sniglar >:(

#1 - 10 december 2003 11:27
för ett par månader sen började jag störa mig på att mina växter hade fläckar på bladen. särskilt skotten, varje skott som planterades fick fläckar, blev gula o dog. sen upptäckte jag till min fasa 2 röda små sniglar med genomskinligt skal som satt på rutan. dessa är dom enda jag hittat fram tills för nån vecka sen då jag hittade en till.
jag undrar vart dom här kommer ifrån och hur man kan bli av med dom. det jobbiga är att det verkar vara ytterst få, man ser inga, bara skadorna på växterna. jag har gått igenom akvariet noga flera ggr, men hittar inga fler.
jag kan inte skaffa en praktbotia just nu då akvariet har uppfyllt högsta antalet invånare. hjälp.
#2 - 10 december 2003 11:38
har du köpt nya växter nyss....? Isåfall kommer sniglarna nog därifrån! Jag fick fullt med sniglar i mitt akvarium , de la ju ägg så till slut fick jag koka allting i akvariet för att jag skulle bli av med dom och även skura rent akvariet!

Hoppas det löser sig för dig, det blev väldigt mycket jobb för några snigelrackare!
#3 - 10 december 2003 11:40
Sniglar är inte farliga. Om du vill få bort dom så är måttlig matning och handplockning det bästa.
MVH
Magnus
#4 - 10 december 2003 11:45
koka allt i akvriet vill jag inte.....har precis fått igång bra kultur i vattnet.
nej, farliga är dom inte, men dom äter ju mina skott.
får väl stå ut med dom små jävlarna då....
#5 - 10 december 2003 12:38
Vet inte om detta är något du vågar prova, men min erfarenhet är att malajsisk sandsnäcka helt konkurrerar ut vissa andra snäckor i akvarium. Malajsisk sandsnäcka har alltid lämnat mina växter i fred, oavsett hur många de varit.
#6 - 10 december 2003 14:25
ett annat tips är (de här kommer låte väldigt oreiöst, men är dock det enklaste) att du skaffar plast växter.
#7 - 10 december 2003 16:12
Zingo: fniss.
Panzerkat: det finns inga sniglar (av fripassagerarna) som kan äta på friska växter. Därför så kompleterar jag zingo´s utalande med : Eller så ser du till att dina växter mår bra.
MVH
Magnus
#8 - 10 december 2003 20:25
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Zingo: fniss.

Panzerkat: det finns inga sniglar (av fripassagerarna) som kan äta på friska växter. Därför så kompleterar jag zingo´s utalande med : Eller så ser du till att dina växter mår bra.

MVH

Magnus

det är bara svärdplanteskotten som tar stryk, ingen annan bryr sig. hur får man dessa plantor att bli tuffingar? vågar inte prova co2, har skitmjukt vatten
#9 - 10 december 2003 20:50
vad är det de heter nu igen, som man ska ha i för att få det till en hyfsad CO2 användning utan en större risk att få det alldeles för surt, är det inte natriumkarbonat? eller är det natrimbikarbonat? finns i varje fall att köpa på påse i affären, dock ej bakpulver (då får du motsatt effekt vad gäller ph värdet)
#10 - 11 december 2003 11:11
men blir inte vattnet alkaliskt då? jag får vänta lite med det, köpa mer tester å sånt först
#11 - 12 december 2003 22:27
njae, på sätt och vis. menom du ska använda CO2 anläggning så bör du ha i detta "mirakel" medel. låg hårdhet = instabilt ph. det är därför. fårstör du?
#12 - 12 december 2003 23:07
har du rätt i hörru
#13 - 12 december 2003 23:22
bikarbonat är det som stabiliserar ph (co2 reaktor), trodde att det gick att använda bakpulver???????
#14 - 15 december 2003 20:48
INTE BSKPULVER! då får du en oönskad effekt! läs på innehållsförteckningen på bakpulvrets burk, då kommer du se en massa trevliga kemiska substanser som inte är lämpade för akvarie bruk
#15 - 16 december 2003 10:55
åkej, får väl köra med snäckskal eller dyl i pumpen.
jag vill starta en co2anläggning så att det blir riktig fjutt på växterna, men det får vänta tills jag har ett seriöst ph-test
#16 - 16 december 2003 11:20
Har du ancistrus eller några andra sugmalar i karet?
MVH
Magnus
#17 - 27 december 2003 21:36
ursäkta mig, men vad har det med saken att göra?
#18 - 27 december 2003 22:45
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Har du ancistrus eller några andra sugmalar i karet?

MVH

Magnus

ja, det står ju så.
har inte blivit av än med gödningen
#19 - 28 december 2003 13:22
Ursprungligen skickat av zingo_boy

ursäkta mig, men vad har det med saken att göra?

det skulle jag nog också vilja veta.

(för övrigt gkorde jag rent filtret igår och hittade en annan art av snigel)

om dom nu är så ofarliga, varför har dom rykte om sig att vara tvärtom? mina växter var riktigt snygga tills dom kom in i bilden. jag kan ju ha fel.
#20 - 28 december 2003 13:51
Du skrev att svärdsplantan var utsatt? har hört att ancistrus ger sig på dem..(troligare än att snäckorna har gjort det)

//Jenny
#21 - 28 december 2003 14:04
panzerkat skriver i sin sig att han har ancistrus, min gissning är att ancitrusen äter Svärdsplanteskotten. Det är ju trots allt favvomat för ancistrus.
#22 - 28 december 2003 14:08
Om jag har förståt det rätt så är inte sniglarna i sig farliga, nästan tvärtom eftersom de äter alger och multna växter, matrester mm (rätta mig gärna om jag har fel) Men att sniglarna frodas beror väl på att det är något som inte är perfekt i övrigt, har har under en kort period haft sniglar när jag startat mina två akvarier, men de har försvunnit efter en tid helt av sig själva..

//Jenny
#23 - 28 december 2003 14:32
så nu fick zingo_boy och panzerkat reda på vad det hadde med saken att göra med :)
#24 - 28 december 2003 14:33
Japp... :-)
#25 - 28 december 2003 15:44
a-HA! så det är den lilla sugisen som är skyldig....vad kan man göra för att distrahera den från svärdplantorna? finns rot, han får ärtor o lite alger han gnager på.
jag har inte haft mkt sniglar alls, typ 4-5 har jag hittat på ett par månader.
men vadå "inte perfekt"? hur akvariet är i övrigt har väl inget med sniglarna att göra? dom kan man ju få oavsett. med nyköpta växter o dyl.
#26 - 28 december 2003 15:59
han behöver en massa vegetabiliskt tillskott om han ger sig på växterna. zucchini, ärtor, gurka mm.
#27 - 28 december 2003 16:01
Ursprungligen skickat av orm

han behöver en massa vegetabiliskt tillskott om han ger sig på växterna. zucchini, ärtor, gurka mm.

har bara kört ärtor, hur får man gurkan att sjunka?
#28 - 28 december 2003 16:08
Sniglarna verkar leva på halvruttna rester av foder och växter, därför borde sniglarna snart försvinna av sig själv om du inte har ovanstående i akvariet och bra vattenvärden, de små liven hittar ju ingen mat då..
#29 - 28 december 2003 16:10
det har ju inte varit många alls, så det är nog inget problem.
nu vet jag ju att det är malen som stökar.
men gurkan då?
#30 - 28 december 2003 16:12
Jag har snigelodling i yngelbaljan..:).. Dessa är mumma för bl a slöjstjärtarna när jag mosar dem och petar ner dem i andra akvariet. Inget ont som inte har något gott med sig. Tack!.. vem det nu än var som innan rådde mig till det..:)
#31 - 28 december 2003 16:13
Har faktiskt inte testat gurka, borde inte den sjunka? Innehåller ju mer vatten än saltvatten.. [:)](hm, får se om det blev nån smiley, testar för första gången..) Har du provat med att lägga i gurka?
#32 - 28 december 2003 16:15
Min stora mal gillar squash.. Bara att trä en tesked igenom så sjunker skivan.
#33 - 28 december 2003 16:16
Jo, gurkan flyter ju faktiskt..(var ju tvungen att testa), man borde kunna knyta fast den i nån inredningsdel, eller trycka i en liten sten, har dock inte testat något av detta..
#34 - 28 december 2003 16:21
skär halvmånar och tryck en tesked igenom gurka/squash
#35 - 28 december 2003 16:33
Panzerkat: Hur mår hajmalen nu som du har skrivit om i en annan tråd? Hoppas den mår bättre..
#36 - 28 december 2003 18:36
Ursprungligen skickat av Norpan

Panzerkat: Hur mår hajmalen nu som du har skrivit om i en annan tråd? Hoppas den mår bättre..

tack för omtanken!
det är tragiskt att han inte kan se och jag vet inte hur han upplever det, som hajmal borde han ju få panik och flänga runt, men han är ganska lugn och hittar upp till ytan t ex. simmar normalt och känner sig fram, verkar det som. ett problem är att han inte får i sig tillräckligt med mat. jag vet inte riktigt hur jag ska göra då han är skygg för att stöta emot saker (tänkte prova att handmata)
i övrigt har jag sett en vit prick på honom. vet inte om han nu har börjat bli sjuk pga den stress som uppstått, eller om det bara är ett mkt litet sår efter attacken. får avvakta.

tack för tipsen om gurkan, ska slänga i lite nu åt malmarodören :)
#37 - 4 januari 2004 23:53
usch jag upptäckte två sniglar i mitt akvarium igår, kan enbart ha kommit ifrån en vallisneria jag köpte nyligen.. (allmänna svordomar)

iaf så har jag plockat bort dem, rengjort filtret, spolat av en rot som var i akvariet, gjort ett litet vattenbyte och tagit upp en prydnad som var i akvariet då jag tänkte att de kanske lagt ägg inuti denna.

Lyckades även fiska upp nått geléliknande som låg på botten som kanske skulle kunna varit ägg.

mm.. finns det nått mer man kan göra för att minska risken för snigelinvasion?

jag får panik om jag upptäcker en dag att det är typ 50 sniglar i akvariumet som jag har sett vissa på forumet skriva att de hittat i sina akvarium.

hoppas bara att det enbart är sniglar i mitt 110liters och inte i
375:an ... pppfff. vill inte ha sniglar i mitt kar!
#38 - 5 januari 2004 00:09
Ibland blir jag så förvånad över att folk inte kommer med en bra lösning...

Stoppa i en eller två praktbotior och jag LOVAR att dina sniglar antingen är helt borta eller är reducerade till bara ett fåtal på en eller två veckor...

Seriösa/snälla zooäffärer brukar tillåta att man lämnar tillbaka praktbotian efter den har gjort sitt jobb...

Annons