Sniglar!!!!

#1 - 6 mars 2006 18:01
Hejsan!!

Skulle behöva lite hjälp. Vi har fått sniglar i det lilla akvariet. Där finns bara yngel, (platy och guppy).

Vad gör man?? Finns det något medel som man kan lägga i??

/Laila
#2 - 6 mars 2006 18:16
Jag har också sniglar i mitt yngelkar. Dom är perfekta städare! :D Blir dom för många är dom bara att plocka upp dom på morgonen när lampan tänds. Då brukar dom sitta högt upp på glaset.
Nåt medel tror jag inte är att rekomendera, kan va skadligt för fiskarna har jag läst.
#3 - 10 mars 2006 13:00
Jag har Tiggt till mig lite posthorns-snäckor för att ha i mitt lilla kar, just för att de hjälper till med renhållningen, så jag tror inte att man ska försöka göra sig av med dem. I ett yngelkar där det kanske ofta finns gott om foder så fyller sniglarna verkligen sin funktion. Det är iaf så som jag ser på saken

/Robert
#4 - 10 mars 2006 13:07
snäckor i karet är bra att ha!
#5 - 10 mars 2006 13:20
Någon som kan rekommendera en bra snigelart som trivs i pH 6.5?
#6 - 10 mars 2006 14:40
Det ända att göra är att ta ut yngeln och rengöra karet. Om det är yngelkar så kanske du inte har sand eller växter? Annars är det omöjligt att bli av med dom. I mitt stora kar köpte jag praktbotia och sniglarna försvann, men de går ju inte att ha i ett yngelkar. Det är för litet + att yngel skulle bli uppätna!
I mitt f.d. 35l kar så renjorde jag sand och växter men de kom tillbaka efter några veckor.
#7 - 11 mars 2006 00:29
ska tydligen räcka med en mindre mängd salt för att ta död på snäckorna.

man ska dock tänka på att döda snäckor påverkar vattnet negativt ocj vid extremfall kan vattnet bli så dåligt så fiskarna dör.

mycke snäckor är också indikation på övermatning.

sen är snäckor mycket bra på att städa akvariet så dom gör mycke mer nytta än skada.
#8 - 11 mars 2006 00:42
[QUOTE=Raven]sen är snäckor mycket bra på att städa akvariet så dom gör mycke mer nytta än skada.[/QUOTE]

Precis! Därför vill jag ha info om bra snäckor som trivs vid pH 6.5. Var jag tjatig nu?

Annons