Snygg påfågelciklid!

#1 - 3 maj 2009 19:18
Hittade denna coola påfågelciklid ur mammas gammla akvariebok.

Har ni sett likadant exemplar?
#2 - 3 maj 2009 19:30
Menar du formen på huvudet eller?
#3 - 3 maj 2009 19:37
ja..formen på huvudet ser lite mer mops-liknande ut?

och den har bara färg på nedre delen av kroppen, plus att fenan ser blå ut?

älskar denna fisk :)
#4 - 3 maj 2009 19:45
Jag menar färgen, har inte sett den färgvarianten förut i någon butik.
#5 - 4 maj 2009 09:07
stigson skrev:
Jag menar färgen, har inte sett den färgvarianten förut i någon butik.

...men är inte det där den typ vanligaste färgvarianten? det är dom som är svarta med röda tecken som blir sådär gråa när de blir större! alla våra har sett ut sådär efter nått år, oavsett hur svarta dom var när det var små. det enda som jag tyckte stickte ut med den bilden var att det bara var färg på nedre delen av kroppen och att fenan såg blå ut..

vad har du för färger på dina oscar? finns det bler än denna och albino?
#6 - 4 maj 2009 09:49
Linan skrev:
...men är inte det där den typ vanligaste färgvarianten?

Ser ut som en normal påfågelsciklid för mig också.
vad har du för färger på dina oscar? finns det bler än denna och albino?
Finns såna som är helt eller delvis röda också.
#7 - 4 maj 2009 12:49
Finns en variant som man skulle kunna kalla halvalbino (amelanistisk på reptilspråk), som har rött pigment, och alltså är vit med rött mönster, istället för grå/svart med rött mönster. Har även sett nå´n bild på ett par som var guldfärgade. En påfågel jag såg var väldigt ljus, nästan gråbeige, vet inte om det var en egen färgvariant, eller bara ett enskilt exemplar som råkat bli så.

De vanligaste färgvarianterna är nog som sagt den vanliga Tiger, och den så kallade röda Oscarn, vars röda färg dominerar.

Bilden ovan tror jag är från IPC stora akvariebok, ett fossil i akvariebokssammanhang. Det som kännetecknar den fisken är att den verkar ha betydligt mindre rött än man vanligtvis ser idag, kanske på grund av att urvalsaveln på rödare och rödare Tigeroscar inte hade kommit igång riktigt då.
#8 - 4 maj 2009 14:00
Okej, har själv aldrig sett en påfågeleklid som har haft en sån grön färg, blåa fenor och gul teckning.
#9 - 4 maj 2009 14:21
stigson skrev:
Okej, har själv aldrig sett en påfågeleklid som har haft en sån grön färg, blåa fenor och gul teckning.

Den är nog närmare vildformen än dagens Tigeroscar.
#10 - 4 maj 2009 14:29
Micke_A skrev:
Den är nog närmare vildformen än dagens Tigeroscar.

Jaha där ser man. japp bilden är från IPC stora akvariebok:)
#11 - 4 maj 2009 15:20
Min tiger brukar färga sig så grön, oftast när han är förbannad :D

Vildformen är väl egentligen mer grön/grå/orange än svart och röd
#12 - 4 maj 2009 18:45
Jag blev fundersam över den här tråden, så jag tog och gjorde en Google image sökning på "tiger oscar" och "oscar cichlid". Varenda fisk som dök upp är urvalsodlade svartröda historier som inte ens existerade för en tio-femton år sedan.
Häpnadsväckande hur fort det kan gå i hobbyn.
#13 - 4 maj 2009 19:24
Tror ni att man kan få tag på den färgen som på bilden? grön, gula "fläckar" med blåa fenor?
#14 - 4 maj 2009 19:57
Vet inte, men de blir nog svårt.. tror de flesta har de varianter som odlats fram under en längre tid.

Min är inte så svart och röd som de flesta andra utan mer grön som den på bilden, men kan ej minnas var den kommer ifrån
#15 - 5 maj 2009 16:57
Azur skrev:
Jag blev fundersam över den här tråden, så jag tog och gjorde en Google image sökning på "tiger oscar" och "oscar cichlid". Varenda fisk som dök upp är urvalsodlade svartröda historier som inte ens existerade för en tio-femton år sedan.

Häpnadsväckande hur fort det kan gå i hobbyn.

vilka "varianter" tänker du då på? vad jag kan minnas så fanns de flesta varianter av oscars även för 15 år sedan.
#16 - 5 maj 2009 17:10
det jag tycker är lite trist med påfågelciklider är att man ofta inte vet fiskens ursprung. flertalet som importeras odlas i asien. det hade varit kul att få tag på ett par vildfångade eller f1:or.
#17 - 5 maj 2009 18:32
smikeb skrev:
det jag tycker är lite trist med påfågelciklider är att man ofta inte vet fiskens ursprung. flertalet som importeras odlas i asien. det hade varit kul att få tag på ett par vildfångade eller f1:or.

vad menar du med f1:or?
Bilagor:
Guest
#18 - 5 maj 2009 18:34
stigson skrev:
vad menar du med f1:or?

Vildfångades fiskars yngel kallas för f1, och v.fiskarnas yngels yngel kallas f2.
#19 - 5 maj 2009 19:00
Narii skrev:
Vildfångades fiskars yngel kallas för f1, och v.fiskarnas yngels yngel kallas f2.

just d:)
#20 - 5 maj 2009 19:14

Annons