Snigelinvasion!!

#1 - 29 oktober 2003 16:27
Mitt 375-literskar är helt nerlusat med sniglar!!
Har beställt växter från Hjortsgatanzoo (för några veckor sedan) och efter det har det kommit massvis med sniglar. Fick väl med mig några ägg kan jag tro... :(

Häromdagen satte jag mig & tog alla jag kunde se - det var lätt 100 st, säkert mer.
Och några dagar senare så sitter det mängder med små rackare på frigolitbakgrunden, stenarna, växterna & rutorna igen! [:-5]

Nu till frågan (frågorna): Vad ska jag göra? Finns det nåt medel man kan ha i vattnet? Nån fisk som äter sniglarna? Eller är det "bara" att tömma hela akvariet, koka sanden & slänga växterna? (Hoppas INTE det).

Supertacksam för all hjälp av er med erfarenhet!!

#2 - 29 oktober 2003 17:26
Jag har samma problem. Standard svaret är att köpa praktbotior, dom äter sniglar. Men jag själv tycker inte att praktbotior passar så bra i mitt kar så jag har köpt zebrabotia (botia striata). Alla botior äter snigelrom, dom största även mindre sniglar. När det inte kommer några nya sniglar så dör de gamla med tiden. Man kan ju alltid skynda på processen genom att plocka bort dom stora.
MVH
Magnus
#3 - 29 oktober 2003 17:41
Finns medel oxå men ingen rekomenderar detta .!?
Finns väl goda grunder till det hoppas du får hjälp från nån som kan mer .!
#4 - 31 oktober 2003 23:38
jag har medel, schnecktol, alla växter jag flyttar mellan kar & så (har sniglar i yngelkaren) badar jag i en hink med medel nån timma eller två innan jag sköljer & sätter dem i det nya karet.. inga sniglar har följt med hittils.
#5 - 31 oktober 2003 23:44
hej!

Jag tycker du ska köpa två stycken figure8 kulfiskar.......
Dom är sanslöst roliga att se på när dom krossar skalet på sniglarna och
käkar upp dom. Jag måste åka till akvarieaffären och be att få sniglar och snäckor.
Alla har vi våra problem.......:o)
#6 - 1 november 2003 10:16
<font face="Georgia"><font color="green">Hej!
Vilken slags snäcka är det? Jag har 3 pakistanbotior och 1 praktbotia, jag har inga sniglar i akvariet de äter upp dem direkt!
Jag brukar ge dem sniglar som godis på fredagarna, de äter upp dem på bara några minuter[:-91]
Pakistanbotior rekommenderar jag varmt!
Mvh/Sarah
</font id="green"></font id="Georgia">
#7 - 1 november 2003 10:40
Tack för era svar! Ska kika på fiskalternativet - praktbotior, pakistanbotior eller kulfiskar.

Bubblan89: jag vet inte vad det är för sort. De är bruna - och förökar sig med racerfart (känns det som). De mindre ser ut som ett @ nästan, de stora är mer "ovala". De stora är nog mer åt svarta hållet...
#8 - 1 november 2003 10:45
ch_79: de har inget lock så att de kan stända in sig i snäckan?
Om de inte har något lock (om du förstår vad jag menar =) så är det såna som jag matar mina pakistanbotior med, de älskar dem!!
Lycka till!
Mvh/Sarah
#9 - 1 november 2003 11:01
Bubblan89: Hmm... nåt lock!? :) Tror jag inte att de har nej. Låter ju toppen, ska genast läsa på lite om Pakistanbotior & se om de kan tänkas passa i mitt akvarie!

Kram,
#10 - 1 november 2003 11:17
Bra hoppas att du blir av med alla sniglar nu[:-15]
kramar Sarah
#11 - 1 november 2003 12:53
Man kan även göra som så att...

Tag en köttbit av nöt å lägg den i akvariet från natten till nästa dag...Å upprepa processen några gånger…köttbiten kommer att vara överössad av snäckor som du tar bort från biten å lägger det tillbaka i karet nästa natt eller så kan du ha kvar det i karet dag tid beroende på vad du har för firrar.
#12 - 7 november 2003 13:35
ch79 vart det några pakistanbotior?
#13 - 9 november 2003 17:17
Ursprungligen skickat av Bubblan89

ch79 vart det några pakistanbotior?

De hade inga pakistanbotior här i stan, men praktbotior hade de, så jag köpte 5 st igår. Hoppas kunna få bukt på snigelproblemen nu..
Ska ta & testa Poseidons tips med nötköttet också...

Tack allesammans för era svar!

Annons