snigel ätare

#1 - 14 oktober 2003 10:00
hejsan!
någon som vet någon bra snigel ätande fisk som inte äter svarta neontetror etc.?
tack på förhand!
#2 - 14 oktober 2003 11:11
?? jag måste få svar! äter tex. pakistanbotior svarta neontetror?
#3 - 14 oktober 2003 11:16
Jag tror inte att någon botia äter svart neontetror. Tror inte ens att dom äter några fiskar över huvudtaget. Hur effektiv snäckätare är pakistanbotia?
MVH
magnus
#4 - 14 oktober 2003 11:17
inte en aning.. villken tycker du är den bästa snäckätaren till ett 105 liters växtkar??
#5 - 14 oktober 2003 11:22
Jag fick fullt av snäckor i mitt 126-liters. Köpte en praktbotia. Nästa morgon fanns det inte en snäcka kvar. Allt var uppätet. Köpte en botia till och har inte haft en snäcka eller snigel sen dess.
Dom är dessutom supersnälla mot andra fiskar, oavsett art. Vackra att se på samt busiga.
#6 - 14 oktober 2003 11:23
Jag letar själv snigelätare. Innan hade jag praktbotia, men dom passar knappast i ditt 105 liters. Om man läser på artbeskrivningarna så står det inget om att praktbotian äter sniglar men det står det om pakistanbotian. Kollar man sedan på användarnas kommentarer så låter det onekligen bra. Men jag vill nog att några till delar med sig av sina erfarenheter innan jag slår till.
MVH
magnus
#7 - 14 oktober 2003 11:40
Botia striata har jag hemma och det funker jättebra och så blir de ju inte så stora heller
#8 - 14 oktober 2003 12:02
Pakistanbotian ska ta yngre sniglar och sniglar med mjukt skal samt snigelägg. Större sniglar med hårt skal får man plocka bort för hand. Detta är inte min egen erfarenhet utan fakta jag samlat på mig.
#9 - 14 oktober 2003 12:14
Jag hade en hel del snäckor i mitt akvarium ända tills två Pakistanbotior flyttade in, numer ser jag bara någon enstaka snäcka då och då.

När jag köpte dom var dom väl en 6cm långa inte små precis men då var dom framme jämt och bökade omkring i gruset och jagade varandra. Nu ett år senare är dom c:a 10 cm långa och man ser dom sällan, istället så ligger dom ner mest och sover på dagarna, om jag inte matar med räkmix då är det full rulle.

Det står i artbeskrivningen att små fiskar riskerar att bli uppätna. Jag vet inte om det är mina Pakistanbotior eller min stora Guldgurami hanne som är skyldig till följande brott:

* För ett halvårsedan så började plötsligt ögon att mystiskt försvinna på neonteror och sebrafiskar för att lika plötsligt upphöra. Det var inte roligt att se dom med bara ett öga.

* Inhandlade för ett par månader sedan 5st nya små Neontetror för att utöka mitt stim. Under följande veckan fösvann 4st spårlöst.

* Köpte nu nya Neoner som fick gå i yngelkar och växa till sig två veckor. Morgonen efter utsläpp hittade jag en av de nya neonerna död utan ögon.

Eftersom jag inte vet får ni dra egna slutsatser. Är det någon som har nå'n ide' så skriv gärna.

//E

#10 - 14 oktober 2003 12:31
okej.. jag vet inte..
men vikka är dom bästa snigel ätarna som äter både stora å små sniglar med hårda å mjuka skal??
#11 - 14 oktober 2003 14:56
Tropfrog, du kan "låna" mina minsta Praktbotior och låta dom "äta upp sig". Sen passar dom nog med mina andra "lite större"!! =))

Faktum är att att köper man små praktbotior, runt 4-6 cm, så kräver dom knappast ett jätteakvarie. När dom sedan blivit större finns det alltid folk med större akvarier som är intresserade av byte/köp.
#12 - 14 oktober 2003 15:03
ajaj...strax kommer nån komma in & skriva "fiskar är inte slit & släng grejer" eller nåt... haha
#13 - 14 oktober 2003 15:22
ok.. men kan man ha en praktbotia för sejj själv?
#14 - 14 oktober 2003 15:30
nja..det är ju en stimfisk..som dessutom blir rätt stor och tar en plats i.o.m. att den är ganska livlig..så i ditt 105 liters akvarium ska du inte ha praktbotia..
#15 - 14 oktober 2003 16:23
ok.. men va för firre som käkar upp alla mina sniglar??
behöver få bort dom snabbt!
#16 - 14 oktober 2003 16:47
Jag hade kört på pakistanbotia.
Jag kom just hem med ett par stycken som jag ska ha i det lilla karet. Har haft dem förut, men de hoppade ut. (rimmade) Men nu har jag skaffat täckglas.

Det är sant det som AndreasN skriver att de ändast tar de småa sniglarna. Men det gör ju inte så mycket. För när de stora sniglarna dött så finns det inga "ungdomms sniglar" spm kan ta deras plats, för de vart uppätna som barn.
#17 - 15 oktober 2003 06:57
Jag kollade botia striata på loaches online. Verkar vara ett bra alternativ. Finns det någon mer här som har erfarenheter av dom? Läs mer här: http://www.loaches.com/species_pages/botia_striata.html
MVH
Magnus
#18 - 15 oktober 2003 11:30
ja ahr snackat med en kille som hade dom och han sa att dom va väldigt agressiva till skillnad va d står här på zoopet.. dom dödade hans scalarer..

kan man ha praktbotior ihop med blå ciklider?? i mitt 180 liters?
#19 - 15 oktober 2003 12:44
botia striata finns inte med här på zoopet.
MVH
magnus
#20 - 15 oktober 2003 12:59
aja.. men funkar praktbotior i ett 180 liters med blå ciklider??
#21 - 15 oktober 2003 14:11
Prova.
MVH
Magnus
#22 - 15 oktober 2003 14:51
Eftersom jag – lindrigt sagt – inte gillar botior skaffade jag i stället två små colomesus asellus (sydamerikanska kulfiskar som ska vara snällare än sina släktingar). Mer biotop-riktiga bland mina dvärgciklider och L-malar, dessutom. Hur de är som snäck-terminators har jag ingen aning om än. Nån som har erfarenheter av vuxna asellus?
mvh Daniel

Annons