Snurrande Synodontis!

#1 - 19 januari 2005 09:25
Igår kväll upptäckte jag att en av mina synodontisar simmar mycket märkligt. Den snurrar/vrider/spinner hela tiden, och det är alltid vänstervarv. Den har helt och hållet tappat koordinationsförmågan. Har aldrig någonsin sett nåt liknande, (ja förutom då när nån mindre firre just ska till och dö.) Trodde att den skulle vara död idag, men än så länge lever den men med samma symptom.

Är det nån som vet vad som hänt? Eller kan jag göra nåt??

Tack!

/Nils
#2 - 19 januari 2005 20:24
Ingen som kunde svara...

Jaja, nu har jag gjort det enda rätta tror jag, att ta bort den. Jag kunde bara inte se den plågas ännu mer. Fy fasen va jobbigt att ta bort den alltså. Synodontisarna var ju mina favoriter i karet. Hade den i ca 5-6 år.
Jag vet, det är "bara en fisk", men ändå... Jobbigt. [:(]

Ni som tycker det är läskigt att höra om avlivning kan SLUTA LÄSA HÄR.

Hur går man till väga på bästa sätt för att avliva en synodontis? Ifall det där händer igen tänkte jag...

Vanligtvis brukar jag bara skära av huvudet av fisken, men nu slog jag först 2 rejäla ggr med skaftet på köttkniven iom att den var rätt stor. Den var säkert död redan då men jag ville gärna ta bort huvudet för att vara hundra. Skalet på huvudet måste ju vara i klass med sköldpaddans skal så det gick ju inte att skära iaf. Nä, fram med hammaren och banka ner kniven i huvudet. Så där ja, då var det klart.
Men väl nere i sopkorgen började den sprattla lite. Jag intalade mig själv att det var dödsryckningar, vilket det troligtvis var. Men det är ju trots allt lite läskigt ändå när det händer tycker jag....

Nån som har tips på nåt bättre sätt?

Ps. Var tvungen att ta mig en rejäl whiskey för att kunna utföra ingreppet ordentligt.... :)
#3 - 19 januari 2005 21:57
Nej, inga bättre metoder. Möjligen med en slägga. Jag har sett andra fiskar göra så, det måste väl vara något med "balans/orienteringssystemet". Senast igår såg jag en Endlers-guppy snurra runt här. Jag tror det inte det är något man kan göra när det slår slint på det viset, förutom att avliva den.

Annars tycker jag mycket om synodontisar, hade bland annat en jätte i minst tio år innan en vän fick ta hand om den. Den var/är brun och nära 30 cm lång, kommer inte ihåg latinska namnet.

Mvh Jesper
#4 - 20 januari 2005 00:38
det där låter ganska onödigt det kan ha varit jälparasiter om det va koordinationsförmågan så kan det räcka med attt fånga in malen holla den i handen o knakka den med finger toppen i pannan några gånger en av mina synodontisar gjorde så för ett år sedan o jag tog upp den några gånger på det sättet o hon blev okey igen.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=216496
#5 - 20 januari 2005 21:41
[QUOTE=Jesper 2]Annars tycker jag mycket om synodontisar, hade bland annat en jätte i minst tio år innan en vän fick ta hand om den. Den var/är brun och nära 30 cm lång, kommer inte ihåg latinska namnet.[/QUOTE]

Ja kanonfina är dom. Jag har Synodontis Ocellifer (Storfläckssynodontis), dom är gråa med svarta prickar. Tyvärr har jag nu bara kvar två honor som är dryga 20 cm.

[QUOTE=Conny_B]det där låter ganska onödigt det kan ha varit jälparasiter om det va koordinationsförmågan så kan det räcka med attt fånga in malen holla den i handen o knakka den med finger toppen i pannan några gånger en av mina synodontisar gjorde så för ett år sedan o jag tog upp den några gånger på det sättet o hon blev okey igen.[/QUOTE]

Gälparasiter syns väl på utsidan? Tyvärr hade jag inte en aning om att man kunde knacka på det där viset. Men nu vet jag det till en annan gång. Tack för tipset!
Hoppas bara jag slipper använda det nån gång....
#6 - 21 januari 2005 17:56
Det var ett väldigt intressant tips. Hur kom du på det?

Annons