Sniglar i massor!!

#1 - 3 februari 2007 17:27
Har igentligen inget problem med detta ämne men tänkte kolla om detta e normalt eller om mina sniglar e ovanligt k**a . köpe 2 sniglar för kanske 5 månader sedan mest som en fin färg klick i mitt lilla kar. nu har de dock snart spårat ur efter som dom lägger KOPIÖST med ägg. minst en ny kokong varge vecka. i varge kokong kan de säkert va 100 små sniglar i varge. hela karet e snart fullt över hela botten. finns inte en alg eller något skräp i alls .karet e på 50 liter och skulle va till som ett växt akvarie men där finns de inte en växt som vågar leva förutom vatten pest då! E detta vanligt förekommande att sniglar ynglar av sig så eller gör jag nått "fel" ?

#2 - 3 februari 2007 18:21
nja, att det är normalt tror jag inte. dom kanske bara trivs väldigt bra?:)
vad är det för sniglar?
#3 - 3 februari 2007 18:28
Vet inte exakt. Dom e 3 cm i sorlek och knallgula.
om de nu säger dig något..
Som sagt köpte dom endast för färgen.
#4 - 3 februari 2007 19:29
Hej

Låter spännande det där !.

Låter som om det kan vara äppelsnäckor av storleken och färgen att dömma, men kanske inte med den snabba förökningen.

Är de runda eller platta i skalet ?.

Lägger det äggen under eller över vattenytan ?.

MVH/Anita
#5 - 3 februari 2007 23:30
Runda i skalet och dom lägger ägg över ytan runt locket så att säga. och tror bestämt att dom hette äppelskals snäckor ja. har 4 kokonger okläckta hängandes nu medans 3 har kläckts och frodas.
#6 - 3 februari 2007 23:54
Morriz skrev:
Runda i skalet och dom lägger ägg över ytan runt locket så att säga. och tror bestämt att dom hette äppelskals snäckor ja. har 4 kokonger okläckta hängandes nu medans 3 har kläckts och frodas.

Då måste det vara äppelsnäckor, Pomacea bridgesii.

Här finns en bra sida där du kan läsa mer om dem; http://www.applesnail.net/

Många skulle nog vara lite avis på att dina ynglar så bra :D . Du får väl lägga in en annons och se om någon vill köpa av dej.

MVH/Anita
#7 - 4 februari 2007 00:04
Ja får nog göra de snart för fortsätter domi denna takten har jag snart inte platts för mera.
Tittade på den sidan du lagt upp, japp de stämmer Pomacea bridgesii dom e de. Dom e ruggiga på att äta alger och toffs alger verkar de som. de fanns en hel del i karet innan jag släppte i sniglarna medans nu finns de inte en gnutta kvar. dom får bli lite större först tror jag dom e som knappnålshuven nu i storleken. men ska höra av mig om någon e intreserad.
#8 - 4 februari 2007 15:41
lägger de äggen ovanför vattenytan?

Jag trodde inte dom åt toffsalger, då kanske det är läge att ha kvar dom i växtkaret ändå =)
#9 - 4 februari 2007 16:23
Vi köpte tio äppelsniglar för att hålla rent i våra kar, har nu ca 300st. För oss är det normalt.
#10 - 4 februari 2007 16:48
Måste vara mera onormalt att min dotters fyra äppelsniglar inte förökar sig alls då??? Ni som får överskott kan väl testa att sälja till djuraffärerna...
#11 - 4 februari 2007 19:29
Du kanske har samma kön på dem?

Tant Nancy skrev:
Måste vara mera onormalt att min dotters fyra äppelsniglar inte förökar sig alls då??? Ni som får överskott kan väl testa att sälja till djuraffärerna...
#12 - 4 februari 2007 19:58
Jag är sugen på att starta ett litet "snäcklekarkar" (alltså inte fiskarna utan ett kar med snäckor som "leker") ;), typ 10-25l eller nåt och isf Zebrasnäckor (Neritina natalensis) eller Ampullaria (Pomacea bridgesi) =)
#13 - 4 februari 2007 20:22
Rätta mig om jag har fel
men kan inte sniglar byta kön?
har för mig att dom byter kön efter efter frågan så att säga. vet inte om dom kan så att säga byta tillbaks men de vore lite extremt även i min lilla värld.

Tomas&anna>> äter era toffs alger eller e de bara jag som fått för mig de?
hittade även lite mera info om dessa små djur. dom äter vist ALDRIG friska växter bara ruttnade eller döda. kan va gott å veta :D

För dig som inte fick några bebisar på dina snäckor dra i lite kalk sten. äggen behöver vist kalk i vatnet för att utväcklas. logiskt men inte alltid de man tänker på.
#14 - 5 februari 2007 16:32
Tomas&anna>> äter era toffs alger eller e de bara jag som fått för mig de?
hittade även lite mera info om dessa små djur. dom äter vist ALDRIG friska växter bara ruttnade eller döda. kan va gott å veta :D

Har inga tofsalger i karet iallafall så det är möjligt dom håller rent bra och äter det mesta i karet,har just fått en kull till och i natt var det ett nytt bo igen.

Thomas
#15 - 5 februari 2007 20:31
Ja samma här pluss att de kläcktes en kokong under dagen också.

Flyttade över mina vuxna sniglar till mitt 1000 kar idag tänkte att mina småttingar ska få växa till sig och i fall de blir mera ägg så lägger dom de e 1000 karet i stället där blir dom nog mat åt fiskarna tror ja. har redan nu så de e nog för ett par år framåt.

Thomas&Anna>>> minns du/ni vad ni betalade för era snäckor.?

vet inte om detta e imot reglerna på forumet ber om ursäkt i så fall!!!!

Annons