sniglar

#1 - 31 maj 2004 09:10
Då gör jag ett tredje försök.. Någon som vet hur lång tid det tar innan snigelrommen kläcks och blir sniglar..
#2 - 31 maj 2004 17:40
Det tar i alla fall flera dagar - jag har på känn att det tar någon vecka för "normala" snäckor - för ampullaria tar det längre tid har jag för mej.

Men ingen har svarat på 8 timmar. Så varför inte hitta ny snäckrom återkomma bevaka den och berätta i detta forum när du tagit tid på kläckningen...

Med andra ord självstudier... Jag prenumererar nu på denna tråd...

Edit: ajdå den här frågan kanske fler har försökt besvara eftersom jag nu förstår är att det rör sej om den felplacerade frågan. I så fall hoppas jag att andra fyller på och den här gången "övrigt" kan knappast Kjell reagera negativt på...

#3 - 31 maj 2004 18:52
Enligt den här utmärkta sidan: http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm tar det mellan två och fyra veckor beroende på vattentemperatur.
#4 - 31 maj 2004 19:04
Ursprungligen skickat av Mr J
Enligt den här utmärkta sidan: http://www.applesnail.net/content/multi_languages/swedish.htm tar det mellan två och fyra veckor beroende på vattentemperatur.

Kan inte bara låta bli - Dessa snäckor lägger rommen över vattnet så det är väl knappast vattentemperaturen som räknas... [:-42]

#5 - 31 maj 2004 20:01
Jag måste nog retas lite snällt ( kan inte låta bli *ler*), det beror på vattentemperaturen även om rommen ligger ovanför vattenytan. Är vattnet i akvariet inte lagom varmt så dunstar inte tillräckligt med vatten för att hålla rommen med rätt fuktighet, då torkar bebisarna ihjäl. Är vattnet för varmt så ruttnar rommen p g a för hög fuktighet. Vilken av ampullaria sorterna är det du har? Äter dom inte växter så är det förmodligen Ampullaridae Pomacea Bridgesii ( kan ha stavat fel). Bridgesii rommen tar två veckor på sig att kläckas i ett akvarium med 26 grader och någorlunda tätt förslutet täckglas. Vattenytan bör inte ligga lägre än en decimeter under äggen, då riskerar dom att torka ut ändå. Mvh Solo

Annons