Det är ingen som vet vad som egentligen händer när man tillsätter kolhydrat till vattenmiljö, MEN man vet att a) det blir en bakterieblomning, b) gröna alger dör, c) nitrat försvinner, d) pH börjar vingla, e) löst syrehalt sjunker kraftigt.
Alltihop inom loppet av ett par dagar. Det är den kraftiga ökningen av syreåtgången i akvariet som gör det hela riskfullt; har man mycket nitrat i vattnet kan bakterieblomningen orsaka syrebrist även om man har mycket stark cirkulation. Det finns exempel på att folk har dödat alla djur i sina korallrevsakvarier på detta sätt.
Man *tror* att vad som händer med nitraten är att eftersom kolhydrat är ett obalanserat näringsämne, så tar bakterierna upp kväve ifrån nitrat för att kunna växa. Varför algerna dör är ännu oklarare, men de mikrobiologer jag pratat med gissar att bakterierna avger toxiner som dödar grönalger men, av nån anledning, inte högre växter och inte cyanobakterier.
Helt säkert produceras CO2 och etanol (och en uppsjö olika andra biprodukter) också, men det är troligen inte huvudgrejen.
Effekten av kolhydrat i vatten upptäcktes under 80-talet* när en bonde dumpade hö i en sjö som brukade ha algblomningar varje år. I mitten på 90-talet testade jag sackaros och fruktos i mitt korallrevsakvarium efter att själv ha sett råghalm (cellulosa) användas för att stoppa en algblomning i en skotsk sjö.
Detta är också grunden i t.ex. Duplas halm (barley straw) filter, och i produkten AZ-NO3 (som använder maltos, vilket lär skall vara säkrare än sackaros).
Allstå: ingen vet idag egentligen hur det går till, men visst funkar kolhydrater om man vill bli av med nitrat. Enligt min ringa mening är det dock för sötvattensakvarister billigare, säkrare, och effektivare att helt enkelt göra ett vattenbyte istället.
* Det var väldigt intressant att se den där texten; om Scheel skrev det där på 60-talet var han nog först med att upptäcka detta. Fast jag tror inte på hans förklaring av mekanismen eftersom man kan reducera bort nitrat med socker även i mörklagda akvarier helt utan växter.