punkt 1 och 1 är viktigt för DIY-CO2'are som annars inte kan reglera flödet.

Edit: Nya rön på öljästfronten! http://www.birkocorp.com/brewing/yeast.asp
#26 - 23 mars 2005 07:13
Nu har jag startat anläggningen för dagen men är fundersam om det verkligen ger någon effekt, det kommer rätt mycket bubblor och alla når ytan väldigt fort. Då hinner väl inte CO2 lösa sig i vattnet?
Funderar på om det skulle bli bättre om jag grävde ner syrestenen djupt i min blästersand?
Att min vanliga pump cirkulerar ytvattnet ganska kraftigt, tömmer inte det all CO2 direkt då?

Märker man fort någon skillnad så jag vet om det har någon effekt?

Bytte 50% vatten igår, ska jag slänga i en fulldos KNO3, KH2PO4 och NutriSI?

vill verkligen uppnå bubblor på växterna
#27 - 23 mars 2005 07:40
[QUOTE=K_Lindfors]Nu har jag startat anläggningen för dagen men är fundersam om det verkligen ger någon effekt, det kommer rätt mycket bubblor och alla når ytan väldigt fort. Då hinner väl inte CO2 lösa sig i vattnet?[/quote]
Troligen inte. Enligt min erfarenhet funkar syresten inte alls.

Det är bättre att köra genom innerfiltret. Själv kör jag genom venturin och det funkar kalas för mej, men det ska tydligen vara svårt att få bra upplösning genom venturin också. Men du kan ju prova.

Att min vanliga pump cirkulerar ytvattnet ganska kraftigt, tömmer inte det all CO2 direkt då?

Kan göra. Dra ner pumpen en bit under vattnet så att ytvattnet inte cirkulerar ytan så mycket. Vattnet kommer syresättas av det syre som växterna producerar ändå.

Märker man fort någon skillnad så jag vet om det har någon effekt?

Jag vet faktiskt inte hur fort det går, men efter ett par timmar borde du absolut kunna mäta. Och testa pH ikväll också.

Bytte 50% vatten igår, ska jag slänga i en fulldos KNO3, KH2PO4 och NutriSI?

Ja, det tycker jag du ska göra. Det kan du ju göra en gång i veckan efter vattenbytet oavsett om du har co2 eller ej. (Däremot kan du ju behöva dosera mera om du får ner co2 och har bra ljus.)
#28 - 23 mars 2005 14:21
Inbillade mig att fiskarna var uppe vid ytan och chippade efter luft så jag tog ett pH test.

Utan CO2 låg pH på mellan 7.5 och 8. Nu ligger det på mellan 6.0 och 6.5.

Ska jag köra vidare eller sjunker pH alldeles för mycket? Bör jag tillsätta något för att stabilisera pHt?
#29 - 23 mars 2005 14:29
Det är inte pH:t som är problemet. Även om du stabilserar upp pH:t så kommer du ju fortfarande trycka ner lika mycket CO2.

Med mäsk är det i princip bara upplösningen/ytcirkulationen man kan experimentera med för att få mer/mindre CO2.
#30 - 23 mars 2005 14:29
Har du kollat vad ditt Kh ligger på?
#31 - 23 mars 2005 14:37
Det här är mina vattenvärden från kran iallafall:

Några data
Årsmängd: ca 1 700 000 m3
pH: 8,0
Hårdhet: 3,5 - 4,0 odH (tyska grader) Fluorid: 0,9 mg/l
Klorid: 15 mg/l

Har inte mätt hårdheten på akvarievattnet.

Vad ska jag göra? Har jag för hög CO2 halt nu?
#32 - 23 mars 2005 15:26
Om man ska dra detta till ytterligheterna då med en hårdhet på 3,5 och ett PH på 6,0 så skulle det betyda att du trycker ner ca 100mg/l CO2. (om jag inte räknat helt galet)

Det tycker jag låter minst sagt otroligt eftersom du använder mäskmetoden med syresten som reaktor!
Jag tycker du ska skaffa dig ett mer exakt PH/KH-test och mäta igen.

Om det nu är så att fiskarna verkar lite "dassiga" och hänger vid ytan så öka bara cirkulationen lite, det borde nog hjälpa.
#33 - 23 mars 2005 15:50
Kan det ha att göra med att bubblorna fastnade under ett stort blad på vägen upp?
#34 - 23 mars 2005 18:42
Intressant, undrar om det funkar att blanda sojaprotein i gelatin blandad mäsk?
Den jäser nämligen rätt så länge annars, kan ju oxå bero på att det antagligen är proteiner i gelatin pulvret... Urk tillvärkat av svinhud...

Då skulle mitt recept se ut så här

2,5 msk gelatinpulver
1dl vatten
3-4dl socker
+2-3msk soja protein av nån sort

Värm i kastrull blanda häll på flaska låt svalna till nästa dag
tilsätt 1L 40 gradigt vatten + en halv påse torrjäst
#35 - 24 mars 2005 17:00
Nu har jag pumpat i CO2 i stort sätt hela dagen och märker nu att fiskarna börjar hänga vid ytan.
Är det verkligen möjligt att jag lyckas få i för mycket CO2 med en 2l flaska mäsk genom vanlig syresten i mitt 100L akvarium?
#36 - 25 mars 2005 10:58
Varför får jag inte mina växter att bubbla? trycker i så pass mycket CO2 att mina fiskar inte gillar det och göder med PMDD men det bubblar iallafall inte.
#37 - 25 mars 2005 11:34
[QUOTE=K_Lindfors]Varför får jag inte mina växter att bubbla? trycker i så pass mycket CO2 att mina fiskar inte gillar det och göder med PMDD men det bubblar iallafall inte.[/QUOTE]
Det finns väl i princip bara tre viktiga parametrar: CO2, PMDD och ljus. Har du bra med CO2 och bra med PMDD så antar jag att du inte har tillräckligt med ljus. Det skulle möjligen också kunna vara så att du har för lite växtmassa, dvs. växterna producerar inte tillräckligt med syre för att kunna syremätta akvariet, men det verkar lite långsökt kanske. Jag skulle tippa på ljuset.

Såvida du är heeeelt säker på att du har tillräckligt med CO2. Annars skulle jag tippa på för lite CO2, CO2, CO2. :)

Jag fick själv inget bubbel i mitt kar, trots bevisligen bra CO2, bra med PMDD och mycket växter. Jag hade då 0,2 w/liter. Nu har jag gått upp till 0,6 w/liter och får rätt bra bubbel. <- en liten ledtråd
#38 - 25 mars 2005 12:27
Jag har nya rör, 1 st 18W aquarelle och 1 st Sunglo 20W i mitt 100L, det ger väl hyffsat med ljus?

Växtmassan kanske är för liten, har bara 4-5 buskar med några [color=#800080]Limnophila sessiliflora[/color] .
Samt en fjuttig Cambomba som vägrar växa.
#39 - 25 mars 2005 13:32
Då är det nog växtmassan som spökar. De flesta växtakvarister med mycket bubbel har ju såvitt jag förstår ofta hela bottnen täckt med växter.
#40 - 27 mars 2005 18:30
ja äntligen (lite off topic/stulen tråd) men jag måste bara, idag bubblade mina växter för första gången...
Undrar vad det var som fattades? enda jag kommer på är att växtmassan så sakta blivit större... plus att jag kanske doserat lite fel på k n p...
Det skiljer rätt många liter när man börjar räkna efter vad som är egentliga liter mängden och kommer fram till att man använt YTTERMÅTTEN på burken ,stön 12mm tjockt glas plus ramen och så har man ju inte fyllt upp till kanten.... köpte begagnat och räknade med angivna mått på karet när jag doserade...
#41 - 27 mars 2005 18:46
... jäsningen i sig påverkar inte ph't ...
Det är den CO2 som bildas vid jäsningen som sänker ph:t i flaskan/dunken. Eftersom det måste till lite tryck för att pressa ut co2 under vattenytan (högre tryck vid större djup) så kommer CO2 halten bli högre i flaskan/dunken än om man bara hadde en öppen flaska/dunk (tänk på vad som händer när man öppnar korken på en läskedrycksflaska)

Annons