Snygg malawi med attityd?

#1 - 1 januari 2008 12:21
När köket tapetserats om så är tanken att jag ska ha 144 literskaret där. Vill då ha en lite "roligare" malawi i det karet. Det kommer bara att vara en art i det, men gärna med både färg och attityd och givetvis inte någon storväxt sort! :)

Har tittat lite på Auratus, men ni som kan malawis har kanske kul idéer och tankar om vad som skulle kunna bli bra? Finns ju så många och som ny inom malawis är det svårt att hitta "guldkornen".

Fritt fram; spåna! :D
#2 - 1 januari 2008 12:28
Saulosi tycker jag är trevliga.... fast det beror ju på vad du vill ha för färger... de kanske inte matchar tapeterna...:D;)
#3 - 1 januari 2008 12:33
Hö hö hö... Blir jobbigt om fiskarna ska matcha tapeterna! Gardinerna får matcha fiskarna istället? ;)
Saulosi är helt klart en snygg fisk. Dem har vi tittat på till sambons malawikar nu när han ska expandera. (Fast när jag tänker efter, hur snyggt är det med gul-blåa gardiner?? :D)

Absolut en kandidat.
#4 - 1 januari 2008 12:36
Precis... fisken är fin men gulblåa gardiner....:D:D:D
#5 - 1 januari 2008 12:49
Nå, bortsett från gardinerna, så är jag inte inriktad på någon speciell färg. :)
Det jag känner med färg är att det absolut inte gör någonsting om honor och hanar skiljer sig åt i färg. Det är dock inget krav. Enda kravet jag har är att det är en intressant fisk att studera och att den inte blir större än att den utan problem trivs i 144 liter. Kommer att hålla en mindre grupp på 8-10 fiskar, beroende på sort.
Måste ju ha nåt roligare att studera än platys när jag lagar mat... :D
#6 - 1 januari 2008 13:55
Hmm...144 är lite litet för andra malawis än golden och ett par andra. Men kanske du skulle kolla på Tanganyika-ciklider? De är väldigt intressanta att kolla på, framförallt snäcklekare, som multifasciatus och ocellatus. Vad gäller ocellatusen, så finns det en väldigt snygg färgform av den också, som är guldgul. Det är väldigt roligt att kolla på dom när de kivas om sina snäckor, risken är väl bara att man bränner vid maten. :)

I skötsel så är de rätt lika malawisarna, de ska samma vattenvärden och så vidare...plus massor med snäckskal som du kan köpa på Plantagen. :)
#7 - 1 januari 2008 14:40
Tanganyika är ju så tråkiga i sitt utseende... (Japp, då blir jag utseendefixerad plötsligt! *S*)) Ska kika på dina förslag iaf... :)

Ja, man blir ganska begränsad iom att karet är så pass litet. Det försvinner många intressanta sorter. Men någon av de mindre arterna måste väl ha något spännande att erbjuda?
(Kom på att måtten på karet kan vara ganska intressanta. 90*40*40)
#8 - 1 januari 2008 14:50
Det finns ju en hel del småväxta Malawi, problemet är att många av dem är starkt revirhävdande...
#9 - 1 januari 2008 14:54
Det är ju bra om de inte jagar skiten av varandra (bokstavligt), trots många grottor och passager... :p
Har du något namn på någon av dem du tänker på?
#10 - 1 januari 2008 16:02
Kolla på dom här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

Kostar 100-150 kr styck, dock.
#11 - 1 januari 2008 16:38
Jens A. skrev:
Kolla på dom här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115

Kostar 100-150 kr styck, dock.

Ja.. Tittade på dom. Men helt ärligt tycker jag att de ser väldigt tråkiga ut. Stod med näsan i en del tanganyikakar när vi hämtade malawis senast och försökte se charmen med dessa fiskar. Men tyvärr, sensationen uteblev.
Behöver mer "klick"! :)
#12 - 1 januari 2008 17:08
Man ska inte stirra sig blind på starka färger, då kan man missa många intressanta arter. Dessutom så ska man inte gå efter hur fiskar ser ut och beter sig i affärerna, där kommer de sällan till sin rätt, och är förmodligen ofta ungdjur som inte har färgat ut än. Personligen tycker jag malawiciklider är ganska trista, eftersom alla (utom en, som inte är endemisk vad jag vet) är munruvare. Ingen variation i lekbeteende, till skillnad från Tanganyikaciklider. Visst, malawiciklider är fina att se på, och jag har försökt mig på dem några gånger, men har tröttnat på deras hyperaktiva runtjagande efter ett tag. Visst, det finns lugnare malawi, men de är ju också munruvare allihop. Om jag får schansen att skaffa lite fler stora akvarier nå´n gång så blir nog nå´t av dem ett permanent malawiakvarium, men just nu finns det andra ciklider som jag tycker är intressantare. Och ocellatusen som Jens länkar till är ju riktigt fin tycker jag, med skimrande färger. I rätt ljus blir de säkert mycket vackra. Bilder kan man inte heller alltid lita på.

Så mitt tips är, låt dig inte luras av hur fiskarna ser ut och beter sig i affären, där de inte kommer till sin rätt, och stirra dig inte blind på pastellfärger, även mindre färgstarka fiskar är vackra på sitt sätt, och det är ju inte utsidan som är viktigast :) Om man t.ex ser på alla dessa framodlade varianter som ser ut som om de doppats i färg, så kan ju ingen av dem konkurrera med den naturliga skönheten hos vildformerna. Jag tycker att de dämpade och ändamålsenliga färgerna hos många vildformer är betydligt vackrare än de färgstarka framodlade varianterna. Se´n är ju naturligtvis arter som är färgstarka av naturen också naturliga, och oerhört vackra att se på, men det är ingalunda det första jag kollar på när jag köper fiskar, för mig är ett intressant beteende, och att de passar med den inredning och de fiskar jag redan har, viktigare.
#13 - 1 januari 2008 17:09
Är väll de du funderat på som jag också skulle valt. Saulosi och auratus är båda snygga fiskar där det blir lite färgkombination. Rödzebran är ju annars ett alternativ, kanske lite för litet kar men med en ljusblå hane till 7-8 starkt oranga honor så skulle det inte varit helt fel heller.

Hoppas du finner vad du söker! :D
#14 - 1 januari 2008 17:55
Micke_A skrev:
Man ska inte stirra sig blind på starka färger, då kan man missa många intressanta arter. Dessutom så ska man inte gå efter hur fiskar ser ut och beter sig i affärerna, där kommer de sällan till sin rätt, och är förmodligen ofta ungdjur som inte har färgat ut än. Personligen tycker jag malawiciklider är ganska trista, eftersom alla (utom en, som inte är endemisk vad jag vet) är munruvare. Ingen variation i lekbeteende, till skillnad från Tanganyikaciklider. Visst, malawiciklider är fina att se på, och jag har försökt mig på dem några gånger, men har tröttnat på deras hyperaktiva runtjagande efter ett tag. Visst, det finns lugnare malawi, men de är ju också munruvare allihop. Om jag får schansen att skaffa lite fler stora akvarier nå´n gång så blir nog nå´t av dem ett permanent malawiakvarium, men just nu finns det andra ciklider som jag tycker är intressantare. Och ocellatusen som Jens länkar till är ju riktigt fin tycker jag, med skimrande färger. I rätt ljus blir de säkert mycket vackra. Bilder kan man inte heller alltid lita på.

Så mitt tips är, låt dig inte luras av hur fiskarna ser ut och beter sig i affären, där de inte kommer till sin rätt, och stirra dig inte blind på pastellfärger, även mindre färgstarka fiskar är vackra på sitt sätt, och det är ju inte utsidan som är viktigast :) Om man t.ex ser på alla dessa framodlade varianter som ser ut som om de doppats i färg, så kan ju ingen av dem konkurrera med den naturliga skönheten hos vildformerna. Jag tycker att de dämpade och ändamålsenliga färgerna hos många vildformer är betydligt vackrare än de färgstarka framodlade varianterna. Se´n är ju naturligtvis arter som är färgstarka av naturen också naturliga, och oerhört vackra att se på, men det är ingalunda det första jag kollar på när jag köper fiskar, för mig är ett intressant beteende, och att de passar med den inredning och de fiskar jag redan har, viktigare.

Som det är nu så har jag ett kar med bleka, seglande fiskar som rör sig någongång i kvarten. Dessa har jag ägnat bra med tid för att kompnoera så att de harmonerar. Inte bara med varandra och vattenvärde, crikulation och inredning, utan även individuell balans.
Nu när jag har möjlighet att sätta in ett mindre antal av någon färgglad och actionladdad fisk så vill jag inte ha fler blekfisar som det inte händer mycket kring.
Jag har hållt på bra länge med sammansättning i det stora karet, nu har jag chans att hålla ett artakvarium, om än inte gigantiskt stort..

Tanganyikafirrarna tittade jag på hos en privatperson som har några kar med olika sorter. Vi diskuterade just beteende och vad folk lockas av hos Tanganyika. Jag blev än mer övertygad om att det inte är en sort som jag vill ha.. Precis som jag inte vill ha neontetror, trots deras färgprakt. Det hänger på så mycket mer. När jag tittar på fisk, så försöker jag i möjligaste mån titta betydligt bredare än i butik, eftersom det ger en otroligt missvisande bild.

När jag väljer fisk så gör jag det utifrån många aspekter. Inte bara färg (även om jag försökte skämta om det här i början). Att det verkligen blir rätt fisk är oxå en av anledningarna till att jag börjar söka efter den rätta fisken nu, fast inte karet kommer upp på minst tre månader till.

Så jag återgår till frågan; en malawi som sticker ut lite från det vanliga och som trivs i mindre kar?
#15 - 1 januari 2008 17:57
lili76 skrev:
Det är ju bra om de inte jagar skiten av varandra (bokstavligt), trots många grottor och passager... :p

Har du något namn på någon av dem du tänker på?

Det finns många relativt småväxta Malawi. För att nämna några så har du ju P. minutus och P. sp minutus ifrån olika platser och med olika utseende. De blir ca 6-7 cm (hanen), de är dock starkt revirhävdande. Sen finns ju P perspicax (också små och friska i sitt sätt) i en massa olika varianter och färgsättningar. Däremot den sk. Red Top Ndumbi (P. sp "perspicax orange cap") skall iaf. i naturen ej vara speciellt agressiv. (har ingen egen erfarenhet i akvarium själv dock). P sp. "polit" från Lions cove är grymma.

Annars finns ju ex. I. Sprengerae (rostciklid) vilken ej är revirhävdande och inte blir så stor. Sen har du den vackra P Saulosi som någon nämnt, har själv en grupp på uppväxt nu, de verkar vara rätt så duktiga på att ta för sig de också, och de får anses tillhöra den småväxta grupp av ciklider som typ minutus och perspicax. Flera arter av Labidochromis är ej revirhävdande.

Sen finns det ju ett flertal otroligt fräna och snygga C. afra enligt min egen mening, ex. från Minos reef
#16 - 1 januari 2008 17:59
tulle89 skrev:
Är väll de du funderat på som jag också skulle valt. Saulosi och auratus är båda snygga fiskar där det blir lite färgkombination. Rödzebran är ju annars ett alternativ, kanske lite för litet kar men med en ljusblå hane till 7-8 starkt oranga honor så skulle det inte varit helt fel heller.

Hoppas du finner vad du söker! :D

Rödzebra går bort, tillsammans med golden och socolofi eftersom sambon har/ska ha dessa i sitt kar. Gillar annars rödzebrorna, riktigt snygga och trevliga fiskar! :) Vill ha nåt som inte finns i de andra karet.
Saulosi är en snygg fisk, absolut. Måste studera den lite mer irl.
Auratus är ju nackdelen att de egentligen vill ha lite större kar..
TUR att jag har lite tid på mig och hinner besöka en och annan sort innan det är dax! :)
#17 - 1 januari 2008 18:03
Hagi skrev:
Det finns många relativt småväxta Malawi. För att nämna några så har du ju P. minutus och P. sp minutus ifrån olika platser och med olika utseende. De blir ca 6-7 cm (hanen), de är dock starkt revirhävdande. Sen finns ju P perspicax (också små och friska i sitt sätt) i en massa olika varianter och färgsättningar. Däremot den sk. Red Top Ndumbi (P. sp "perspicax orange cap") skall iaf. i naturen ej vara speciellt agressiv. (har ingen egen erfarenhet i akvarium själv dock). Annars finns ju I. Sprengerae (rostciklid) vilken ej är revirhävdande och inte blir så stor. Sen har du den vackra P Saulosi som någon nämnt, har själv en grupp på uppväxt nu, de verkar vara rätt så duktiga på att ta för sig de också. flera arter av Labidochromis är ej heller revirhävdande.

Oj, så många förslag! :) Blir att sätta igång och slå upp eftersom jag är så dålig på de latinska namnen.
Jättetack för tips!
#18 - 1 januari 2008 18:05
lili76 skrev:
Oj, så många förslag! :) Blir att sätta igång och slå upp eftersom jag är så dålig på de latinska namnen.

Jättetack för tips!

redigerade mitt tidigare inlägg, och kom med ett par alternativ till!

Saulosion finns med stora skillnader i den gula färgen hos honorna, en del är matt blekgul, andra är mer djupt guldgul.. bra att veta om du tänker köpa dem!
#19 - 1 januari 2008 18:20
Hagi skrev:
redigerade mitt tidigare inlägg, och kom med ett par alternativ till!

Saulosion finns med stora skillnader i den gula färgen hos honorna, en del är matt blekgul, andra är mer djupt guldgul.. bra att veta om du tänker köpa dem!

Det är bra, nu har jag många sorter att kolla upp lite närmre! :D
Just färgskillnaden på honorna, är det en "odlingsgrej" eller något som man inte behöver bry sig särskilt över?
Även om färg är snyggt så får det gärna vara naturligt. Men som på golden hade jag ju såklart valt de riktigt "homogent" gula om jag kan välja. Just för att det slarvas så otroligt i odlingen på dom då de är så populära. Det gäller att spotta fram så många som möjligt. Man bryr sig inte speciellt om kvalitén. Tack och lov tänker ju långt ifrån alla odlare så, men jag vill inte gärna gynna dem som gör det.
Så alla sådana tips, vad man ska titta på hos enskild art, är verkligen guld värd.
(Kommer alltså att köpa av privata odlare i möjligaste mån. Och då tar det tid att hitta "den rätte".)
#20 - 1 januari 2008 18:31
Gjorde en snabbsökning på fiskförslagen och det är ett flertal som jag kikat lite på redan! (Måste plugga latinska namn.. *S*)
Riktigt, riktigt snygga fiskar allihop. Gillar det där lite "ettriga" utseendet som samtliga förslag har. Nu börjar det lite svårare jobbet att försöka läsa sig till så mycket som möjligt och sedan göra en ny gallring... :)

Tack för hjälpen!
#21 - 1 januari 2008 18:50
Hur det är med Saulosin och dess färgskillnad (färgdjup) hos honorna skall jag låta vara osagt. Om det härrör från urvalsodling eller ej vet jag ej, antar att VF inte är alltför vanligt då de mig veteligen finns endemiskt vid Taiwan reef. De bilder jag sett från naturen får mig dock att tro att de blekgula matta honorna som utbjuds är pga av avel och/eller föda. Men som sagt, det är bara en ren spekulation från min sida!
#22 - 1 januari 2008 19:01
lili76 skrev:
Rödzebra går bort, tillsammans med golden och socolofi eftersom sambon har/ska ha dessa i sitt kar. Gillar annars rödzebrorna, riktigt snygga och trevliga fiskar! :) Vill ha nåt som inte finns i de andra karet.

Saulosi är en snygg fisk, absolut. Måste studera den lite mer irl.

Auratus är ju nackdelen att de egentligen vill ha lite större kar..

TUR att jag har lite tid på mig och hinner besöka en och annan sort innan det är dax! :)

Haha lite roligt för det är precis de här fiskarna jag har i min burk som din sambo har/ska ha! ;D Fin kombo är det varjefall vilket betyder att din sambo tydligen har bra smak... ;)
#23 - 1 januari 2008 19:08
tulle89 skrev:
Haha lite roligt för det är precis de här fiskarna jag har i min burk som din sambo har/ska ha! ;D Fin kombo är det varjefall vilket betyder att din sambo tydligen har bra smak... ;)

Sambon tackar och håller med ;)

( Det är alltså jag som är lili76:s sambo) :)
#24 - 1 januari 2008 19:11
Hagi skrev:
Hur det är med Saulosin och dess färgskillnad (färgdjup) hos honorna skall jag låta vara osagt. Om det härrör från urvalsodling eller ej vet jag ej, antar att VF inte är alltför vanligt då de mig veteligen finns endemiskt vid Taiwan reef. De bilder jag sett från naturen får mig dock att tro att de blekgula matta honorna som utbjuds är pga av avel och/eller föda. Men som sagt, det är bara en ren spekulation från min sida!

Det är inte alltid som svaren är särskilt lätta eller självklara... :)
Färg är ju alltid lite svårt att säga då "man" oftast köper redan som yngel och de inte är utfärgade.
Tar med mig det du sagt i urvalet av fisk när jag väl bestämt mig för sort.. Saulosin ÄR ju väldigt fin och verkar trevlig, så det är en stark kandidat. Dessutom vet jag en bra och trevlig odlare som håller sådana, vilket även underlättar.
#25 - 1 januari 2008 19:13
tulle89 skrev:

Fast det är jag som står för smaken i hushållet... ;)
Visst är det både en vacker och trevlig kombination!
#26 - 2 januari 2008 00:41
Kul att du vill köra malawi. Men problemet kan vara attityd. Ett såpass litet akvarie och kaxiga fiskar är ingen bra kombination.
Auratus är en riktigt fin fisk, men lika jävlig som den är fin. Det varierar ju naturligtvis som med alla fiskar. Men överlag skulle jag rekomendera dig att plocka bort den med en gång från listan med den storleken.

Saulosi som andra tipsat om skulle jag nog snarare rekomendera.
#27 - 2 januari 2008 08:43
Tack! Det är just sådana här tips som jag vill ha; folk som haft de olika sorterna och som kan berätta hur de fungerar "irl", dvs mer än bara när de går tillfälligt i ett kar eller det som går att läsa sig till!
Alla fiskar är ju individer. Med "attityd" menar jag snarare att de har lite beteende (mer än golden.. *S*) och är lite framåt. Så då är tipset om Auratus kaxighet guld värd. Jag vill ju som sagt inte ha fiskar som jämt är i stress för att de inte kan leva ut sitt temperament bara för att karet är litet.

Fortsätter att kika på Saulosi och några av de andra sorterna som tipsats om! :)

Annons