Sniglar i Akvariet (Om man kan kalla det sjukdom)

#1 - 10 december 2008 21:15
Hej!

Har problem med sniglar i akvariet. Hur får man bort dem? =)
#2 - 10 december 2008 21:32
Antingen så plockar du upp dem för hand och håller beståndet nere eller så kan du skaffa en Botia, tex Praktbotia. Om du har för litet akvarium för Praktbotian så kan du satsa på en Pakistanbotia.

Men borde inte denna ligga i skaldjur? Annars är sökfunktionen mycket användbar på "småfrågor" som denna... Har för mig att det finns flera som tar upp detta med Botior och snäckätande.

Lycka till i alla fall:)
#3 - 10 december 2008 21:38
Finns även snigelättatnde sniglar om du inte har plats för en praktbotia.

Lättast är ju att krossa dom själv men då håller man det tyvärr bara borta allt eftersom man ser dom, men dom finns alltid kvar nån stanns.

Praktbotier äter ju sniglar mycket bra och håller dom borta hela tiden, det som är nackdelen är att dom blir rätt stora efter ett tag.

Sen finns det ju även medel man kan ha i för att göra sig av med sniglar.

Med sniglar menar jag snäckor orkar inte ändra nu. :p
#4 - 10 december 2008 21:44
Ja just det! [FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Anentome Helena slaktar andra snäckor! Tycker inte du ska blanda in massa medel... Kör på biologisk krigföring![/SIZE][/FONT]
#5 - 10 december 2008 21:48
DAHLBERG skrev:
Ja just det! [FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Anentome Helena slaktar andra snäckor! Tycker inte du ska blanda in massa medel... Kör på biologisk krigföring![/SIZE][/FONT]

Ja så heter dom kom inte på det just när jag skrev.

Ne du har så rätt det finns mycket bättre sätt än att använda medel, men det är ju en sista utväg att tänka på då är att kolla så det inte skadar övriga invånare i akvariet.

Nackdel med Helena är att dom bör vara ett gäng för att det ska gå snabbt, men har man bara nån så håller den ju lite rent från snäckor i alla fall.
#6 - 10 december 2008 22:13
smegga skrev:

Nackdel med Helena är att dom bör vara ett gäng för att det ska gå snabbt, men har man bara nån så håller den ju lite rent från snäckor i alla fall.

Jag har bara 4 helenor i mitt 375-liters, men jag tycker att "ohyres-snäckorna" har minskat enormt. Funderar på om de kanske förökar sej mindre när det finns rovsnäckor i akvariet? Hursomhelst, jag rekommenderar Helenorna! Jag har fortfarande (efter nästan 2 månader) jättemånga oönskade snäckor, men de stör inte längre eftersom de numera inte täcker rot och växter och de minskar konstant i antal.
Bilagor:
#7 - 11 december 2008 09:05
Ett annat enkelt tips är att vikta ner ett salladsblad på kvällen, och på morgonen tar man upp det och slänger det + alla de snäckor som sitter och äter på det. Upprepa dagligen tills snäckpopulationen reducerats, går ganska fort.
#8 - 13 december 2008 13:33
Okej, tack för alla svaren ! Har faktiskt provat att plocka upp de små förstörarna, men det verkar som om de förökar sig varje dag o.O Min grannes kompis har också ett akvarium med snigelproblem. De rensar ut alla på kvällen, men på morgonen är båda kortsidorna täckta av sniglar igen o_o Menmen, de där Helenorna, går de att ha tillsammans med 1 Kampfisk, Guppys, 1 dvärggurami och 2 Black Mollys? har även en Ancistrus på 4 cm.

Är de dyra förresten? Ska söka efter en bild på google, eller i zoopets arkiv ;)
#9 - 13 december 2008 14:25
Okej, tack för alla svaren ! Har faktiskt provat att plocka upp de små förstörarna, men det verkar som om de förökar sig varje dag o.O Min grannes kompis har också ett akvarium med snigelproblem. De rensar ut alla på kvällen, men på morgonen är båda kortsidorna täckta av sniglar igen o_o Menmen, de där Helenorna, går de att ha tillsammans med 1 Kampfisk, Guppys, 1 dvärggurami och 2 Black Mollys? har även en Ancistrus på 4 cm.

Är de dyra förresten? Ska söka efter en bild på google, eller i zoopets arkiv ;)

Skulle funka perfekt.

Allra max 40 kronor skulle jag säga att dom kostar.

Targas här på zoopet säljer helenor också för 20 kronor styck + frakt, dock inte när det är minus grader. :/ (Eller iofs kanske hon kan ordna det, men då krävs nog mer material = dyrare frakt)
#10 - 13 december 2008 15:16
jag tycker snäckorna bara är bra. käkar alger, överbliven mat och vissa bökjar även omkring i bottenmaterialet.. sen om det blir för många kan man ju alltid gå på raid i karet och plocka bort dem. minska matningen är också ett knep..

jojje, annonser i forumet är inte tillåtet...
#11 - 13 december 2008 15:29
Om sniglarna förökar sig extremt så matar man troligen för mycket.
Bilagor:
#12 - 13 december 2008 16:21
smurfmats skrev:

jojje, annonser i forumet är inte tillåtet...

Oj, såg inte det som en annons. Tipsade ju bara om en uppfödare :S
#13 - 16 december 2008 18:44
Man tackar så mkt =) Köpte ett medel, efter ett misslyckat försök till jakt på en Snigelätande snigel :P Men sedan visade det sig att medlet inte gick att ha om man hade en mal, vilket jag har. Berättade om alla invånare i akvariet, då även om malen, men de svarade att det inte var några problem.

Hon tipsade däremot om en annan akvarie-affär, och när jag tittade in idag visade det sig att de hade den snigelätande lilla sniglen (Anentome Helena). Måste bara påpeka att assistenten i affären tyckte att jag verkade väldigt påläst =P

Men det är ju Tack vare er men har klarat sig igenom allt det här, även då med mina Black Mollys =)

Så, Tack, Tack till alla er som hjälpt mig =D
#14 - 27 december 2008 12:02
Jag har precis startat karet, såg nu en snigel, Vart i helsike kom den ifrån?

Allt är nytt som stoppas i karet ju?!
#15 - 27 december 2008 12:22
Snäckdödande medel bör man inte använda, särskilt inte när man har mycket snäckor, snäck-liken ligger då och ruttnar i akvariet, vilket inte är så bra.

Bowman, oftast kommer de med växterna, det kan hända att de kommer med i fiskpåsar också av misstag.

Det är ju inte så att fiskar och växter tillverkas i sterila fabriker, en del zoohandlare har snäckor i akvarierna, så även om växterna är fria från snäckor när de kommer till butiken så kan det komma därifrån.

Rent tekniskt heter djuren snäckor, sniglar är de som inte har "hus".
#16 - 27 december 2008 12:37
Erik... skrev:
Snäckdödande medel bör man inte använda, särskilt inte när man har mycket snäckor, snäck-liken ligger då och ruttnar i akvariet, vilket inte är så bra.

Bowman, oftast kommer de med växterna, det kan hända att de kommer med i fiskpåsar också av misstag.

Det är ju inte så att fiskar och växter tillverkas i sterila fabriker, en del zoohandlare har snäckor i akvarierna, så även om växterna är fria från snäckor när de kommer till butiken så kan det komma därifrån.

Rent tekniskt heter djuren snäckor, sniglar är de som inte har "hus".

Japp ok, snäckor.

Grejen är den, jag såg den innan jag satt i första växten eller samtidigt som jag satte i den, då kröp den på glaset. Jaja, den måste kommit med på nått sätt då kanske?!
#17 - 27 december 2008 15:33
Om du har trägrenar i akvariumet kan dom sitta under och relaxa, gjorde rent ett av mina akvarium där det nog går ett hundratals sniglar :)
Problemet ligger i att man matar för mycket, det är de jag gör iallafall

[img=http://img341.imageshack.us/img341/2117/snckorjy4.th.jpg]
#18 - 29 december 2008 16:22
Bowman skrev:
Jag har precis startat karet, såg nu en snigel, Vart i helsike kom den ifrån?

Allt är nytt som stoppas i karet ju?!

Snigelägg låg säkerligen i en växt, tyvärr ser man dem inte
förrens dem är just snäckor/sniglar.
Försök att plocka bort dem du ser annars så har
du en massa snart.

Jag fick in en massa snäckor när jag köpte en växt ifrån
en annons... Dem är överallt, jag tycker inte om dem.
Jag försöker oxå som andra gör.... Plocka dem som kryper på glaset.
men det är ett heltidsgöra, tycker att det spelar ingen roll hur
många jag plockar dem kryper upp lika många när man vänder sig om.
Eftersom jag bara har räkor däri så kan jag inte lägga i ngt medel.
Jag får plocka dem förhand.
Mvh Wilda
#19 - 29 december 2008 16:48
Wilda skrev:
Snigelägg låg säkerligen i en växt, tyvärr ser man dem inte

förrens dem är just snäckor/sniglar.

Försök att plocka bort dem du ser annars så har

du en massa snart.

Jag fick in en massa snäckor när jag köpte en växt ifrån

en annons... Dem är överallt, jag tycker inte om dem.

Jag försöker oxå som andra gör.... Plocka dem som kryper på glaset.

men det är ett heltidsgöra, tycker att det spelar ingen roll hur

många jag plockar dem kryper upp lika många när man vänder sig om.

Eftersom jag bara har räkor däri så kan jag inte lägga i ngt medel.

Jag får plocka dem förhand.

Mvh Wilda

Usch vad tråkigt, man kanske kan köpa en större snäcka (äppelsnäcka?) som äter dom små?
Eller firrar som äter snäckor.

Jag skulle inte vilja ha saker jag inte vill ha i karet. om du hänger med :)

Min snäcka har jag inte sett sen jag såg den första gången. men den ligger väl och smider jävelskap nånstans :)
#20 - 29 december 2008 16:51
zikelskim skrev:
Om du har trägrenar i akvariumet kan dom sitta under och relaxa, gjorde rent ett av mina akvarium där det nog går ett hundratals sniglar :)

Problemet ligger i att man matar för mycket, det är de jag gör iallafall

[img=http://img341.imageshack.us/img341/2117/snckorjy4.th.jpg]

O herregud.. Invasion.. Såg inte roligt alls ut.
#21 - 29 december 2008 18:13
Bowman skrev:
Usch vad tråkigt, man kanske kan köpa en större snäcka (äppelsnäcka?) som äter dom små?

Eller firrar som äter snäckor.

Jag skulle inte vilja ha saker jag inte vill ha i karet. om du hänger med :)

Min snäcka har jag inte sett sen jag såg den första gången. men den ligger väl och smider jävelskap nånstans :)

Det gäller att plocka dem med en ggn :d

Jag kan inga fiskar ha i det karet då jag har räkor,
Så det blir att plocka dem förhand.
I mitt fiskkar har jag några praktbotior och där i finns
inga snäckor. Jag brukar plocka över lite sniglar till mina
botior, då blir dem glada då de kan äta lite snäckor :d
Mvh Wilda
Bilagor:
#22 - 29 december 2008 18:15
Men vissa firrar går väl ihop med räkor?! Eller är det för små räkor du har?
#23 - 29 december 2008 18:35
Bowman skrev:
Men vissa firrar går väl ihop med räkor?! Eller är det för små räkor du har?

Nja dem är för små och jag har fiskkar med fiskar i
och räkkar. Vill man ha räkbebisar är det bäst att endast
ha räkor i, sedan är en del räkor för dyra för att bli fiskmat :d
Mvh Wilda
#24 - 29 december 2008 18:36
Wilda skrev:
Nja dem är för små och jag har fiskkar med fiskar i

och räkkar. Vill man ha räkbebisar är det bäst att endast

ha räkor i, sedan är en del räkor för dyra för att bli fiskmat :d

Mvh Wilda

Okaj!

Annons