Snigelattack!

#1 - 22 mars 2010 13:53
Gjorde idag ett jätte stort vattenbyte i mitt Juwel Lido 120 L kar och tänkte då även passa på att göra rent mina filter..

Till min stora förvåning ser jag när jag plockar upp filterna att det bor ca 100-150 små små sniglar i alla mina filter!

Det lustiga är att vi inte hittar några ute i själva akvariet..

Min fråga är iaf hur gör jag nu?! Har försökt läsa lite här i olika trådar och det verkar på folk som att dom inte är ett dugg farliga men känns som att med den mängden sniglar jag har nu så är risken att det blir ÄNNU värre.

Tips nån, ska jag ta bort dom och isf hur?!
#2 - 22 mars 2010 13:56
Underbart med en städpatrull inne bland all mulm i ytterfiltrena, säker på att det inte är snäckor? ;)
#3 - 22 mars 2010 14:00
Förlåt är kanske lite otydlig jo det rä självklart snäckor (men de bor ju nå snigel liknande i dom) Ska jag alltså bara se dom som extra städhjälp i mina filter?
#4 - 22 mars 2010 14:18
Har haft en del krux med snäckor som hamnar på "fel ställen". I pumpen så att den börjar låta, eller i strilrör där dom stoppar upp flödet osv. Ser alltså mest nackdelar med dom djuren.
#5 - 22 mars 2010 14:50
Man kan se dem som ett extra filter! ;)
#6 - 22 mars 2010 14:51
Men hur får jag bort dom då? Dom bor verkligen I alla filtrer, isf måste jag byta ut alla filter vilket jag förstått inte ska va så bra för bakteriefloran? Och sen är det ju svårt att komma ner och se/göra rent i filter behållaren på mitt akvarium så skulle inte kunna va säker på att jag hade fått bort alla ändå..

Hjälp nån?
#7 - 22 mars 2010 14:56
Det blir nog knepigt att göra det utan medel (som i sin tur sabbar en del av floran) då de alltid kommer tillbaka hur många man än tar och botior kommer ju inte åt inne i filtret.
Du kan ta loss hela filterhuset på Juwel (min far gjorde det två gånger på vårt) och skrubba, men du kommer skada floran då. Det gäller också att du inte låter filtret torka eller stå still för länge.

Såg nu att de var inne i självaste filtrena, det blir krångligt.
#8 - 22 mars 2010 15:06
Bara en parantes: Om du gör ett jättestort vattenbyte samtidigt som du gör rent i pumpen kan du få problem med bakteriefloran. Gjort är gjort men byt aldrig vatten samtidigt som du gör rent i pumpen i framtiden. Ta det vid olika tillfällen. Jag skulle inte bry mig om dem så länge du inte får problem. Om de stoppar upp flödet kan du väl skrapa bort de flesta nån gång då o då men om de inte stör så låt dem vara. Förmodligen kommer det in "mat" åt dem i pumpen + att alla andra förutsättningar är rätt. Du kanske matar lite för mycket som går in i pumpen? Obalans i övrigt? Jag såg att mina snäckor ökade i takt med att cyanon växte. Nu är cyanon på tillbaka gång och snäckorna likaså...
#9 - 22 mars 2010 16:21
Andersfiskar: jag gjorde det stora vattenbytet plus filterrengöring då jag haft lite problem med fiskdöd och det va rådet jag fick av en av akvaristerna på Akvarielagret när jag ringde dit, annars vet jag att jag inte skall göra båda samtidigt :)

Jag försöker att mata extremt sparsamt då jag är så rädd för att få just obalans i akvariet, men om de blir rester så samlas de ju med all säkerhet i pumpen
#10 - 23 mars 2010 07:43
Matningen påverkar inte direkt balansen, däremot kan det bildas nitrit av överbliven mat o fiskbajs o grejjer OM du tappat bakteriefloran och därigenom fått en viss obalans i karet pga för hård rengöring. Om du vill hålla koll på det så köp ett nitrittest och gör vattenbyten när nitriten stiger. Jag skulle också ösa på med nitrivec för att få tillbaka bakterierna. Alternativt kan du köra i vatten från ngt annat akvarium. Kanske tom. skiten från ett annat kars filter. Jag tror att du skall fokusera på att få balans i karet och få till ett bra inkört filter så tror jag att snäckproblemet minskar. Förmodligen har du inte de bakterier som krävs för att nedbrytningen skall fungera och det i sin tur triggar mat till snäckor.
#11 - 23 mars 2010 08:35
Vattentester gör jag redan varannan vecka (både remsor och dopptest)och har som tur är aldrig haft några problem med nitrit, jag har dock alltid haft lågt KHvärde samt imellan åt lågt PH, kan det vara så att lågt PH påverkar balansen?

Känns irriterande när man ringt till vad som skall anses vara kunniga personer när det kommer till akvarium och sen fått råd som förstör mer än hjälper
#12 - 23 mars 2010 09:49
Remsorna ska du bara se som en hint åt vilket håll det lutar. De är väldigt trubbiga instrument. Dropptesterna däremot är säkrare. Det tar ca en månad att återfå full bakterieflora i filtret. Från storrengöringen skulle du kanske behöva kolla nitriten varje dag under vecka 2-3 för att hålla koll. Tror det brukar vara efter ca 14 dagar som nitrit kan uppstå (rätta mig om jag har fel nån). En storrengöring är naturligtvis nödvändig om du fått ngt giftigt i karet. som tvål eller nåt. Lågt ph o kh borde inte påverka nitrifikationsbakterierna. Däremot kan det vara därför en del fiskar mår sådär eller en del växter inte trivs beroende på hur ph-känslig dom är. Men sååå lågt så att det slår ut bakteriefloran kan du nog inte få på naturlig väg.
#13 - 23 mars 2010 10:01
Vad har du för fiskar i akvariet? Kan ju vara så att så fort dom tar sig utanför filtret äts dom upp.
Har man lågt Kh kan man få syreras, alltså att Ph:t flukturerar över dagen. Det kan döda fiskar. Själv har jag samma problem med lågt ph/kh värde men har tur i oturen med att jag har amerikanska fiskar som lever i sånt vatten i naturen.
#14 - 23 mars 2010 10:09
Köp några Anentome Helena så är problemet med pestsnäckorna snart löst.
#15 - 23 mars 2010 11:23
Ousazz: Problemet är ju det att alla snäckorna bor mitt filter, känns lite elakt att köpa helenorna och direkt trycka ner dom i filtret :)

Anders: Det som gjorde mig orolig när det kom till fiskarna var att en av mina fjärilsciklider i ett dygn kippade efter andan uppe vid ytan och var jätte slö, sen dog den, dagen efter började en annan ciklid göra exakt likadant samt att jag märkte att en av mina guppys fått som en konstig vit hudfliköver ena ögat.. Efter vattenbytet är cikliden som vanligt igen men den stackars guppyns öga ser fortfarande lite tokigt ut även om hon inte alls verkar må dåligt *peppar peppar* Dom trodde då att jag kunde fått nå skit i och rådde mig att byta ca 70% vatten och skölja alla filter i kallt vatten.. Har gjort test idag och allt ser ut att vara som vanligt så får väl hålla tummarna på att det håller sig så!

Grottbert: Jag har en salig fisksoppa i mitt akvarium, tog i oktober över ett 54 L akvarium som jag nu använder som yngelkar då de fiskar som följde med absolut inte skulle bo så trångt! Så idag bor det följande fiskar i mitt 120 L kar:

4 Fjärilsciklider
3 Långsträckta pansarmalar
2 Gupys
4 Platys
2 Ancitrus
10 Neontetror
4 Kuhliålar samt en grönling

Är det kanske nån av mina fiskar som gillar snäckor?
#16 - 23 mars 2010 12:18
Om fiskarna kippar efter andan vid ytan eller vid botten KAN det tyda på nitrit. Får du nitrit så gör ett vattenbyte och håll koll emn rör inte filtret så länge det inte klabbat igen. Det kan tyda på syrebrist. Rör sig ytan i akvariet? Hudfliken vet jag inte vad det kan vara. Svampangrepp? Parasit? Missbildning? Men fjärilscikliden är dessvärre ganska känslig och ställer ganska höga krav på vattenkvalitén. (enl. zoopets artbeskrivning) Så det kanske bara var naturlig avgång också.
#17 - 23 mars 2010 13:12
Ytan rör sig mycket och det är tydliga bubblor i hela akvariet (vilket jag bara antagit är bra)

Jo har läst att cikliderna skall vara känsliga och dessvärre köpte jag 2 par i en zoobutik som senare visade sig inte vara så fina exemplar, bleka och nu har som sagt två dött :(
Bilagor:
#18 - 23 mars 2010 14:25
skulle tro att det är khuliålarna och grönlingen som äter sniglar av dina fiskar. Vad är det för grönling?
#19 - 23 mars 2010 20:08
jag har aldrig upplevt att kuhlii tar snäckor...

Annons