Snett kar

#1 - 10 september 2008 10:12
Insåg precis att jag glömde loda mitt kar innan jag fyllde det. Nu har jag mätt och vattenytan vid det vänstra bakre hörnet är 2mm lägre än de andra hörnen. Frågan är om jag vågar bortse från det eller om jag helt enkelt får tömma ur allting (tur att det inte är några fiskar i än) och börja om? Hur löser jag det i så fall? Skiva och frigolit mellan kar och ställning kanske...

Karet är ett 200 l med ram och under står en aluminiumställning med ben som inte går att reglera.
#2 - 10 september 2008 10:52
För säkerhets skull bör du nog tömma u karet och lägga något under det benet som är för lågt, med tex några spelkort eller liknande. Det är på det sättet som du har den största risken att ett kar spricker då det blir vridningar i karet och spänningar på diagonlen.
#3 - 10 september 2008 11:12
Misstänkte nästan det. *suck* Nån som vill komma och vara bärhjälp?;)
#4 - 10 september 2008 11:14
Såklart att man ska sträva efter att det ska stå rakt men 2 mm är väl ingenting, mitt ena lutar nog 3 mm och jag är inte direkt orolig.
#5 - 10 september 2008 12:44
Nej inte om karet lutar, men här är det bara ett av 4 hörn som gör detta och för säkerhets skull kan det vara värt att fixa detta när det ändå bara är vatten i karet än så länge.
Bilagor:
#6 - 10 september 2008 13:25
Och sand.... *en till suck*
#7 - 10 september 2008 13:56
ansjo skrev:
Nej inte om karet lutar, men här är det bara ett av 4 hörn som gör detta och för säkerhets skull kan det vara värt att fixa detta när det ändå bara är vatten i karet än så länge.

Ja, det är nog sant att det kan vara värt att tömma och fylla igen då.
(skummade nog igenom texten lite väl snabbt... [:o])
#8 - 10 september 2008 13:57
Sara1111 skrev:
Och sand.... *en till suck*

Förhoppningsvis också den sista.. ;)
#9 - 10 september 2008 15:05
Jag funderar alltid på vilka ord man ska använda för att beskriva detta fenomen varje gång det dyker upp.
Jag har klurat lite, men det hela hänger på om man är beredd att acceptera de faktum att en plan yta inte behöver vara vågrätt (med avseende på definitionen av en plan yta).

Akvariet ska stå plant. Om planet sen inte är helt vågrätt är inte lika viktigt.
Nu är det ju i praktiken svårt att (med vattenpass) mäta om en yta är plan men inte vågrät, så i praktiken så ställer man alltså upp karet på ett vågrätt plan.

Glasklart, eller hur ;)
#10 - 10 september 2008 15:19
Är det ena hörnet lägre än de andra så kan du få en kraftig spänningsbild i hela bottenglaset. Jag skulle absolut tömma akvariet och fixa till skevheten.
#11 - 10 september 2008 16:04
heeke skrev:
Jag funderar alltid på vilka ord man ska använda för att beskriva detta fenomen varje gång det dyker upp.

Jag har klurat lite, men det hela hänger på om man är beredd att acceptera de faktum att en plan yta inte behöver vara vågrätt (med avseende på definitionen av en plan yta).

Akvariet ska stå plant. Om planet sen inte är helt vågrätt är inte lika viktigt.

Nu är det ju i praktiken svårt att (med vattenpass) mäta om en yta är plan men inte vågrät, så i praktiken så ställer man alltså upp karet på ett vågrätt plan.

Glasklart, eller hur ;)

Tack heeke, det var precis det som gjorde allt lättbegripligt:D!

Annons