Snigelfälla!

#1 - 18 januari 2007 00:06
Är det någon som testat den här? http://www.pwss.se/product.php?productid=3599&cat=58&page=1 Funkar det tro?

Mvh Micke
#2 - 18 januari 2007 22:09
Snälla.....
Är det inte bättre att bara plocka dom?
#3 - 23 januari 2007 22:29
Kanske beror på mängden sniglar han har?=)
Eller skaffa några botia som råder bot på problemet ganska snart:P
#4 - 23 januari 2007 22:47
Ta en halvliterflaska som du skär av toppen på och sedan så trycker du in den i flaskan. Bara gillra med en algtablett och lägga i akvariet på kvällen sen på morgonen så kommer du ha massa sniglar där i och då bara tömma flaskan:)
#5 - 24 januari 2007 09:30
det ska jag testa =)
#6 - 24 januari 2007 12:10
Har du malar i akvariet var då försiktig, Jag hade döda malar i min hemmabyggda petfälla!
#7 - 24 januari 2007 12:16
laerni skrev:
Har du malar i akvariet var då försiktig, Jag hade döda malar i min hemmabyggda petfälla!

hur har det gått till? :confused: Har själv haft både malar och tetror som har fastnat i fällan men ingen som har dött.
#8 - 24 januari 2007 19:54
Glenn skrev:
hur har det gått till? :confused: Har själv haft både malar och tetror som har fastnat i fällan men ingen som har dött.

Malar vill ju ha maten och de dör av syrebrist/kass vatten i flaskan.

//Calle
#9 - 24 januari 2007 20:08

//Calle

men då borde väl även andra fiskar också dö, eller hur?
#10 - 24 januari 2007 20:12

//Calle

Hur länge har du flaskan i karet utan att du kollar till den?
#11 - 24 januari 2007 20:13
Glenn skrev:
men då borde väl även andra fiskar också dö, eller hur?

Lite spekulationer: [:o]
Det kan de kanske göra, men just malar blir känsligare, de simmar inte omkring på samma sätt och "rör runt", och de ligger ej heller på bottnen som malar gör och just på bottnen samlas mest "skit" vatten.

Kanske är det så att många foder frigör en massa ämnen som kan göra att det blir "skadliga" doser i flaskan med sin begränsade volym + ingen cirkulation.

//Calle
#12 - 24 januari 2007 20:15
icejoy skrev:
Hur länge har du flaskan i karet utan att du kollar till den?

Har aldrig kört med den metoden för sniglar, bara för att fånga malyngel:p
Max över natten, men har någon gång i början förlorat yngel, så man måste vara försiktig.

//Calle
#13 - 24 januari 2007 20:18
Lite spekulationer: [:o]

Det kan de kanske göra, men just malar blir känsligare, de simmar inte omkring på samma sätt och "rör runt", och de ligger ej heller på bottnen som malar gör och just på bottnen samlas mest "skit" vatten.

Kanske är det så att många foder frigör en massa ämnen som kan göra att det blir "skadliga" doser i flaskan med sin begränsade volym + ingen cirkulation.

//Calle

Jag har som sagt prövat detta flera gånger och haft diverse malar i akvariet som corydoras och detta har aldrig varit något problem för mig. En del små malar har simmat in i flaskan men jag har aldrig haft någon som har dött. Sen så kanske jag inte var tillräckligt tydlig tidigare men om du har mycket sniglar så kan du gott lägga i en algtablett för denna kommer att bli uppäten under natten.
#14 - 24 januari 2007 20:22
Glenn skrev:
Jag har som sagt prövat detta flera gånger och haft diverse malar i akvariet som corydoras och detta har aldrig varit något problem för mig. En del små malar har simmat in i flaskan men jag har aldrig haft någon som har dött. Sen så kanske jag inte var tillräckligt tydlig tidigare men om du har mycket sniglar så kan du gott lägga i en algtablett för denna kommer att bli uppäten under natten.

Vi har inte problem med sniglar, men principen är den samma.

Använder för övrigt inga algtabletter till våra malar, de gillar inte dem något vidare.

//Calle
#15 - 24 januari 2007 20:56
Från kl 22 till morgonen efter kl 07. Två malar var döda i flaskan!:(
#16 - 24 januari 2007 21:05
laerni skrev:

Hmm okej det lät inget roligt:(

Kan ju kanske vara det att det inte blir någon genomströmning i flaskan. Kan det också vara så att det bildas höga koncentrationer av nitrit i flaskan om det inte är någon cirkulation på vattnet?

Man kanske ska testa att bora små små små hål i flaskan för att få lite genomströmmning i den och istället testa med tex squash istället för algtablett, vad tror ni om det?
#17 - 24 januari 2007 21:06
laerni skrev:

Liten flaska / stora malar?

Perforera flaskan, eller gör en av fint nät.

//Calle
#18 - 24 januari 2007 21:10
Glenn skrev:
Hmm okej det lät inget roligt:(

Kan ju kanske vara det att det inte blir någon genomströmning i flaskan. Kan det också vara så att det bildas höga koncentrationer av nitrit i flaskan om det inte är någon cirkulation på vattnet?

Man kanske ska testa att bora små små små hål i flaskan för att få lite genomströmmning i den och istället testa med tex squash istället för algtablett, vad tror ni om det?

Hehe, här svarade vi samtidigt :)

Genomströmmning + foder som avger minst "skit" skulle nog miniminera problemet.

//Calle
#19 - 24 januari 2007 21:13
Hehe, här svarade vi samtidigt :)

Genomströmmning + foder som avger minst "skit" skulle nog miniminera problemet.

//Calle

Ja här är vi på hugget båda två:p

Men tror du/ni att det kan bildas nitrit i flaskan?
#20 - 24 januari 2007 21:18
Glenn skrev:
Ja här är vi på hugget båda två:p

Men tror du/ni att det kan bildas nitrit i flaskan?

Ja jag tror att det kan bildas nitrit och annat skit i flaskan.

Så jag skulle råda enligt tidigare.

//Calle

Annons