Hej!
Har problem med sniglar i akvariet. Hur får man bort dem? =)
DAHLBERG skrev:Ja just det! [FONT=arial,sans-serif][SIZE=-1]Anentome Helena slaktar andra snäckor! Tycker inte du ska blanda in massa medel... Kör på biologisk krigföring![/SIZE][/FONT]
smegga skrev:
Nackdel med Helena är att dom bör vara ett gäng för att det ska gå snabbt, men har man bara nån så håller den ju lite rent från snäckor i alla fall.
FamiljenMårtensson skrev:Okej, tack för alla svaren ! Har faktiskt provat att plocka upp de små förstörarna, men det verkar som om de förökar sig varje dag o.O Min grannes kompis har också ett akvarium med snigelproblem. De rensar ut alla på kvällen, men på morgonen är båda kortsidorna täckta av sniglar igen o_o Menmen, de där Helenorna, går de att ha tillsammans med 1 Kampfisk, Guppys, 1 dvärggurami och 2 Black Mollys? har även en Ancistrus på 4 cm.
Är de dyra förresten? Ska söka efter en bild på google, eller i zoopets arkiv ;)
Erik... skrev:Snäckdödande medel bör man inte använda, särskilt inte när man har mycket snäckor, snäck-liken ligger då och ruttnar i akvariet, vilket inte är så bra.
Bowman, oftast kommer de med växterna, det kan hända att de kommer med i fiskpåsar också av misstag.
Det är ju inte så att fiskar och växter tillverkas i sterila fabriker, en del zoohandlare har snäckor i akvarierna, så även om växterna är fria från snäckor när de kommer till butiken så kan det komma därifrån.
Rent tekniskt heter djuren snäckor, sniglar är de som inte har "hus".
Bowman skrev:Jag har precis startat karet, såg nu en snigel, Vart i helsike kom den ifrån?
Allt är nytt som stoppas i karet ju?!
Wilda skrev:Snigelägg låg säkerligen i en växt, tyvärr ser man dem inte
förrens dem är just snäckor/sniglar.
Försök att plocka bort dem du ser annars så har
du en massa snart.
Jag fick in en massa snäckor när jag köpte en växt ifrån
en annons... Dem är överallt, jag tycker inte om dem.
Jag försöker oxå som andra gör.... Plocka dem som kryper på glaset.
men det är ett heltidsgöra, tycker att det spelar ingen roll hur
många jag plockar dem kryper upp lika många när man vänder sig om.
Eftersom jag bara har räkor däri så kan jag inte lägga i ngt medel.
Jag får plocka dem förhand.
Mvh Wilda
zikelskim skrev:Om du har trägrenar i akvariumet kan dom sitta under och relaxa, gjorde rent ett av mina akvarium där det nog går ett hundratals sniglar :)
Problemet ligger i att man matar för mycket, det är de jag gör iallafall
[img=http://img341.imageshack.us/img341/2117/snckorjy4.th.jpg]
Bowman skrev:Usch vad tråkigt, man kanske kan köpa en större snäcka (äppelsnäcka?) som äter dom små?
Eller firrar som äter snäckor.
Jag skulle inte vilja ha saker jag inte vill ha i karet. om du hänger med :)
Min snäcka har jag inte sett sen jag såg den första gången. men den ligger väl och smider jävelskap nånstans :)
Bowman skrev:Men vissa firrar går väl ihop med räkor?! Eller är det för små räkor du har?