Snigel Problem

#1 - 20 januari 2010 12:18
Har problem med sniglar, har testat praktbotia och pakistanbotia verkar inte hjälpa.

Någon som har nåt annat tips man kan testa? :D
#2 - 20 januari 2010 12:37
plocka o plocka...lägg i ett salladsblad över natten..de brukar dras till det o sen här det bara att plocka ur o slänga...o sen göra det ett par ggr...
#3 - 20 januari 2010 12:47
hur länge har du låtit botierna få jobba?

matar du för mycket kanske?

och som alltid i sådana här trådar... gilla snäckorna istället! de käkar överbliven mat, alger och bökar runt i bottensubstratet. blir dem för många så plocka bort dem för hand...
#4 - 20 januari 2010 15:56
smurfmats skrev:

och som alltid i sådana här trådar... gilla snäckorna istället! de käkar överbliven mat, alger och bökar runt i bottensubstratet. blir dem för många så plocka bort dem för hand...

Botierna inskaffade jag för ca 2 månadersen.
Har sett att de nosat på nån snigel nångång men de låter den vara bara.
Jag matar 2 ggr om dagen.

Kanske finns det nåt snigelgift som ej riskerar malars och andra bottenlevande fiskars liv?
#5 - 20 januari 2010 16:55
smurfmats skrev:

mjaa det beror väl på vilket typ av sniglar det är..kommer ihåg när jag fick med nån såndär liten snigel med nån växt för massa år sen. tog inte många dagar innnan hela karet var fullt med massor avsmå-sniglar. då är det inte kul

men vanliga malayser eller äppelsnäckor är fint att ha.
men inte 400-500 st
#6 - 20 januari 2010 17:00
Testa med att minska på mängden mat, men mata 2 ggr om dagen.
De brukar föröka sig som kaniner när man matar för mkt.

tips, krossa några sniglar mot rutan och mata botiorna :) Det brukar trigga igång fiskarna :)
Eller så slänger du upp en annons "säljes skräpsnäckor" finns folk som behöver till vissa fisksorter :)
#7 - 20 januari 2010 19:04
Nubi skrev:

Eller så slänger du upp en annons "säljes skräpsnäckor" finns folk som behöver till vissa fisksorter :)

Tänker du på någon speciell??:D
#8 - 24 januari 2010 14:35
jag har samma problem så nu har jag snigel ätande snäckor men dem äter inte dem små bara dem skruvade större

Annons