Ursprungligen skickat av Bucket
[quote]Ursprungligen skickat av jolon
*ASG* då fixar dom neon-problemet *S*, testa pakistanier dom borde lämna fiskarna ifred, praktisar gör det inte!
Jasså du det har jag inte märkt något av. Har praktibotia tillsmammans med 1 måndaers gammla blackmolly yngel samt neonisar och inga problem.
Så olika det kan va.
[/quote]
Samma här!
Jag har haft praktbotior i minst tjugo år och jag har aldrig upplevt att de käkar upp mindre tetror. Däremot kan de ta yngel som är 3-4 mm små.
Ciklider däremot käkar gladeligen såväl neon- som kardinal- och andra liknande tetror, kakaduvan är väl för liten egentligen men större ciklider företrädesvis de med färgnamn (blå, röd etc) samt skalaren, urarun, discusen och några till, anser att dessa självlysande tetror utgör en viktig del av kostcirkeln.
Dessutom brukar de lämna en eller två individer kvar, bara för att retas.
Men praktbotian äter inga neontetror, däremot sniglar, eller rättare sagt små snäckor.
Jo, det händer att praktbototorna liksm sångerskan Björk, spelar döda (play dead) vad det nu skall vara bra för. Det ser ju rätt så patologiskt ut då de ligger på sidan eller på rygg på botten, endast fiskar från Monthy Pythons zoo-butik (den i papegojsketchen) bör beté sig på detta vis. Men efter en lätt knackning på rutan eller ett framtagande av matburken börjar de simma helt "normalt" igen.
Bj. (trånar inte efter de norska fjordarna)