Snigel

#1 - 16 augusti 2006 21:33
Hejsan.
För ett tag sedan hittade jag en liten snigel i mitt akvarium, med skal och allt. Inte stor alls kanske en halv cm. Men jag visste inte hur den kommit dit, om den följt med från affären eller så. Men frågan är om jag ska låtan den vara kvar eftersom det verkar som den äter algerna på växterna. Vad tycker ni? Är den skadlig för de andra fiskarna?
En av fiskarna har precis fått vita pricksjukan. Kan det vara snigeln som fått den sjuk eller är det för att jag nyss köpt en algätare till akvariet? Jag har 26 grader i akvariet, vattnet är rent och det finns ingen farlig halt av nitrit i vattnet. Eller kan det vara en utländskt odlad art som är väldigt känslig för det vattnet jag har i akvariet.(inget fel på pH- värdet) Det är en platy red corall. Ganska platt och stor.

Vore tacksam för lite svar :)
tack på förhand
//Emmelie
#2 - 16 augusti 2006 21:36
snäckan som du har kommer troligen från någon växt som du har köpt.. den är helt ofarlig, men vill du inte ha 1000000000st av dom så borde du ta bort den.. ja fick invasion en gång och det va inte lätt o få bort alla ska ja säga.
#3 - 16 augusti 2006 23:26
hehe nee de vill man ju inte ha direkt, men om de gör lite nytta så :p
man kan ju ta bort efter hand. ja vet nog redan vilken växt den var i, man hittar inte mycket i den kan man säga.
#4 - 17 augusti 2006 13:55
Snäcka hoppas jag att det är, en med riktigt skal alltså :) Visst, de gör lite nytta i akvariet, om den är relativt platt och spiralformad så är det en liten skivsnäcka, inte lätta att hålla i rimligt antal om man matar mycket, inte en av mina favoritarter, jag skulle krossa den direkt och låta fiskarna äta resterna. Det finns bättre arter.
#5 - 18 augusti 2006 13:13
[quote=Erik...]Snäcka hoppas jag att det är, en med riktigt skal alltså :) Visst, de gör lite nytta i akvariet, om den är relativt platt och spiralformad så är det en liten skivsnäcka, inte lätta att hålla i rimligt antal om man matar mycket, inte en av mina favoritarter, jag skulle krossa den direkt och låta fiskarna äta resterna. Det finns bättre arter.[/quote]

Hehe jaa snäcka är det nog skulle jag tro. De är bara det att ja tappart bort den i akvariet men när ja hittar den ska den bli mat eller nedspolad. inget bra att ha där i vad jag förstått
#6 - 18 augusti 2006 13:56
Jag hittade några små snäckor i mitt Asien-akvarium för ett par måndader sen. De äter både alger, döda blad och matrester så jag blev bara glad när jag hittade dem. De har nu bott i akvariet ett tag och är fortfarande ganska få. Inte har det blivit nån invasion.

När snäckor förökar sig explosionsartat i ett akvarium är det oftast ett tecken på att man matar för mycket eller är riktigt slarvig med städningen. Annars brukar det inte vara några problem.

Men vad vet jag, det kan finnas nån art som förökar sig extra mycket.
#7 - 18 augusti 2006 17:29
Jag har sju olika snäck-arter, skivsnäckor är en art jag helt klart skulle kunna tänka mig att vara utan, Tacka vet jag Äppelsnäckor och schaksnäckor, det är trevliga djur.
#8 - 19 augusti 2006 11:36
[QUOTE=Erik...]Jag har sju olika snäck-arter, skivsnäckor är en art jag helt klart skulle kunna tänka mig att vara utan[/QUOTE]

Hur ser de ut?
#9 - 19 augusti 2006 11:47
Skivsnäckor har skal som brukar liknas med en platt kanelbulle, de blir ca 5mm i diameter.
#10 - 19 augusti 2006 12:52
Ah ok det är inte de jag har :)
#11 - 19 augusti 2006 18:17
jag en en snäcka med skruvat toppigt skal. en halv cm stor kanske. vad nu det kan vara förnått? de kom i en växt som är som en "puff". Endel blad är lite rosa i toppen resten gröna. det är som en liten grästuva. Om det nu finns speciella snäckor som lever i dem?
#12 - 19 augusti 2006 19:25
Det finns vissa fiskar som äter sniglar
Hadde en gång ett kar som ja planterade in små sniglar i med skal med efter någon vecka var alla borta
hade 4st eldbuk i karet dom åt upp dom.
#13 - 19 augusti 2006 23:04
Eldbukar kan ju vara bra på att äta snäckor (snäckor heter de med riktiga skal) Men just skivsnäckor är svårutrotade tom med duktiga snäckätande fiskar.

Små snäckor kan följa med växter oavsett art på växten det kan ha varit en Physa sp. som följde med din växt Emmelie, men det är bara en gissning.
#14 - 21 augusti 2006 14:17
[quote=Erik...]Eldbukar kan ju vara bra på att äta snäckor (snäckor heter de med riktiga skal) Men just skivsnäckor är svårutrotade tom med duktiga snäckätande fiskar.

Små snäckor kan följa med växter oavsett art på växten det kan ha varit en Physa sp. som följde med din växt Emmelie, men det är bara en gissning.[/quote]

aha okej:) tack så mycket för svaret
#15 - 5 april 2008 06:43
Puff!

Dina snäckor Emmelie är antagligen Physa Marmorata.

Annons