Är det någon som testat den här? http://www.pwss.se/product.php?productid=3599&cat=58&page=1 Funkar det tro?
Mvh Micke
Glenn skrev:hur har det gått till? :confused: Har själv haft både malar och tetror som har fastnat i fällan men ingen som har dött.
amazonfarmen skrev:Malar vill ju ha maten och de dör av syrebrist/kass vatten i flaskan.
//Calle
amazonfarmen skrev:Malar vill ju ha maten och de dör av syrebrist/kass vatten i flaskan.
//Calle
Glenn skrev:men då borde väl även andra fiskar också dö, eller hur?
icejoy skrev:Hur länge har du flaskan i karet utan att du kollar till den?
amazonfarmen skrev:Lite spekulationer: [:o]
Det kan de kanske göra, men just malar blir känsligare, de simmar inte omkring på samma sätt och "rör runt", och de ligger ej heller på bottnen som malar gör och just på bottnen samlas mest "skit" vatten.
Kanske är det så att många foder frigör en massa ämnen som kan göra att det blir "skadliga" doser i flaskan med sin begränsade volym + ingen cirkulation.
//Calle
Glenn skrev:Jag har som sagt prövat detta flera gånger och haft diverse malar i akvariet som corydoras och detta har aldrig varit något problem för mig. En del små malar har simmat in i flaskan men jag har aldrig haft någon som har dött. Sen så kanske jag inte var tillräckligt tydlig tidigare men om du har mycket sniglar så kan du gott lägga i en algtablett för denna kommer att bli uppäten under natten.
laerni skrev:Från kl 22 till morgonen efter kl 07. Två malar var döda i flaskan!:(
laerni skrev:Från kl 22 till morgonen efter kl 07. Två malar var döda i flaskan!:(
Glenn skrev:Hmm okej det lät inget roligt:(
Kan ju kanske vara det att det inte blir någon genomströmning i flaskan. Kan det också vara så att det bildas höga koncentrationer av nitrit i flaskan om det inte är någon cirkulation på vattnet?
Man kanske ska testa att bora små små små hål i flaskan för att få lite genomströmmning i den och istället testa med tex squash istället för algtablett, vad tror ni om det?
amazonfarmen skrev:Hehe, här svarade vi samtidigt :)
Genomströmmning + foder som avger minst "skit" skulle nog miniminera problemet.
//Calle
Glenn skrev:Ja här är vi på hugget båda två:p
Men tror du/ni att det kan bildas nitrit i flaskan?