snyggt ljus, men hur?

#1 - 7 maj 2008 15:56
Jag är lite missnöjd med beslysningen i mitt akvarium. Det är lite väl gulaktigt.
Jag har orginalrören till ett juwel rekord.

Nu funderar jag på att byta. Jag har kikat runt lite i affäre och läst i trådar här på forumet, men jag är inte riktigt hundra på vad jag ska välja.

Jag vill ha ett mjukt vitt ljus, ifall ni förstår. Det behöver inte vara så jättestarkt, men jag har ganska mycket växter.
Jag har funderat på något ur glowserien. Typ ett aquaglow och något mer.

Det vore jättesnällt om ni ville dela med er av era erfarenheter.
#2 - 7 maj 2008 16:01
Aquaglow ger ett fint ljus som framhäver rött och blått på ett fantastiskt sätt. Philips Aquarelle ger ett jättefint naturligt ljus som också är bra för växterna. Dessa två i kombination är svåra att slå! (Ett rör av varje) Hagen Powerglo är ungefär som Aquarelle.
#3 - 7 maj 2008 18:54
Sylvania Aquastar tror jag också liknar Philips Aquarelle.

Jag har byt efter att ha läst i de olika trådarna till Sylvania Aquastar från vanligt som följde med karet. Och jag är mycket nöjd. Men jag bytte bara en, så att inte skrämma fiskarna ;) Den andre byts inom kort med.

Mina blåa guramisar och röda svärdbärare fått helt annorlunda färger - nu kan jag se hur fina de är :)
T.o.m. metallpansarmalar är finnare.

Växterna trivs bra, röda pappegojeblad har fantastiska nyanser.

Det var mina erfarenheter av första ljusbyte i akvarium. Jag är nöjd.
#4 - 7 maj 2008 19:03
Jag har kollat upp lysrör på http://saurama.aqua-web.org/ och har beställt 3 st philips965 och ett marineglo. Det tror jag blir jättebra! Beställde via lampaffär, 95 kronor styck.
#5 - 8 maj 2008 20:13
Tack för bra svar! Jag tänkte också börja med att byta ett för att inte chocka firrarna, är det bra tro?
#6 - 8 maj 2008 20:48
det är främst för växternas skull det är bra att byta ett i taget!
#7 - 9 maj 2008 17:11
Anna_mvb skrev:
Sylvania Aquastar tror jag också liknar Philips Aquarelle.

Jag har byt efter att ha läst i de olika trådarna till Sylvania Aquastar från vanligt som följde med karet. Och jag är mycket nöjd. Men jag bytte bara en, så att inte skrämma fiskarna ;) Den andre byts inom kort med.

Mina blåa guramisar och röda svärdbärare fått helt annorlunda färger - nu kan jag se hur fina de är :)

T.o.m. metallpansarmalar är finnare.

Växterna trivs bra, röda pappegojeblad har fantastiska nyanser.

Det var mina erfarenheter av första ljusbyte i akvarium. Jag är nöjd.

Ja, det blir verkligen skillnad när man byter till kvalitetsrör. Akvariet blir som nytt!

Annons