Sniglar

#1 - 25 december 2003 11:40
Jag upptäckte i dag när jag installerade min nya pump att jag fått sniglar i akvariet.
Är det dåligt? Och vad ska jag göra åt det, finns det någon fisk som äter sniglar?
#2 - 25 december 2003 11:57
det är inget fara om du har måttligt. dom äter matrester.
du kan plocka bort sniglarna eller köpa praktbotior och/eller barber...
#3 - 25 december 2003 13:23
Okay jag har bara några få, men om det blir fler får jag nog köpa praktbotior. Och tack för hjälpen Akvarie Master.
#4 - 12 januari 2004 18:17
Hur är det - äter inte praktbotior yngel?

Sedan jag gav bort mina slöjstjärtar så har snäckorna blivit många fler! Slöjstjärtarna åt alltså sniglar/snäckorna! Men...de åt även kardinaltetra, yngel och växter i ett rasande tempo.

Nu har jag då fått mycket snäckor i karet. jag vill inte ha dem där så jag plockar de stora och har nu provat ett medel som gör att det inte ska födas fler. Får se hur det går...av grannen fick jag en snäckfångare, nån sorts plastburk som de ska krypa in i och inte kunna komma ut. är det någon som vet om den är bra?

Och detta om praktbotior och yngel... jag tänkte låna några för att "rensa upp" men jag är lite osäker - tar de kanske min småfisk??? Tacksam för tips och idéer!

Svärmor
#5 - 13 januari 2004 15:53
Svärmor:
De flesta fiskar äter nästan alla andra fiskar som dom får in i munnen...
#6 - 13 januari 2004 16:50
Jaa??

Jag förstår inte kopplingen till snigelfrågan....

//Svärmor
#7 - 13 januari 2004 16:53
Svärmor: du frågade ju själv om praktbotior äter yngel..det kanske var det du fick svar på..?
#8 - 13 januari 2004 17:23
Praktbotior under 10-15cm tar yngel vad jag vet.
#9 - 22 januari 2004 15:36
Praktbotior äter sniglar svinbra.
Hade snigel problem i mitt akvarium, och dom städade verkligen upp. Dom är rätt små, än så länge.
Sniglar kan både vara positivt och negativt.
De fungerar som städare, och äter upp matrester.
Men sedan är det ju inte så fint och ha sniglar på rutan.
#10 - 22 januari 2004 15:38
om du inte vill ha kvar sniglarna för dom är ju roliga så köper du pracktbotior så kommer du inte se skymten av dom sen!
#11 - 22 januari 2004 15:51
Hade också problem med sniglar och försökte hålla efter genom att helt enkelt plocka bort dom.. gick sådär.
Sen skaffade jag kurvciklider och sen dess har jag inte sett röken av några sniglar.

Annons