Sniglar!!!

#1 - 19 augusti 2003 14:00
Jag har ett akvarium på ca: 150 L
Är inne på min tredje månad sen ja startade upp de, har bra värden på vattnet (PH å Natrium).

Men jag har någon enstaka snigel jag skulle vilja bli av med, min fråga är: Vilken är den besta metoden att bli av med sniglar??

MVH
Amnessia
#2 - 19 augusti 2003 14:09
Botior är nog det enklaste och bästa sättet. Inte nog med att de är bra på att ta snäckor, de är ganska roliga fiskar. Jag skaffade tre st Botia Striata när det blev för mycket snäckor i mitt 180 liters akvarie. Jag var orolig över att de skulle ge sig på de övriga fiskarna eller räkorna, men förutom lite smågnabbande med kardinaltetrorna fungerar de i harmoni med övriga invånare. Jag läste på denna site att de var de fredligaste botiorna: http://www.loaches.com/

Så om du har plats till ett litet stim botior så rekommenderar jag det.

/Mona
#3 - 19 augusti 2003 15:31
finns medel som dödar sniglar att köpa..funderar själv på att testa det.. men kanske bäst att ta ut känsliga fiskar först?
kolla på http://www.aquaristikshop.com/
#4 - 20 augusti 2003 17:56
eller också kan man plocka upp dom med händerna.
#5 - 20 augusti 2003 18:25
När jag fick sniglar föreslog min djuraffär ett medel (gift). Men då var jag tvungen att ta ur alla malar, som inte skulle tåla detta medel. Eller så kunde jag köpa en praktbotia. Valet var enkelt, en botia fick det bli. Och nästa morgon fanns inte en snigel kvar!! Snacka om nattligt kalas.
Jag köpte en botia till, det är flera år sen nu och inte en enda snigel har funnits sen dess.
Jag har mycket malar, skalarer, guramisar. Botiorna är jättesnälla mot alla, det har aldrig varit nåt kiv alls. Så det rekommenderas!!
#6 - 20 augusti 2003 19:03

Vet inte om det är så smidigt att köpa ett gäng praktbotior till ett 150 liters dock. Inte om du hade tänkt att ha kvar fiskarna me tanke på att de blir väldigt stora.
Men annars är dom fina o effektiva.
#7 - 21 augusti 2003 01:25
Pakistanbotior är ju mindre än praktbotior, och de är dessutom snäckornas stora skräck. Har också hört att det kan vara effektivt att skölja ur filtret (förutsatt att man har en hyfsad balans i akvariet för övrigt), eftersom filtermaterialet är rena barnkammaren för snäckorna.
#8 - 21 augusti 2003 04:58
När jag hade sniglar i karet tänkte jag köpa medel för at få bort dem, men i akvarieaffären varna dom för att de flesta gifter inte dödade äggen ,Så att det kunde gå ett tag och helt plötsligt så var de tillbaks. Löste problemet genom att skölja filter ordentligt och "städade" ur akvariet.
#9 - 22 augusti 2003 22:52
jag hade ett akvarium som fick sniglar litte överalt så jag gick till djurafärn och köpte en praktbotia funkade hur bra som helst var fredlig mot guppyna och alla

Annons