sniglar i akvariet?

#1 - 24 augusti 2003 10:48
Hej såg just att jag hade fått sniglar i akvariet, hur får jag bort dessa? någon som har ett tips eller två?
#2 - 24 augusti 2003 11:06
varför inte låta dom va? dom hjälper till med städning och är rätt bra för den biologiska balansen. Så länge det itne svämmar över med snigar så är det ingen fara (ingen fara då heller igentligen bara att det ser lite tråkigt ut)
#3 - 24 augusti 2003 11:07
finns medel mot sniglar, men se upp med känsliga fiskar =)
annars gäller det att plocka ut de stora hela tiden så de inte hinner lägga massa ägg & mata lite mindre
#4 - 24 augusti 2003 11:14
inga mediciner:)))) köp en prakt botia eller kulfisk..garanterat rent från sniglar...men håller med en talare här att visst är dom ok i mindre mängder..dom håller ju rent..men det gör vackra malar oxå..och dom är ju lite roligare att titta på än en snigel eller????
#5 - 24 augusti 2003 11:15
Ja ta bort dom så fort du ser någon för dom sprider sig snabbt!
Vilka har du dom som är mer runda än avlånga?
Annars kan du ju köpa ett stimm med Botior dom ska visst käka sniglar, kanske Corydoras gör det också.

Mvh Ola
#6 - 24 augusti 2003 11:21
Ursprungligen skickat av pyrro

inga mediciner:)))) köp en prakt botia eller kulfisk..garanterat rent från sniglar...men håller med en talare här att visst är dom ok i mindre mängder..dom håller ju rent..men det gör vackra malar oxå..och dom är ju lite roligare att titta på än en snigel eller????

hmm..EN praktbotia? är ju en stimfisk..en livlig sån med, inte alla som har plats för det..de blir rätt stoora =)
& kulfisk kan vara rätt elaka, inte heller alltid bra..vad är det för fel på mediciner? fattar inte varför alla är rädda för det? =)
jag ska köpa lite schnecktol eller vad det nu heter..avskyr sniglar!
går ju alltid att ta ut känsliga fiskar när man medicinerar..eller vaför inte alla fiskar? =)
#7 - 24 augusti 2003 11:32
Mitt 105 lit akvarium tjänade ett tag som hem för en massa sniglar. Köpte en Botia Striatia (ja, en, han som jag köpte den av sa att det gick bra, nu har jag köpt fler och har ett litet stim) som inte brydde sig ett dugg om sniglarna.

Plockade sniglar konstant och tvättade växterna ett par gånger men det var inte förän jag bytte filterpatron i mitt Eheim 2008, som tjänade som barnkammare, som de försvann. Har inte haft problem med sniglar sedan dess.
#8 - 24 augusti 2003 11:49
Tack för alla svar, jag är inte heller så förtjust ui sniglar så jag vill ju ha bort dem, de är mer runda än avlånga.

Annons