Sniglar vs. Botia

#1 - 2 augusti 2008 22:54
Så här ligger de till.
Min kusin har tagit över ett akvarium på 60 liter av mig då jag hellre har yngel i små kar på 21 liter. Nu har han fått sniglar, själv har jag ett gäng Praktbotior som tar reda på de mesta. Men frågan är ju den att kan han ha Praktbotia i sitt som bara är 60 liter? Finns de andra Botior som inte stimmar och kan vara själva som käkar sniglar? Isf vilka? Eller kan man helt enkelt hålla en Praktbotia själv?
Han har just börjat ta upp hobbyn igen efter ett X antal år, så han kommer garanterat att köpa sig ett större ganska snart för han förstår inte själv hur han en gång kunde sluta med de.
#2 - 2 augusti 2008 23:10
Om du ska trycka ner en praktbotia i 60L, om än temporärt, kommer det hämma dens uppväxt och det kan sluta i att den dör i förtid. Sen tror jag att en ensam praktbotia i den storleken på karet inte kommer att vara särskilt "hemma" så att den äter sniglar, men kanske?

Finns ju ingen botia i den storleken som trivs själv tyvärr. När han skaffar större kan han ju skaffa ett gäng botior dock.
Bilagor:
#3 - 3 augusti 2008 00:54
Mjo.. har själv en större botia och en del små botior. Och dom små kan man ju tänkas att de går att ha så länge? Svårt med så små akvarium, men finns de annat sätt att bli av med "ohyran" ?
#4 - 5 augusti 2008 22:50
Jag har hört talas om(syrran har 2 st) sniglar som käkar sniglar :D Tror dom är rätt så bra faktist :P Hon har de i sitt 53L akvarium.

Annons