sniglar

#1 - 1 november 2004 21:35
kan man odla sniglar och isåfall hur gör man ?
#2 - 1 november 2004 22:10
Uhm, om du menar snäckor så är det allt lite beroende på art. Jag har kört en kull med Pomacea bridgesii och svårt var det inte :) Me vilken snäcka är det du funderar å att odla?

/J
#3 - 2 november 2004 20:49
Vet ej namn men det är den man kan få med när man köper växter.
#4 - 2 november 2004 21:05
Det framgår inte vilka sniglar du menar jag men jag har två länkar här som du kan läsa lite på
http://www.applesnail.net/
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/snails.html
[:-152]
#5 - 2 november 2004 21:48
Menar du sånadär vanliga snäckor som en del spenderar timmar på att få bort och som sprider sig som pesten? För det underar faktiskt jag med, ena sekunden hade jag 100-tals, och nu är det bara 10-15 kvar... Skaffade ett par firrar som skulle käka såna snäckor, men nu är snäckorna snart sluta, och man vill ju ha kvar fiskarnas gottis :)
#6 - 3 november 2004 16:25
ja sådana sniglar menar jag. mina praktbotior är helt stolliga i dom..
#7 - 4 november 2004 22:04
Black_666 - Vilka fiskar köpte du för att få bukt med snäck-problemet?

Mvh, Eloise.
#8 - 4 november 2004 22:34
Eloise> Någon form av botia brukar vara ett sätt att bli av med snäckor men det beror lite på hur stort kar du har. Praktbotian är mycket effektiv men den blir ganska stor stimfisk och behöver utrymme. Pakistanbotia är lite mindre men skall vara bra ändå vad jag hört.

Sök lite i forumet så får du upp en hel radda med svar :)
/J
#9 - 7 november 2004 12:17
frågan kvarstår kan man odla sniglar och hur i såfall?
#10 - 7 november 2004 12:42
Har inte aktivt försökt att odla direkt. Men med tanke på hur lätt och snabbt de verkar föröka sig så är det kankse bara att ta ett kar och fylla med en bunt av dem?
Med sand, mat och utan fiskar som äter upp dem så borde du väll få god tillgång av dem, bara att göra en fälla och fånga ngr och släppa i ditt andra kar när du behöver?

#11 - 7 november 2004 20:21
spelar det någon roll vilken mat? har ett akvarium på 54 liter som jag ska prova i, vad ska man ha för pump till den storleken. jag hade tänkt att göra det till ett yngelakvarium. (guppy) lite stort kanske.
#12 - 7 november 2004 20:46
Såvitt jaghar förstått lever de av gamla foder rester. Tvivlar på att de t spelar någonstörre roll vilket man använder. Har säkert över 100 eller ngt i mitt och har aldrig tänkt på mat till dem...De bara förökar sig ändå. Tyvärr:-) Matar Mina fiskar med "Tetra bits". Somj ag förövrigt tycker är ett bra torr foder som även funkar att föda upp yngel med.(Om man smular sönde det)

Vad gäller pumpen så ska du väll ha ngn som inte ynglen kan komma in i. för sniglarna spelar det nog ingen större roll!

#13 - 7 november 2004 20:53
hur ska man inreda ett yngel och snigel akvarium?
#14 - 7 november 2004 20:54
Det är bara att ta ett tomt akvarium och ha i lite sand lr grus i botten, en liten växt och sedan i med ett par sniglar. Maten som du kan mata med är vanligt flingfoder....funkar utmärkt te sniglar, och va int snål med matningen. Pump behöver du absolut inte ha till sniglarna.

/Glenn
#15 - 7 november 2004 21:06
men jag har tänkt att ha guppy yngel i akvariet också. hur många L/H bör pumpen vara på??
#16 - 8 november 2004 08:26
Ursprungligen skickat av GOONI

men jag har tänkt att ha guppy yngel i akvariet också. hur många L/H bör pumpen vara på??

l/h spelar ingen roll, filtervolym gör.
MVH
Magnus
#17 - 8 november 2004 16:13
hur stor ska filtervolymen vara i ett 54 liters då?
#18 - 8 november 2004 19:14
Filtervolymen skall dimensioneras efter antal och sort av fisk. Men reglen ju mer desto bättre gäller alltid.
MVH
Magnus
#19 - 14 november 2004 21:01
hur ser sniglarnas ägg ut? har upptäckt en liten geledutt med små små pluppar i, kan det vara snigel barn på väg eller vad är det??
#20 - 16 november 2004 05:35
Det låter som snäckrom
#21 - 16 november 2004 20:52
vad ska jag göra med det har det i ett yngelkar som jag har guppy i. är rädd för att dom ska äta upp det.
#22 - 16 november 2004 20:59
Har själv inte märkt att mina guppy's visar tendenser till att vara sugna på snäckrommen. Hade ett överinfesterat kar (120 l.) tills jag skaffade mina praktbotior, så nu har jag 3 godisburkar som står och agerar snäck-BB eftersom botiorna höll på o äta upp rubbet! Har bara godisburkar från någon butik med grus i botten och slängt i fiskmat, fungerar utmärkt!
#23 - 16 november 2004 21:22
kan jag slänga gelen i en burk bara eller ska man vänta tills dom kläcks?
ska bli mat till mina praktbotior?
#24 - 16 november 2004 21:22
Det är nog enbart en del botior som förstår att snäckrom är mat.
Andra även svältande arter tycks lämna den i fred.
#25 - 16 november 2004 21:26
mina praktbotior är helt vansinniga i sniglar.hade tänkt att starta upp en liten odling och ge dom (botiorna) ett gäng då och då, vill ju att dom ska trivas...
#26 - 12 december 2004 22:15
ett tips när ni skall fånga sniglar som är bra är att ni tar ett upp-och-nervänt tefat och lägger några fodertabletter på dem (om ni inte har malar som äter upp tabletterna). Efter några timmar kryllar det med äkliga sniglar på fatet som man lätt kan plocka upp. Har så litet kar, äter dvärgbotior också posthornssnäckor?

Annons