Sniglar?

#1 - 25 november 2007 19:58
Hej!

Nu har jag suttit och läst här en massa om att det är väldigt många som får problem med sniglar och snäckor i sina akvarier. Kommer sniglarna dit av sig själva eller hur är det egentligen? Kan de bara ploppa upp eller är det något som man måste sätta dig själv?

Tacksam för svar
#2 - 25 november 2007 20:00
Brukar komma med när man köper växter.. finns snigelfällor att köpa som ska vara rätt bra =)
#3 - 25 november 2007 20:14
man kan få sniglar med av övermatning, dålig vattenkvalitè och växter som patrick sa...
#4 - 25 november 2007 20:19
jag tycker inte man behöver oroa sig så mycket för lite snäckor, de hjälper till att städa bort överflödig mat och hålla rent i akvariet. matar man för mycket så ökar antalet snäckor. Så lite snäckor är för det mesta bra, men börjar de bli för många så bör man nog minska på mängden mat och plocka bort överflödia snäckor.
#5 - 25 november 2007 20:43
hur ser/märker man att man har fått sniglar?
#6 - 25 november 2007 21:52
du ser sniglarna :D ?
#7 - 26 november 2007 21:22
Jag märkte också det igår. Köpte ett beg akvarium av en kompis. Det hade stått i ungeför 3 veckor med grus kvar i botten och med lite vatten(precis så grusen höll sig fuktig) Tog hem akvariet och spolade genom grusen mkt noga flera gångger med skållhett vatten. Ställer karet på plats, fyller upp med vatten. Ett par timmar ser jag fullt med sniglar som har långsmala spiralformade skal. Är det bra sniglar eller ska jag köpa ny grus och hoppas på att de inte dyker upp igen? Mvh//Erik
#8 - 26 november 2007 21:47
du kan pröva att lägga ner ett saladsblad, vänta några timmar och sen kommer det att varafullt med snigglar på den, då är det bara att ta upp den. Har jag läst iallfall :P

Annons