Snygga, skötsamma MALAR?!

#1 - 11 oktober 2004 07:39
Hej! [:-139]Jag vill ha några snygga och skötsamma malar till mitt 375 liters. Gärna olika slags malar och sådana som törs vara framme om dagarna. Det viktigaste av allt är att de får inte möblera om hela akvariummet eller äta upp alla växter eftersom jag kommer lägga ner mycket jobb på inredningen och växterna. [:-157]Mycket tacksam för förslag.
MVH/Helena[:-127]
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=282476&a=1
PS! Är även intresserad av en större ål, men då får man väl räkna med förstörd inredning? Eller? DS!
#2 - 11 oktober 2004 10:12
Jag har ancistrus o en annan mal som liknar den...vet ej vad det är för sort..har bild på den i minzoon..."malvin"..

Den är iaf framme alltid, sköter om mina växter, utan att fördärva dom...en bra mal enligt mig iaf =)
#3 - 11 oktober 2004 11:48
Jag har 2 st L134 som är rätt nyfikna av sig. De är vackra och roliga att se på. Eftersom de är hyfsat små (maxlängd ca 10 cm)så möblerar de inte om i karen.
#4 - 11 oktober 2004 20:25
Det är väl lite större malar du är ute efter? Om det inte är det kan jag rekommendera ett stim zebraotocinclus. Mina är otroligt bra på att äta alger från växterna men inte skada själva plantorna. Dom är helt orädda och syns alltid. Väldigt sociala med varandra och flyttar sig inte frivilligt när jag är nere med händerna i karet. Dessutom väldigt snygga, men inte så stora. Mina ancistrusar gnager däremot sönder plantor rätt fort.
#5 - 11 oktober 2004 21:09
Kolla in någon Sturisoma-art. Kanske inte de mest färggranna L-malarna, men snygga, "skötsamma" och inte det minsta skygga. Se min zoon. Där finns också en bild på L128, som jag också får se rätt mycket av. De har blivit mycket blåare sedan bilden togs. En nära släkting (samma art, tror en del) är gröna L200.
mvh Daniel
#6 - 12 oktober 2004 08:21
Ursprungligen skickat av daniel60

Kolla in någon Sturisoma-art. Kanske inte de mest färggranna L-malarna, men snygga, "skötsamma" och inte det minsta skygga. Se min zoon. Där finns också en bild på L128, som jag också får se rätt mycket av. De har blivit mycket blåare sedan bilden togs. En nära släkting (samma art, tror en del) är gröna L200.

mvh Daniel

Tack för alla bra tips![:)]. Jag har sett en jättesnygg mal!!!!! Den heter oiapock L039. Kolsvart och vitprickig. 420 kr. Den skulle vara ovanlig! Är det nån här som ha en sån? MVH/Helena[:-176]
http:www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=282476&a=1
#7 - 12 oktober 2004 12:37
Golden Nugget då??? Mycket snyggare kan det inte bli till rimligt pris... annars är ju L-46 snygg men dyr. L-200 är jättefina också, men de ger sig på växterna....
Bilder på Nugget och L-200 finns på min zoonen.
#8 - 12 oktober 2004 12:47
Jag är supernöjd med min Bulldog-mal L148. Den är grå/ljusblå med svarta prickar och otroligt aktiv. Sitter på rutan för jämnan och den har riktigt lustig mun med extremt stora "läppar". Riktigt stilig och aktiv mal.

Jag utfärdrar en varning för L34, Ancistrus Ranunculus. Även fast den är otrolig snygg så ser jag den typ aldrig. Måste kontrollera grottan han bor i med jämna mellanrum för att se att den lever :P Otroligt blyg mal!
#9 - 12 oktober 2004 12:57
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

L-200 är jättefina också, men de ger sig på växterna....

Har du någon erfarenhet av ifall l200 ger sig på jätte-vallesneria?

#10 - 12 oktober 2004 13:05
Hos mig är det samma plantor som Ancistusarna sägs käka som blir uppätna av L-200... Svärdsplantor och Amazonasplantor är de som blir illa åtgångna... Jag har ingen vallesnieria i karet, så det kan jag inte svara på faktiskt.
Jag kan ju tillägga att jag har två L-200 och i övrigt förhållandevis ganska mycket malar över huvud taget i det karet... så det kan ju vara så att om L-200 har ordentlig tillgång på annan mat så kanske den låter bli växterna... på samma sätt som det är med Ancistrus.
#11 - 12 oktober 2004 13:58
Ursprungligen skickat av Sonja

Det är väl lite större malar du är ute efter? Om det inte är det kan jag rekommendera ett stim zebraotocinclus. Mina är otroligt bra på att äta alger från växterna men inte skada själva plantorna. Dom är helt orädda och syns alltid. Väldigt sociala med varandra och flyttar sig inte frivilligt när jag är nere med händerna i karet. Dessutom väldigt snygga, men inte så stora. Mina ancistrusar gnager däremot sönder plantor rätt fort.

sonja jag läste att din ancistrus gnager på dina växter så prova ge dom algtabletter du kan dom sluta fall du har tur ?

Annons