Söder-Janne-konceptet?

#1 - 7 mars 2006 01:22
Är det någon här som har testat eller har åsikter om det koncept som Janne på Södermalms Akvarieaffär förespråkar?
Det är ganska udda i mina ögon men absolut intressant. Metoden kanske till och med heter något?

*Han har Aquaclay Ground som akvariesand, som fungerar som ett biologiskt filter. Bra för växter lär det va också.

*En oxydator (Söchting) som syresätter och bryter ner skit och gör att ytan inte blir kläggig.

*Koldioxid-anläggning (mäskvarianten) för växterna.

*Ingen filterpump! *Och ingen doppvärmare!
Han har så på nästan alla sina akvarier.
#2 - 7 mars 2006 01:26
Eftersom hans fiskar mår bra, ser fina ut, är välväxta och gärna leker så fungerar det ju.

Allt fler hävdar att det finns mångdubbelt fler nyttobakterier i de vanliga akvariegruset än i våra innefilter. Om man då har ett grus som är gjort för att ge en stor yta för nyttobakterierna så gör väl filtret varken till eller från om man tillsätter syre på annat sätt.

Och doppvärmare har jag aldrig haft, det blir varmt ändå.
#3 - 7 mars 2006 01:38
Ja dom ser ut att må väldigt bra.
Estetiskt är det också med bara den rödbruna sanden, oxydatorn och några växter.

Jag är tänkte prova i mitt stora kar. Oxydatorn har jag redan kört i några månader och den funkar bra. Nu har jag köpt Aquaclay och ska flytta fiskarna till tillfälligt kar (inrett med Aquaclay men utan oxydator).
#4 - 7 mars 2006 02:12
[quote=swetrot]Allt fler hävdar att det finns mångdubbelt fler nyttobakterier i de vanliga akvariegruset än i våra innefilter. Om man då har ett grus som är gjort för att ge en stor yta för nyttobakterierna så gör väl filtret varken till eller från om man tillsätter syre på annat sätt.[/quote]

men kör man typ blästersand så måste man ha filter då det är alldeles för kompakt så syretillförseln till bakterierna blir mycket låg.

de där aquaclay verkar va svårt å få tag på :/
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 mars 2006 08:20
Oxydatorer är en form av filter så diskussionen gäller väl mer fördelar resp. nackdelar med oxydatorer.
Dessa kom ju ut på marknaden för uppåt 20 år sedan men har väl egentligen aldrig slagit även om den har sina förespråkare. Bl.a. diskuterades dess för och nackdelar livligt i Ciklidbladet i början av 90-talet (kolla in gamla artiklar på www.ciklid.se
Att den inte slagit tror jag främst beror på
1/ Funkar inte så bra till syrekrävande fiskar
2/ TIll skillnad från carlw tycker jag att den är ful i akvariet
#6 - 7 mars 2006 08:37
Metoden funkar även utan oxydator, jag har kört så och jag vet andra som gör det. Jag har iofs bara gjort så med fisk som kommer ur stagnanta vatten (svartvattenfisk ur asiatiska myrar t.ex.) och skulle nog kanske personligen inte rekommendera det för flodciklider eller annan fisk ur strömmande vatten, men visst funkar det.

Oxydatorer är jag kluven till. Jag tycker ärligt talat de verkar riskfyllda.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 mars 2006 08:48
[quote=Azur]Metoden funkar även utan oxydator, jag har kört så och jag vet andra som gör det. Jag har iofs bara gjort så med fisk som kommer ur stagnanta vatten (svartvattenfisk ur asiatiska myrar t.ex.) och skulle nog kanske personligen inte rekommendera det för flodciklider eller annan fisk ur strömmande vatten, men visst funkar det.

Oxydatorer är jag kluven till. Jag tycker ärligt talat de verkar riskfyllda.[/quote]

Jag har också kört akvarium helt utan filter och med helt vanlig sand och det funkar om förutsättningarna är de rätta - dvs lämpliga fiskar och mycket växter.

Funderade också på att nämna riskmomentet när det gäller oxydatorer men tycker trots allt att de man köper idag är väldigt säkra - men ok kanske denna faktor är en orsak till att de inte slagit.
#8 - 7 mars 2006 09:01
Hej Kjell.
Har du sagt A får du säga B om vad som gäller för oxydatorn,har ej hört några navkdelar om den.Har själv en i bruk.
MVH Mats
#9 - 7 mars 2006 09:02
Jag kan ha fel men jag tycker det låter som om den här metoden tangerar "low tech" växtakvarier...? Har någon en bild på ett sånt här kar?

/P
#10 - 7 mars 2006 09:07
[quote=mats m]har ej hört några navkdelar om den.Har själv en i bruk.
MVH Mats[/quote]

läst på en del om oxydator och långt ifrån alla som provat tycker att dom är nåt att ha.
läst ett flertal kommentarer om att dom varit verkningslösa, fler än jag läst att dom funkat.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 7 mars 2006 09:13
[quote=mats m]Hej Kjell.
Har du sagt A får du säga B om vad som gäller för oxydatorn,har ej hört några navkdelar om den.Har själv en i bruk.
MVH Mats[/quote]
Jag har själv använt dom minimalt eftersom jag under den period då dessa introducerades mest hade syrekrävande fiskar och där funkade de inte. Sen var de också så förbenat fula i akvariet:p
Men dagens modeller kanske är små och lätta att gömma undan - jag vet inte.
#12 - 7 mars 2006 09:13
Var kan jag se hur en oxydator ser ut?

/P
#13 - 7 mars 2006 09:17
Hej.
Tycker att min funkar bra när jag höjertempen upp mot 34gr.Fisken flåsar ej så mycket som när jag bara har ökat vattencirkulationen.
MVH Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 7 mars 2006 09:18
[quote=peber]Var kan jag se hur en oxydator ser ut?

/P[/quote]

Googla runt lite så hittar du säkert foton. Deras hemsida är http://www.oxydator.de/ men där hittade jag bara teckningar men enligt dom så är de fortfarande lika stora i alla fall
#16 - 7 mars 2006 09:50
Va, vill du inte ha en stor betongklump i akvariet, Kjell? ;)

Man tycker att de kunde göra något åt designen på sina klumpar, så mycket är säkert...
#17 - 7 mars 2006 12:14
[quote=Kjell Fohrman]TIll skillnad från carlw tycker jag att den är ful i akvariet[/quote]
[quote=peber]Har någon en bild på ett sånt här kar?[/quote]
[quote=Azur]Man tycker att de kunde göra något åt designen på sina klumpar, så mycket är säkert...[/quote]
Min är fin tycker jag, men den är för max 100liter (har 125liter men det funkar lika bra)(Oxydator D heter den). Både fiskar och växter verkar älska den.
Hur mycket syre som avges lär ha med temperaturen att göra, det var bla därför som man inte skulle ha doppvärmare enl Janne. Om det är för varmt blir det förmycket som jag förstod det, och man måste fylla på väteperoxid i tid och otid. Min behållare fyller jag kanske var tredje vecka, trots att jag har 26 grader.

[ATTACH]2327[/ATTACH]

Dom stora fula hinkarna är ju för 4000liter (Oxydator W).
Oxydator A är kanske inte jättefin men då får man ju jämföra med en motsvarande filterpump. Den är klart mindre i alla fall.
Janne har mindre kar med minsta sorten i (Minioxydator). Dom är något större än ett läppstift ungefär (kanske dubbla volymen av ett läppstift).

Länk till bild på fyra modeller av oxidatorer av Söchting

Enda incidenten jag haft med den är en stackars liten snäcka som kröp in i skarven mellan lerfatet och behållaren. När jag skulle fylla på väteperoxid och tog upp oxydatorn i luften och skruvade upp den så började väteperoxiden fräta sönder snäckan.
Tror inte det kan hända i vattnet eftersom (om jag fattat rätt) väteperoxiden omvandlas då. Men jag är inte riktigt säker på hur kemin fungerar.

EDIT: Lade in länk till bild på Söchtings oxydatorer istället för bifogad bild då jag insåg att jag bröt mot Zoopets regler annars.
#18 - 7 mars 2006 12:21
väteperoxid kan innehålla en massa skit, bl.a metanol vilket är mycket giftigt.
#19 - 7 mars 2006 12:41
Här är en länk om hur det funkar kemiskt och tekniskt: http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9205&LOPNR=3 Artikeln är oxydator-positiv :).
Väteperoxid-lösningen jag änvänder är 6% och resten destillerat vatten, så så farligt tror jag inte det är. Men som sagt, jag är ingen stjärna på kemi.
#21 - 7 mars 2006 12:47
diskuteras väteperoxid och kollar du sida 2 ser du vad apotekes väteperoxid innhåller och ´det är inte bara vatten.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83766&highlight=metanol

väteperoxid måse stabiliseras om de ska kunna förvaras å bl.a metanol används
#22 - 7 mars 2006 14:06
Kan nog också tycka att oxidatorn inte är det snyggaste man kan ha i karet. Men om man nu väljer att filtrera med en Ozonator istället, vad jag förstår skall detta vara en likande princip men hittar väldigt lite skrivet. Vet dock folk i danmark som kör Ozonator (sander 200) ihop med en nitratreductor samt sötvattenskummare. De talar sig varma över detta Hittar dock väldigt lite om detta på nätet iallafall när det gäller sötvatten. Det poppar mest upp pool o basäng sidor.:) Någon som vet mer??
#23 - 7 mars 2006 14:08
ozonator = ozon
ozon är en molekyl bestående av 3 syreatomer.

är typ det enda ja kan säga om de men visste du nog.
#24 - 7 mars 2006 14:45
Jag har en minioxidator från Janne och den är inte alls så ful som de på bilderna i länkarna som sattes in nyss. Jag har den längst bak i mitt 28 liters akvarium och den tänker man inte ens på, den största delen av den är ju av genomskinligt glas.

Annons