sniglar

#1 - 15 mars 2006 19:19
jag nhar fått sniglar i mitt akvarium,hur ska jag göra för att bli av m,ed de? något billigt bra sätt?
#2 - 15 mars 2006 19:24
Varför vill du ta bort dom egentligen?
Dom gör knappast någon skada heller.
Snarare tvärtom - hjälper till med den biologiska nedbrytningen.
:)
Bilagor:
#3 - 15 mars 2006 19:31
[quote=erikthur]Varför vill du ta bort dom egentligen?
Dom gör knappast någon skada heller.
Snarare tvärtom - hjälper till med den biologiska nedbrytningen.
:)[/quote]
därför att jag tycker det ser ut som om de har ätit på bladen.. och så tycker jag inte de är så snygga.. direkt..
#4 - 15 mars 2006 21:07
[quote=Jossefine]jag nhar fått sniglar i mitt akvarium,hur ska jag göra för att bli av m,ed de? något billigt bra sätt?[/quote]

Vill du inte ha dom får du plocka bort dom! För hand. Billigt och bra! :p
Jag vill ha snäckor i mina kar eftersom dom gör så mycket nytta. Men nu har dom blivit för många, så jag plockar och plockar...
Nu börjar dom bli lagom många igen! :)
#5 - 15 mars 2006 21:44
har du ett lite störe akvarium kan du ju släppalös några praktbotior dom är effektiva mot sniglar...
#6 - 15 mars 2006 22:42
ja har oxå fått massa snäckor/sniglar i mitt. men ja fattar inte riktigt va do´m skulle göra för nytta?
dom är i mitt 400l. skulle dom göra nytta och hålla rent i akvariet hade ja ju behövt flera miljoner
dom sitter bara på rutan och ser fula ut tycker ja. dom ska bort från mitt kar i alla fall
#7 - 16 mars 2006 01:10
[quote=Jossefine]därför att jag tycker det ser ut som om de har ätit på bladen.. [/quote]

svårt att tro att dom ätit på växterna, däremot äter dom döda växtdelar.
göder du växterna ?
#8 - 16 mars 2006 17:27
Lånar tråden lite :p

Nån som har någon idé ang. mina "kryp" :eek: (mask/snigel) får gärna kolla in diskussionen (som inte har startat *suck*) under "Skaldjur".

Tackar ödmjukast för lånet...:)
#9 - 21 mars 2006 18:27
botior=snigelfritt

Fick också sniglar, åkte och köpte botior. Det tog två dagar så var sniglarna borta. Det var roligt att se när dom tog sniglarna och hade de i munnen.
Det blir ju inte så dyrt heller och du slipper gift.
#10 - 22 mars 2006 13:24
[quote=andreassofus]ja har oxå fått massa snäckor/sniglar i mitt. men ja fattar inte riktigt va do´m skulle göra för nytta?
dom är i mitt 400l. skulle dom göra nytta och hålla rent i akvariet hade ja ju behövt flera miljoner
dom sitter bara på rutan och ser fula ut tycker ja. dom ska bort från mitt kar i alla fall[/quote]

Själv tycker jag dom är dekorativa,men det är lite jobb att hålla efter så dom inte blir för många. :) Man får plocka bort snigelrom med jäma mellanrum.
#11 - 22 mars 2006 13:45
[quote=maricici]Själv tycker jag dom är dekorativa,men det är lite jobb att hålla efter så dom inte blir för många. :) Man får plocka bort snigelrom med jäma mellanrum.[/quote]

smaken är som baken som tur är
#12 - 22 mars 2006 16:41
[quote=andreassofus]smaken är som baken som tur är[/quote]

Såg att dom sålde jättesniglar på zoo senast jag var in, dom såg faktiskt mäktiga ut. Dessvärre kunde jag inte köpa några på grund av sjukdom i akvariet.
#13 - 22 mars 2006 18:32
[quote=maricici]Såg att dom sålde jättesniglar på zoo senast jag var in, dom såg faktiskt mäktiga ut. Dessvärre kunde jag inte köpa några på grund av sjukdom i akvariet.[/quote]

ja men det är skillnad tycker ja.. när dom e så stora och bara några stycken är det väl helt ok.. som tillexempel tigersnäckor eller nåt.
#14 - 22 mars 2006 21:09
jag har med sådana sniglar jag har tillochmed lyckats få båda 2 de som är ''platta'' och de som är spiralformade.. måste ha en riktig otur och karet är 54 liter så det enda är att plocka men gud vad de förökar sig!!!
#15 - 22 mars 2006 21:12
[quote=DannyO]jag har med sådana sniglar jag har tillochmed lyckats få båda 2 de som är ''platta'' och de som är spiralformade.. måste ha en riktig otur och karet är 54 liter så det enda är att plocka men gud vad de förökar sig!!![/quote]

förökar sig ja... ser sånna där sega slemklumpar med rom i överallt..
fast nu verkar de inte som ja har så många snäckor kvar som tur är..
har säkert plockat bort 50st nu på två dagar
#16 - 22 mars 2006 21:45
Har samma problem jag. Men problemet är att det är en aning svårt att göra sig av med dom när karen är fulla av gömställen och är på 600 respektive 540 liter.
Funderar bara på var dom kommer ifrån.
Har haft igång ena karet i över ett år utan att ha något problem med dom innan. Men så dök det bara upp för några veckor sen.
#17 - 22 mars 2006 23:35
[quote=Sacrium] Har haft igång ena karet i över ett år utan att ha något problem med dom innan. Men så dök det bara upp för några veckor sen.[/quote]

följt med händerna när du grävt ?
håv ?
vattenbytarslang ?
elektrisk slamsug ?
#18 - 26 mars 2006 19:22
[quote=Raven]svårt att tro att dom ätit på växterna, däremot äter dom döda växtdelar.
göder du växterna ?[/quote]
nej detb gör jag inte
#19 - 27 mars 2006 08:29
[Funderar bara på var dom kommer ifrån.]
De kommer tex med nya växter. Ett tips är att alltid skölja nyinköpta växter under rinnande vatten, så att man får bort eventuella larver. Men, som nämnts, har man redan "problemet" (?!) funkar praktbotier utmärkt. De gör rent på ett par dagar!
#20 - 27 mars 2006 16:41
[quote=MarionM][Funderar bara på var dom kommer ifrån.]
De kommer tex med nya växter. Ett tips är att alltid skölja nyinköpta växter under rinnande vatten, så att man får bort eventuella larver. Men, som nämnts, har man redan "problemet" (?!) funkar praktbotier utmärkt. De gör rent på ett par dagar![/quote]
vad är det här praktbotier? var köper man det?
#21 - 27 mars 2006 17:41
[QUOTE=Raven]följt med händerna när du grävt ?
håv ?
vattenbytarslang ?
elektrisk slamsug ?[/QUOTE]

Skulle va slangen då antar jag. Fruktansvärt irriterande däremot.
Vad kan man göra förutom just att plocka bort för hand för att få bort dom?
#22 - 27 mars 2006 17:54
Svar till Jossefine: Gul o svartrandiga fiskar! Kan finnas på en välsorterad akvarieaffär
#23 - 27 mars 2006 17:56
[QUOTE=Jossefine]vad är det här praktbotier? var köper man det?[/QUOTE]

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262
#24 - 27 mars 2006 18:03
praktbotior komme rinte på tal till Jossefines akvarium om det är de där 30-40L sexkantiga det gäller.

Sacrium, kan prova att lägga ner ett salladsblad och släcka.
efter en timme går du tillbaka och tar upp salladsbladet.
inte provat själv men läst de ska funka.
jbl tillverkar en snäckfälla som laddas med en algtablett som ja hört en del bra om MEN vissa malar lär sej hur dom ska bryta upp den för att få tag på algtabletten.

själv använder jag en plastpinne å krossar dom som sitter på rutorna.
spenderar kansker så mycke som 5min per vecka och det är fullt tillräckligt för att hålla ner populationen.
#25 - 27 mars 2006 18:17
Tack för tipset, Raven!
Ska ta och testa det med salladsbladet till att börja med.
Problemet för min del är att dom små rackarna inte håller till på rutan
utan nere i sanden och på växterna. Min inredning med en mängd stenar gör också att jag inte kommer åt dom direkt.
#26 - 27 mars 2006 18:26
själv märkt att så fort ljuset släcks så kryper dom fram från sina gömmor.
kan ju lägga in 4-5st mindre under växter i nån grotta...

läste ett tips om att använda rått kött istället för sallad men nä lät inge vidare.
#27 - 27 mars 2006 19:02
Har själv märkt samma sak på ena akvariet. Har jag släckt det en bra stund så är snart stenarna fulla av dom små krypen.
Rått kött lät ingen höjdare nej. Jag testar salladsbladet så får jag se.
#28 - 27 mars 2006 19:08
lycka till

jo jbl's snäckfälla har en konstruktion som förhindrar snäckor att krypa ut när dom väl krypit in.
#29 - 27 mars 2006 19:30
[quote=Raven]följt med händerna när du grävt ?
håv ?
vattenbytarslang ?
elektrisk slamsug ?[/quote]

I ett akvarium som jag hade tidigare är jag bombsäker på att sniglarna följde med de nyinköpta växterna (tror vattenpesten). Dessa sniglar var inte ett dugg dekorativa; förutom att de förökade sig i en skrämmande takt hängde det bitar av snigelslem som ett spindelnät mellan växterna... nice [:O]
#30 - 18 januari 2008 01:57
jag köpte två pakistanbotior tror ja dom hette iaf .. sen hade ja inte en enda snäcka kvar nu vill ja dock ha snäckor men dom där fiskarna äterupp vilken sort ja än provar även stora snäckor :P nån som vill byta äppelsnäckor mot pakistanbotia ? :)
#31 - 19 januari 2008 00:06
Hejsan!
Praktbotior är en riktigt kul firre.
De finns i de flesta akvariebutiker och inte så dyra heller.
Jag har två stycken och de håller efter jättebra : )
Har oxxå två Pakistanbotior och de är helläckra men lite svårare att få tag på.
Jag kann verkligen rekomendera Pakistanbotian.
#32 - 19 januari 2008 02:37
Visst kan sniglar vara ett stort estetiskt problem, tyvärr finns det bara ett bra sätt att bli av med dem och det är att handplocka. Hela släktet Botior är väldigt duktiga på att äta sniglar och dess ägg. Man bör dock komma ihåg att nästan alla Botior blir ganska stora och är relativt känsliga samt kräver regelbundna vattenbyten.
Hälsningar Björn
#33 - 22 januari 2008 19:23
Det är fiskar. kolla i artregistret.
Som redan innan påpekats är de grymma snäckätare. Kommer inte finnas ett spår av en snäcka sen. =)
#34 - 22 januari 2008 19:25
sessan 401 skrev:
Det är fiskar. kolla i artregistret.

Som redan innan påpekats är de grymma snäckätare. Kommer inte finnas ett spår av en snäcka sen. =)

Ojdå, lyckades missa att det redan hade svarat på den frågan. vill inte verka tjötig;)
#35 - 22 januari 2008 20:50
Jossefine skrev:
nej detb gör jag inte

Om du inte göder växterna är det med stor sannorliketatt det är näringsbrist. Och då börjar växterna se riktigt risiga ut. Skyll inte på sniglarna.

Annons