Snigel attack!

#1 - 21 januari 2006 10:48
Mitt akvarium har blivit invaderat med små sniglar som förökar sej själv. När jag köpte en växt. Så var det bara en pytte snigel med. Men nu många. Nån som vett nåt bra gift mot sniglar i akvarium? Och kan fiskarna bli sjuka avde ? Eller taar sniglarna så mycket syre:confused:
#2 - 21 januari 2006 11:10
Sniglar brukar leva i syrefattigt vatten så dom tar nog inte så mkt syre. Ja, dom förökar sej explosionsartat när dom väl får fäste. Medel är inte rekomenderat, köp praktbotior. Dom lever på sniglar och sjunken mat om dom inte får fodertabletter på några dagar. Mina åt upp alla sniglar på 1-2 veckor. Nu dyker det upp en snigel ibland och då ger jag inga tabletter på 3-4 dagar och då försvinner problemet.

Även om dom i affären säger att du måste ha mer än 3 st kan man ha bara 2 ( har jag haft i 6 mån och det funkar) men dom ska hellst vara mer än 3.
#3 - 21 januari 2006 11:25
men hur mycket kostar en sån där fisk du sa?Och vart kan man köpa den.:confused:
#4 - 21 januari 2006 11:29
Min köpte jag i en vanlig zoohandel och dom kostar mellan 60-90 kr men då har du ett garanterat snigelskydd i många månader.
#5 - 21 januari 2006 11:31
Tack för hjälpen såna tänker jag köpa!
#6 - 21 januari 2006 11:33
men föresten hur långa här praktbotior?
#7 - 21 januari 2006 11:34
Men det måste vara PRAKTbotior. Inte tex pakistanbotior för dom äter inte sniglar det är det bara praktbotiorna som gör.

Hoppas att det hjälper..=D
#8 - 21 januari 2006 11:34
[quote=fiskennn]men föresten hur långa här praktbotior?[/quote]

Bra att du tänkte på det! :p Dom kan nämligen bli upp till 30 cm, så har du inte ett stort akvarium så får du nog tänka om och plocka sniglarna för hand. :)
Eller ordna en snigelfälla!
#9 - 21 januari 2006 11:39
tack för svaret! jag har rätt litet akvarium. ungefär 40 cm lång och 30 cm tjock. Men hur gör man en snigel fälla?
#10 - 21 januari 2006 11:39
Dom växer dock sakta och man kan ge bort dom till en med större akvarium när dom är så stora.
#11 - 21 januari 2006 11:42
Okej men ungefär hur mång veckor eller månader tar det för dom att bli 30 cm. Och äter dom guppys? och vet du nåt om en snigelfälla?
#12 - 21 januari 2006 11:44
mina har inte växt märkbart på 6 mån iaf och dom har aldrig varit efter varken mina vuxna guppy eller mina yngel.

Jag har aldrig hört talas om nån snigelfälla men det finns nog nån som har en beskrivning. Jag har aldrig behövt en.
#13 - 21 januari 2006 11:47
Hur stora här dom när man köper dom?
#14 - 21 januari 2006 11:48
Mellan 6-10 cm...
#15 - 21 januari 2006 11:51
okej en sån kan jag nog ha. en helt annan sak bara vad betyder en sart prick på mappen. Och jag käner igen som har akvarium så är det lätt såld och sälja det på blocket när dom är för stora.
#16 - 21 januari 2006 11:57
Jag har ingen aning vad den pricken betyder. Jag är väl ganska ny har så jag kan inget annat än att skriva och skicka till andra [:o] .

Hittar du ingen som vill ha dem kan du kanske ge dem till en akvariehandel.
Men det är tveksamt eftersom fiskarna kan ha sjukdomar är vissa affärer tveksamma :( .

Men det är inget hinder för att du ska prova [;)] . Problemen kommer förmodligen inte förräns om ett år eller längre :rolleyes: .
#17 - 21 januari 2006 11:59
ja man kan ju testa men om ett år vad ska jag göra då?
#18 - 21 januari 2006 12:05
tack men vet du några andra fiskar som äter sniglar som är mindra?
#19 - 21 januari 2006 12:06
[QUOTE=fiskennn]ja man kan ju testa men om ett år vad ska jag göra då?[/QUOTE]

Du kan alltid höra om det är någon här på forumet som vill ha dina praktbotior då. Snäckproblem dyker upp även hos andra:)
#20 - 21 januari 2006 12:08
Jag vet tyvärr ingen annan fisk men jag vet att det finns, så du får fråga på.

Lycka till med sniglarna.
#21 - 21 januari 2006 12:08
tack men vet du några andra fiskar för praktbotior är rätt dyra.
#22 - 21 januari 2006 12:10
finns det nån annan som vet nån annan fisk som äter små sniglar?
#23 - 21 januari 2006 12:17
Haru sniglar så ska du kanske kolla upp ett o annat. SNÄCKOR o andra sidan är inte farliga för ditt akvarium. Om du vill bli av med större praktbotior så är det nog inte så svårt, eftersom dom växer sakta och blir dyra ju större dom är så kan nog många tänka sig att ta hand om dem. Ska nog köpa mig några själv nu tänkte jag :) testa att plocka sniglarna för hand annars, om du orkar :) Lycka till.
#24 - 21 januari 2006 12:17
Och den svarta pricken på mappen betyder att du själv har skrivit i den forumtråden.
#25 - 21 januari 2006 12:31
okej då vet jag det.
#26 - 21 januari 2006 12:33
men trivs dom med dvärgurami och guppy o neeontetror?
#27 - 21 januari 2006 12:34
och vad betyder eld på mappen?
#28 - 21 januari 2006 12:35
jag måste logga ut men forsätt skriva snnälla.
#29 - 21 januari 2006 13:13
[quote=PlatyYngel]Men det måste vara PRAKTbotior. Inte tex pakistanbotior för dom äter inte sniglar det är det bara praktbotiorna som gör.

Hoppas att det hjälper..=D[/quote]

Mina pakistanbotior tömde i princip min dotters akvarie på snäckor på 2 veckor.

Så nog äter dom snäckor. Har dock kommit på dom med att ta sig en tugga på växterna då och då [:-100] .
#30 - 21 januari 2006 14:00
hur stora är pakistanboitior?
#31 - 21 januari 2006 14:19
[quote=fiskennn]hur stora är pakistanboitior?[/quote]

http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=844

Mina är ca 8 månader och 6-8 cm långa
#32 - 21 januari 2006 14:23
funkar verkligen pakistanboitior.
#33 - 21 januari 2006 14:35
Det gjorde det för mig, och en del till som jag känner.
Jag utgår från att det är en snäckinvasion du har och inte sniglar.
Prakt är väl bäst men så blir dom riktigt stora också.
Jag kan tillägga att min dotters akvarie var riktigt överfullt med sniglar kunde räkna till ett 40 tal bara på rutan.
#34 - 21 januari 2006 14:46
tack en sån ska jag köpa men hur mycket kostar en sån? och kan dom va tillsamans med dvärgurami och neontetror och guppy? Och ska man mata pakistanbotia eller klarar han sej själv på alger?
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 21 januari 2006 14:52
Tipset: Massviss av info finns att hämta på Zoopet och om du skall fråga om absolut allt så tröttnar snart de flesta på dina frågor.
Om du kollar på artbeskrivningen - tar max 30 sekunder - så får du t.ex. svar på frågorna vad paikstanbotiorna äter och hur stora de blir och om man inte kan ha dom ihop med vissa fiskar etc.
#36 - 21 januari 2006 14:57
okej.
#37 - 21 januari 2006 14:58
a men vad bra tack att du sa att man kan ta reda på det på zoopet.
#38 - 21 januari 2006 18:05
[QUOTE=PlatyYngel]Men det måste vara PRAKTbotior. Inte tex pakistanbotior för dom äter inte sniglar det är det bara praktbotiorna som gör.[/QUOTE]

Det stämmer inte att det bara är praktbotia som äter snäckor. Det finns även andra botior som gör det, som t ex zebrabotior (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=928). Och de är - med sina 10 cm i vuxen ålder - mycket mindre än praktbotior :)
#39 - 21 januari 2006 18:20
[QUOTE=fiskennn]tack en sån ska jag köpa men hur mycket kostar en sån? och kan dom va tillsamans med dvärgurami och neontetror och guppy? Och ska man mata pakistanbotia eller klarar han sej själv på alger?[/QUOTE]

Det är inte lämpligt att ha bara en botia eftersom de är stimfiskar. MINST 3-4 bör du ha för att de ska trivas. Notera att ditt akvarium är för litet även för zebrabotior som inte blir större än 10 cm. Du skrev ju att ditt akvarium är 40 cm långt och de behöver det dubbla för att utvecklas normalt och må bra.

Även dvärggurami behöver större. Har du funderat på att skaffa dig ett större akvarium? Man kan få tag på begagnade akvarier rätt billigt.

En sniglefälla kan vara en halv tomat som man låter ligga i akvariet ett tag. Snäckorna dras till den och sen kan man bara plocka upp tomatbiten och döda dem för hand.

Snäckor är annars ganska nyttiga för att de äter både alger och matrester. När de förökar sig explosionsartat så kan det bero på att man matar för mycket eller att balansen i akvariet inte är som den ska.
#40 - 21 januari 2006 21:31
När vi fick sniglar/snäckor i akvariet fick vi rådet att det enda som fick bort dem helt var att göra rent akvariet helt och hållet och köra gruset/sanden i botten på en plåt i ugnen. Det fungerade bra för oss, men det är klart att det är väldigt omständigt, och vi hade då flera akvarium så fiskarna kunde bo i ett annat medan det var vårstädning i deras egna hem.

Lycka till med dina oinbjudna gäster!

/Mikaela
#41 - 22 januari 2006 01:51
själv stoppar jag bara ner handen när ja tycker de blir för mycke snäcker.

trots att jag matar på rätt ordentligt så behöver jag inte ta bort mer än 4-5st per månad för att hålla populationen på en lagom nivå.

salladsblad ska funka bra också efter vad jag läst.
jbl tillverkar även en snäckfälla och läst att den funkar bra, det negativa är dels utseendet av den men behöver ju inte ha den i jämt dels att vissa malar lär sej att öppna dom för att komma åt maten som ska ligga däri
#42 - 22 januari 2006 08:20
kan man ha fiskarna i med snigelfällan?
#43 - 22 januari 2006 08:40
håller helt med batski o raven!

köp inga djur som du har bara för att ha i ett år, djur är ett ansvar du köper, ingen leksak!

töm inte hela karet o gör rent gruset, risken är att du får en jobbig period med nitrit o kvävecykling. så ta bort dem med handen, de gör absolut ingen skada!
#44 - 22 januari 2006 08:47
ja tack. Men jag har hört att det finns snäck gift till akvariumet går det.
#45 - 22 januari 2006 08:52
det tycker jag oxå är fökastligt, gift i ett akvarium? nej tack... men om du vill så är det ju klart det går, men jag skulle inte ha det...
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 22 januari 2006 09:00
[quote=fiskennn]ja tack. Men jag har hört att det finns snäck gift till akvariumet går det.[/quote]
Det har även livet av en massa nyttobakterier som behövs för balansen. Sedan dör ju alla snäckor och ruttnar samtidigt och då kan vattnet bli så dåligt att fiskana dör.
Dessutom kommer snäckorna garanterat tillbaka. Själv placerar jag snäckor i alla mina akvarier eftersom de är nyttodjur och har heller inga problem med att de blir för många.
#47 - 22 januari 2006 09:22
Sniglar

Vi hade oxå massor av sniglar i vårt kar, d kom fram särskilt efter vattenbytena, då klättrade d uppför en av glasväggarna..
D var så mkt att d blev äckligt liksom av dom, men vi har en praktbotia i karet den andra dog, sen håvade vi upp massor med håven o bara efter ett par dagar så var alla borta.. D har inte ens kommit nån invasion efter vattenbytena =)
Nu har vi kanske en lr två st (som jag kan se i allafall) men jag tror att vi stoppade invasionen på ett sånt enkelt sätt =)
Nu var d i allafall ca 3 mån sen sista invasionen o ser inga tecken på någon ny heller...
Så håva lr plocka bort dom för hand o ha tålamod, d gör absolut ingen skada i karet så länge dom är där...
#48 - 22 januari 2006 11:57
[QUOTE=fiskennn]kan man ha fiskarna i med snigelfällan?[/QUOTE]

Ja det kan man. Gift däremot är, som surfmats och Kjell redan påpekat, en riktigt dålig idé.

[QUOTE=Kjell Fohrman]Själv placerar jag snäckor i alla mina akvarier eftersom de är nyttodjur och har heller inga problem med att de blir för många.[/QUOTE]

Vad är det för snigelart/er du har i dina akvarier?
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 22 januari 2006 12:45
Vad är det för snigelart/er du har i dina akvarier?

Vete sjutton vad de heter - det är de absolut vanligaste i alla fall.
Jag har också blivit lite intresserad av de nya snäckorna (stora och färgranna) som börjat komma ut på marknaden - fast sådana betraktas ju inte som ihyra förstås;)
#50 - 22 januari 2006 12:58
posthornsnäckor är ju rätt vanliga.
http://www.algonet.se/~gberg/akvarium/snacka.jpg

har även nåt liknande denna här i akvariet.
http://applesnail.net/content/photographs/non-apple/physa_spec.jpg
#51 - 22 januari 2006 13:00
[quote=fiskennn]kan man ha fiskarna i med snigelfällan?[/quote]

överlag ja men den snäckfällan som jbl producerar kan vissa malar lära sej att "göra inbrott" i.
#52 - 22 januari 2006 13:38
[QUOTE=Kjell Fohrman]Vete sjutton vad de heter - det är de absolut vanligaste i alla fall.
Jag har också blivit lite intresserad av de nya snäckorna (stora och färgranna) som börjat komma ut på marknaden - fast sådana betraktas ju inte som ihyra förstås;)[/QUOTE]

Ja de är fina! Men ampullaria vet jag iaf inte kan leva i surt vatten. Är pH under 7 så fräts deras skal sönder. Är det likadant med "ohyra"-snäckorna?
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 22 januari 2006 14:51
Men ampullaria vet jag iaf inte kan leva i surt vatten. Är pH under 7 så fräts deras skal sönder. Är det likadant med "ohyra"-snäckorna?

Tror det - i alla fall förökar der sig ju som värst i dåligt skötta akvarier och sådana är ju ofta rätt sura (men det klart i extremt sura vatten så borde de få problem åtminstone långsiktigt).
Det är därför det bästa sättet att lösa problemet på är att bli noggrannare med skötseln och inte att använda snäckdöd-preparat.
#54 - 26 januari 2006 22:09
Jag har gjort snigelfällor av plastburkar med snäpplock från Panduro. I locket har jag skurit ut små öppningar, större än sniglarna - mindre än fiskarna. I burken lägger jag en sten och en algtablett och sänker den sedan i akvariet. Sedan är burken bara att tömma när lagom många sniglar krupit in.
#55 - 27 januari 2006 03:30
Mona, hur effektiv är snäckfällan ?
#56 - 27 januari 2006 06:13
Det var ett tag sedan jag testade den, så jag kan återkomma med rapport lite senare. Eftersom den inte är den enda foderkällan för sniglarna så tömmer den ju inte akvariet på dem.
#57 - 28 januari 2006 11:14
Efter några dagar kan jag konstatera att den inte är så effektiv, det hade kanske gått bättre med en svart filmburk(men vem har såna nu för tiden?). Jag tittade på JBLs snigelfälla också igår. Konstuktionen är smart men öppningen är alldeles för stor, min hade blivit full av pygmépansarmalar på nolltid.
#58 - 28 januari 2006 11:53
[quote=Mona]Konstuktionen är smart men öppningen är alldeles för stor, min hade blivit full av pygmépansarmalar på nolltid.[/quote]

jo läste om en som provade den och i de akvariet fanns de en mal som blev bättre än björnligan på att ta sej in
#59 - 28 januari 2006 15:43
[quote=fiskennn]tack en sån ska jag köpa men hur mycket kostar en sån? och kan dom va tillsamans med dvärgurami och neontetror och guppy? Och ska man mata pakistanbotia eller klarar han sej själv på alger?[/quote]

Mina relativt nyinskaffade pakistanbotior verkar äta allt dom får in i munnen.
Dom minsta verkar inte vara så intreserade av yngel, men dom lite större verkar göra rent på guppyyngel (dom är då endå inte större än ca 6 cm), de följer även efter halvstora guppyyngel, utan att ta dem.
I nu läget är jag tveksam till om man ska räkna med att några guppyyngel överlever. Med tanke på att mina största pakistanbotior bara är halvstora är jag lite fundersam på om inte både vuxna guppy och neontetror skulle kunna bli mat till fullstora pakistanbotior.

Snäckorna verkar de utplåna fullständigt. Rommen äts upp, riktigt små snäckor äts rakt av, de något större snäckorna angrips från undersidan.

I övrigt en mycket trevlig och enormt rörlig fisk som undersöker akvariet minutiöst på jakt efter mat. Behåller de samma rörelsemönter när de blir stora som när de är små bör de nog hållas i relativt rymmliga akvarium.
För tillfället håller jag tre ex i ett trehundraliters.
#60 - 28 januari 2006 21:11
Nu har jag en annan lösning :D
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=84376
#61 - 15 mars 2006 20:52
jag har 450 liters kar och 4 pakisanbotior men ändo fullt med sniglar som bara kommer fram( måste skaffa nog mer botior) har testat med snigel gist i två veckor men märkte inte nåt förändring. sist jag rengdjorde min ytterfilter fluval 404 så fanns det i den tusentals sniglar som bodde.så jag harinte faktist någon bra svar vad som kan hjälpa mot sniglar oftast gömmer de sig bakom bakgrund eller under något sten så att botior inte kommer åt de, sedan förökar de sig och kommer fram
#62 - 15 mars 2006 21:09
inte alla botior som äter sniglar.

Annons