Sneda golv

#1 - 1 april 2018 17:02

Vi har diskuterat det i några andra trådar. Sneda golv under akvariet.
Gamla hus med träbjälklag sätter ju sig.

Jag sågade till en tjock kryssfanerskiva (=Plywood) med en tjocklek på 12 mm sedan limmade jag på ett halvbilligt laminargolv som hade blivit över. Använde Juwels akvariemöbel som mall och gjorde den någa cm större.
Limmade med ett "superlim" som heter "No more nail" det har fungerat bra i olika sammanhang. Fick palla upp skivan med diverse "träbitar" i olika tjocklek.
Det var litet pyssel att få den helt rakt med vattenpasset som hjälp.

Nästa steg är att fösta en eklist efter ändträet, så det blir snyggt. Men för att kunna böja en list så får den "basas" alltså behandlas med ånga en stund så den blir mjuk. Om det inte funkar att böja ek på det sättet får det bli betsad fur istället.

Parkett under akvarium är väl inte speciellt bra att ha under sitt akvarium, förra akvariet, eller främst dess ytterfilter och slangar, läckte vid något tillfälle, därför har jag lagat och lappat, på bilden nyoljat så den lagade biten skall bli osynlig... Nja det kanske blir bra.
#2 - 1 april 2018 17:55
Vad har skivan för funktion under ditt kar?
#3 - 2 april 2018 06:28
[QUOTE=LoGeek;n2382940]Vad har skivan för funktion under ditt kar?[/QUOTE]

Först och främst lyfter den upp akvariet i det hörnet där golvet är lägre.
Sedan tror jag skivan jömnar ut trycket, tyngden, över en större yta.
#4 - 2 april 2018 17:45
[QUOTE=Björn J.;n2382952]

Först och främst lyfter den upp akvariet i det hörnet där golvet är lägre.
Sedan tror jag skivan jömnar ut trycket, tyngden, över en större yta.[/QUOTE]

Ok, det är så illa med bjälklaget. Ofta är det annars grövre dimensioner i äldre hus.
#5 - 3 april 2018 09:45
[QUOTE=LoGeek;n2382987]

Ok, det är så illa med bjälklaget. Ofta är det annars grövre dimensioner i äldre hus.[/QUOTE]

Jag läste i "Biblen" alltså "Akvariets lexikon" där finns det en tecknad bild på hur ett vanligt rätblocksakvarium med benställning är perfekt placerat över golvbjälkarna.
Jag hade då, och har nu, hörakvarium och har egentligen ingen aning om var bjälkarna ligger, det kan man kanske räkna ut om man har ritningar på huset eller vet hur stort cc-mått det är mellan bjälkarna, vanligtvis tror jag det är 60 cm.
Hursomhelst så står akvariet intill en bärande vägg och under denna finns det väl en golvbjälke kan tänkas, men golvet bredvid bjälken har väl sjunkit 10-15 mm.
Så tanken med min "underläggsskiva" var ju den då att fördela vikten, ungefär som att man skall åla sig fram till någon nödställd på tunn is, om nu den liknelsen inte är för långsökt.

Annons