Sniglarna är slut - vad äter praktbotia?

#1 - 28 december 2003 23:53
Sniglarna som mina praktbotior så duktigt har knaprat på har nu börjat ta slut. Vad skall jag ge dom nu?

Hellst skulle jag vilja ge dom något som lockar fram dom då dom är mycket skygga. Dvs. det dom gillar mest...

Förslag?
#2 - 29 december 2003 00:01
Mygglarver lockar nog fram dem.
#3 - 29 december 2003 00:19
Finns det nåt som praktbotior inte äter?......jag kan inte komma på nåt foder dom nekat.
#4 - 29 december 2003 00:27
ahlin: bra fråga... Har aldrig sett mina två (om det nu är två kvar) äta... Bara hört dom...
#5 - 29 december 2003 00:31
Du bör nog skaffa flera. De är stimfiskar och trivs bäst några stycken. Men det beror ju även på om du har ett akvarium som är stort nog. Hur har du med gömställen i akvariumet? Hur stort är det? Vilka andra fiskar har du?
#6 - 29 december 2003 01:12
Tanken är inte att ha praktbotia i det men dom behövs nog ett tag till. Dom är för livliga(?!) för dom fiskar jag tnkt mig sägs det.

Gömställen finns det ju helt klart tillräkligt med då dom inte går att hitta när dom gömmer sig. I karet finns även två siamensis och två andra mindre fiskar.
#7 - 29 december 2003 04:44
Byt in dom mot någon annan fisk istället.
#8 - 2 januari 2004 14:07
Hej!

Jag har 1 praktbotia (till mig sa de på affären att man inte kan ha 2). Jag ger den 1 piller Sera Viforma i veckan, det sa de var lagom. Är det det? Det känns ju lite taskigt att bara mata den 1g/vecka?
(Jag matar de övriga 14 neontetror och 2 platy med vanligt foder 1g/dag).

Johan
#9 - 2 januari 2004 15:24
Johan
Hu stort akvarium har du ?
Botior är alla stimfiskar och trivs bäst om de har sälskap av varandra. En ensam botia kan ställa till problem för de andra fiskarna. Jaga dem och så.

Guy
#10 - 2 januari 2004 17:49
Hej!

Jag har ett 110 liters.
Hur är det med matningen då tror du (1 piller/vecka)?
Bör jag skaffa fler praktbotia?
Kan jag ha 2 i så fall eller fler?

Johan
#11 - 5 januari 2004 01:31
Är det verkligen samma fisk... Jag har 4st praktbotior hemma och dom är ute och simmar omkring för fullt hela dagarna... Men så fort det blir mörkt så ser man inte ett knyst av dom... Förövrigt skall dom absolut inte vara ensamma... Utan gärna 4-5 st eller fler...
Mina praktbotior äter förövrigt allt.

Kan sniglarna bli för stora för dom?
#12 - 5 januari 2004 02:49
Hej! Mina 7 praktbotior äter allt jag ger dom. Vita- Svarta- Röda mygglarver, artemia, räkmix, flingor... Dom äter dessutom direkt från min hand, vilket är lite läbbigt ibland med tanke på att dom bits(!) Det jag vill komma till är att ju fler dom är, desto modigare blir dom. Hade tre från början, och dom såg man aldrig (många gömställen i ett 375l kar). Att dom skulle äta från min hand var då en fruktansvärt avlägsen tanke!
#13 - 5 januari 2004 13:23
Dom har faktiskr blivit modigare dom senaste dagarna.. Kanske för att dom upptökt att det nu finns mat att leta efter... Stoppar man i en bit av en algtablett kommer dom fram efter ett par minuter och sedan röjjer dom som tusan med tabletten...

Tecknat Rules: Som jag har fattat det "gnager" dom sönder snäckorna så jag tror inte dom kan bli för stora...
#14 - 24 januari 2004 08:52
räkmix och åter räkmix ibland med torsk och ströming
#15 - 27 januari 2004 21:10
dom äter maltabbltetter

Annons