Sniglar i akvariumet

#1 - 25 november 2003 16:15
Hej! Hur får man bort sniglarna i akvariumet? Jag ahr bara några stycken men jag vill ha bort dem. Finns det någonting man kan göra utan att använda någon form av snigeldödande meddel i karet.
Tacksam för svar!
#2 - 25 november 2003 16:25
köp botior... dock inte musbotia då den är mycket aggresiv (har egna erfarenheter)
#3 - 25 november 2003 16:37
Okej tack för ditt svar!
#4 - 25 november 2003 16:39
Hur stora blir de föresten? Och hur många bör man ha?
#5 - 25 november 2003 16:42
blir inte botior ganska stora? Tror att det är en stimfisk, så köp ett par stycken...

Mvh Malawi´n
#6 - 25 november 2003 17:22
Botior är stimmfiskar så minst 5 är att rekomendera. De är roliga fiskar så du kommer inte att bli besviken. Pakistanbotia och botia striata är bra exempel på lagom stora botior. Dom äter snigelägg inte sniglar. Men man stppar effektivt nyproduktionen därför så dör sniglarna så småningom. Men det kan at tid.
MVH
Magnus
#7 - 25 november 2003 20:22
Äter sniglar alger? Eller vad äter dom? förutom lite på växterna?
#8 - 25 november 2003 20:50
Jag undrar samma sak som izak!
#9 - 26 november 2003 15:12
Snäckor är nyttodjur som äter alger, matrester, döda fiskar etc. Inga av mina snäckor har synts tugga på någon växt. Jag har posthornssnäcka i ett akvarium, physa (?) i ett och malajiska sandsnäckor i två. De sistnämnda är bra då man har fin bottensand eftersom de kryper runt i bottnen som blir syresatt. De syns nästan bara till på kvällarna. Om man bara har några snäckor man vill bli av med är det förmodligen mer praktiskt att plocka bort dem för hand än att köpa en massa botior? Eller att mata mindre så att det blir mindre smaskens på bottnen? Personligen tycker jag att snäckor gör att akvariet känns lite mera "ekosystem". /Cecilia
#10 - 26 november 2003 15:39
Tack för allas svar!
#11 - 26 november 2003 15:40
Jo snäckor är bara bra tycker jag med men det blir lite jobbigt när de förökar sig snabbare än guppy.
#12 - 26 november 2003 15:46
haha instämmer precis
#13 - 26 november 2003 21:12
När bottnen stiger någon cm på dagen jämfört med natten då har man många malajiska sandsnäckor...
#14 - 27 januari 2004 08:55
Jag har ett väldigt problem med sniglar i mitt akvarium. De är hur många som helst! Hela filtret är fullt av dem! Jag har malawi i akvariet, så några botior är inte att tänka på.
Det skulle inte vara så farligt om de bara var där, men problemet är att de åker in i pumparna och sätter igen dem.
Vad kan jag göra åt problemet?
Några förslag?
#15 - 28 januari 2004 07:03
sätt i saladsblad i karet och upprepa detta tills sniglarna är borta.saladsbladet ska ligga i karet över natten.
#16 - 28 januari 2004 15:41
Jag skaffade 2 praktbotior när jag hade det problemet och de formligen rensade karet på sniglar!! Fick reda på efteråt att de var stimfiskar så nu ska jag köpa fler nu när jag fått ett större kar!

Lycka till!
#17 - 29 januari 2004 20:14
dolken: Det där med salladsbladet har jag testat, men sniglarna är kvar. Äggen sitter i filtret, så de återkommer direkt.
Marie J: Som jag skrev så har jag malawi. De går inte direkt jättebra ihop med praktbotior.
#18 - 30 januari 2004 22:09
Till Marie J eller någon annan som vet; Har köpt 2 praktbotior, men har inte sett att de har börjat "rensa"och mumsa på sniglarna ännu ???!!!Har haft dem i 2 dagar. Eller är det som en annan skrev att de äter äggen?! Tack på förhand för svar![:-90]
#19 - 30 januari 2004 23:07
Jag har praktbotior i mitt 375 liters och där finns inte en snäcka. Jag rensar för hand ur de mindre karen och lägger över i stora, dagen efter ligger det nya tomma skal som jag plockar upp vid delvattenbytet. Praktbotior är som de flesta fiskar bekväma av sig, så matar du för mycket så äter de hellre köpfodret. Låt bli att mata några dagar så ska du se att de rensar karet. Mina rensade stora karet första veckan jag hade dem.
#20 - 31 januari 2004 10:21
Hej,

köp en hummer. Har inte sett en snäcka sen jag började hålla hummer i alla mina kar. Kolla så de funkar med dina fiskar dock.

MVH
/Jens
#21 - 31 januari 2004 10:42
Hade massor av sniglar och pratade med zooaffären.. Han tyckte att jag skulle skaffa praktbotoir.. Men jag har ju bara 70 liter.. Han sa att dels så växer de i akvariet och sedan kan jag ju alltid komma in och "byta" ner mig en storlek... Jag tycker att det lät knäppt.. Men nu har jag tre och får väl byta upp mig i akvarie storlek i stället [:-15] när de blir förstora..
Ivilket fall så brukar jag ha botten på spannen full med sniglar vid vattenbytet.. Idag hittade jag bara 5st.. Och jag har haft dem en vecka.. Så de är jätteduktiga renhållare...

Annons