Snart ger jag upp...

#1 - 27 mars 2006 11:53
Har haft mitt Juwel 110L igång i ca 8 mån nu. I början gick det väl någorlunda, men nu senaste månaderna har det varit rena fiskdöden. [:(] Har pratat med diverse kunniga/mindre kunniga akvarister men ingen vet vad det kan vara... Tänkte att man kanske kan få hjälp här... [:o]
Vattenvärden (Aquavital multistick):
Nitrat 0 (har legat på max 10, testat 7-8ggr.)
Nitrit 0
dGH 6/7
dKH 3
PH 7

Gör 30-40% vattenbyte ca var 14:e dag nu pga att jag har så lite fisk, innan gjorde jag ca en gång i veckan. Använder JBL Biotopol.

Fiskar som har dött;
12 Guppy
1 Grön Svärdbärare (har 1+1 kvar)
1 Kampfiskhane (honan lever)
1 Gibbiceps (har en kvar)
2 Fläckiga pansarmalar
1 Leopardpansarmal

Har inte sett några sjukdomstecken på fiskarna som har dött, däremot har ganska många haft trasiga fenor. Någon trodde att det kunde vara Svärdbärarna som va lite taskiga? Svärdbärarhanen som e kvar verkar må hur bra som helst, har färgat ut ordentligt och e jättefin. Även Kampfisken verkar må prima, har haft henne ca 6-7 mån.

Vet inte vad jag ska skriva mer, fråga gärna om ni misstänker vad jag gör för fel...
#2 - 27 mars 2006 12:01
Dina mätvärden skvallrar om att du använt en sticka, eller har jag fel?
Mätstickorna har inte direkt rykte om sig att var tillförlitliga. Med tanke på det så skulle det ju eventuellt kunna vara nitrit utan att stickan visat något.
#3 - 27 mars 2006 12:03
Jo, d e en sticka. Men varför säljs dom då, om dom inte e tillförlitliga? Och vad ska man använda i stället?
#4 - 27 mars 2006 12:25
Dom säljs för att många tycker att det verkar enkelt och billigt. Problemet är att s.k. dropptester/vätske tester är betydligt billigare per test och knappast speciellt svåra att använda. Dom kostar runt 150kr i inköp men du kan testa fler gånger än med stickan. Jag skulle villja påstå att om du har komunalt vatten och byter regelbundet så är det enda, av det du kan mäta med stickan, som kan ta livet av fiskar på det sättet nitrit.
Jag säger inte att det är nitrit, men det skulle kunna vara det. Inte första gången en sticka visat 0 nitrit fast det funnits isf.
#5 - 28 mars 2006 04:43
[quote=heeke]Dom kostar runt 150kr i inköp[/quote]

beror på vilket test, tror ja betala 68/69 för ph.

sen kan jag direkt säga att sticktestet du kört inte KAN va felaktig utan ÄR felaktig.
nitrat = 0
såvida man inte gör 100% vattnebyte med kraftig rengörning av bottenmaterialet kommer man aldrig så lågt.
och även 10 som du skrev att du haft som mest är relativt lågt.

Någon trodde att det kunde vara Svärdbärarna som va lite taskiga?

sätt dej en stund framför akvariet, minst 20min och rör dej inte och studera fiskarna.
är nån elak brukar de synas rätt snabbt.

vad matar du med ?
belysningtider ?
filtersystem ?
oljud i vattnet pga dålig pump ?
har dom fiskar som dött uppfört sej konstigt innan dom dött ?
har dom haft några andra skador bortsett fenorna ?
vad har du för fiskar nu ?
va har du för bottenmaterial ?
#6 - 28 mars 2006 07:44
Jag matar med flingfoder, röda mygg och algtabletter. Är väldigt "snål" med maten.
Akvariet är tänt mellan 11-22.
Filtersystemet är Juwels originalfilter, har funderat på att det kanske är där det sitter?
Pumpen går tyst, så inget oljud i vattnet.
Det enda konstiga jag har sett med fiskarna som hållt på att dö är att dom har legat å flytit vid ytan, simmat snett osv, men d e väl inge konstigt när dom e döende?
Dom har inte haft andra skador än trasiga fenor, inga sjukdomstecken.
Fiskar jag har nu:
2 Gröna Svärdbärare
1 Kampfiskhona
1 Gibbiceps (sa att jag har 110L när jag köpte den och hon sa att d gick bra)
3 Leopardpansarmalar

Bottenmaterialet är Rådasand.
#7 - 28 mars 2006 07:46
Oj, glömde...
Jo, både Svärdbärarna och Kampfisken kan bete sej aggressivt, både mot varandra och mot dom andra. Men det ska väl inte göra att en himla massa fiskar dör? :confused:
#8 - 28 mars 2006 07:57
Intressant "mordgåta".... :confused:
Har du rengjort filtret? Luktar vattnet konstigt?...typ ammoniak? Hur ser det ut på vattenytan, någon fet hinna?

Har ni kommunalt vatten eller egen brunn? Har du kommunalt vatten så är det som heeke säger, bortsett från höga toppar av nitrit skall inte kommunalt vatten orsaka sådan fiskdöd.[xx(]
#9 - 28 mars 2006 08:29
Hihi ja d e nästan som Cluedo... ;)

Jo, jag har rengjort filtret. Den vita vadden byter jag vid varje vattenbyte, kolfiltret har jag bytt 3 ggr. Dom blå och den gröna har jag tvättat och bytt ngn gång, men aldrig samtidigt som vattenbyte.
Vattnet luktar inte konstigt vad jag kan känna, som akvarievatten ska?
Dock är där en fet hinna på ytan, vet inte om det är så jämt, har sett det ibland. Lite som olja. Men har för mej att jag har läst om d här på Zoopet, å d va inge farligt?

Vi har kommunalt vatten.
#10 - 28 mars 2006 08:44
:confused: .....De flesta ledtrådarna pekar på att dina fiskar mår bra...är du säker på att de har dött? :p

Skulle nog gissa på nitrit ändå, täta vattenbyten ihop med relativt täta filterrengöringar...har du otur har du åkt på ett par stycken nitrit-toppar. Skulle nog rekommendera ett bättre nitrit-test.

Hur mår fiskarna nu? När dog den sista fisken, nyligen? Och i så fall, har du gjort något efter att han/hon dog?

(Känner mig som CSI :) )
#11 - 28 mars 2006 08:50
Senaste dödsfallet var i går, d va droppen som fick mej att starta tråden, eftersom fisken i fråga köptes för 6 dar sen. [:(!] Har inte gjort ngt sen dess eftersom jag bytte vatten i förrgår.
#12 - 28 mars 2006 09:08
Ta med ett vattenprov in till din lokala zoo/akvarieaffär så brukar dom testa vattnet gratis åt dig. Då får du svar på om du har nitrit i vattnet och oftast även andra ämnen som kan vara skadliga för fiskarna, ammoniak och liknande.
#13 - 28 mars 2006 09:09
På djuraffären sa dom att jag skulle ta me mej vatten in så skulle dom testa d åt mej, men då va d dom stickorna jag har som dom skulle använda.
#14 - 28 mars 2006 09:13
En fisk som dör inom en vecka efter köp...egentligen skulle ta haft med dig fiskkraken också + ett vattenprov och kräva pengar tillbaka (om nu vattnet visar sig vara ok)
#15 - 28 mars 2006 09:16
Om en ny firre dör så pass snabbt så är det väl ännu större risk att misstänka nitrit. En del butiker kan göra tester åt dig. Ta med en "kopp" akvarievatten och gå till den butiken där du köpte fisken. Säg att den dog efter bara 6 dagar och du inte vet om det var pga att fisken var sjuk när den köptes (kan ju faktiskt ha varit så också?) eller om du har något problem med ditt akvarium.

Du har förresten pumpen igång dygnet runt?

Vad har du för armatur till akvariumet? Om man använder en armatur som inte är för akvariebruk så kan det kanske gå lite krypström ner till akvariumet.
#16 - 28 mars 2006 09:18
Jag tror att det beror på att du har rengjort filtret så ofta. Filtret ska man helst inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta. Rengör man det för ofta får inte bakteriena nån riktig chans att etablera sig ordentligt. Oljehinnan behöver inte vara farlig i sig (i fall den inte är för tjock), men den brukar komma i samband med ammoniak, som är dödligt giftigt.

[QUOTE=luppa]1 Gibbiceps (sa att jag har 110L när jag köpte den och hon sa att d gick bra)[/QUOTE]

Ännu ett bevis på att man inte kan lita på vad de säger i akvariebutiker :( : http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318

[QUOTE=luppa]3 Leopardpansarmalar[/QUOTE]

Pansarmalar är stimfiskar och vill gärna vara fler. Men vänta ett tag innan du skaffar fler fiskar. Nu får du istället koncentrera dig på att få en väletablerad bakterieflora. Låt filtret vara ifred och börja tillsätta Denitrol. Du borde för säkerhets skull skaffa dig ett nitrit-dropptest, så du kan hålla koll på vattnet. JBL:s är bra.

Lycka till!
#17 - 28 mars 2006 09:19
Fiskar går under konsumentköpslagen. Dvs om ett fel visar sig de första 6 månaderna så ska du bli kompenserad för det (ny vara eller pengarna tillbaka). Det är då säljaren som ska kunna motbevisa att det inte är "fabrikationsfel" utan att du har använt "varan" på ett felaktigt sätt / misskött den.
I det här fallet verkar det ju dock som att du har problem med ditt akvarium, kan vara dumt att tjafsa med butiken om det. Men be dem göra vattentest åt dig i alla fall. Det tror jag nog inte ska vara några problem. Tror de flesta (seriösa) butiker erbjuder sig att göra det gratis om du säger att en fisk du köpt där dog efter 6 dagar.
#18 - 28 mars 2006 09:21
Armatur? Om du menar lysrören så följde det med akvariet.
Självklart har jag pumpen igång dygnet runt, enda gången den e avstängd e vid vattenbyte eller när jag håller på med filtret.
Och ang att ta med akvarievatten och testa i djuraffären, dom använder samma test som jag har, som visar 0 nitrit.
#19 - 28 mars 2006 09:23
Med tanke på alla andra fiskar som har dött så tvivlar jag på att d va nåt fel på den här rackarn, hur som helst så har ja ju inte kvar den. Skulle ändå inte börja tjafsa me butiken om d inte va en dyr firre.
Ja får väl helt enkelt köpa ett dropptest å se om d visar annorlunda.
#20 - 28 mars 2006 09:26
Har du läst vad jag skrev om filtret?
#21 - 28 mars 2006 09:29
Angående filtret så har jag rengjort/bytt alldeles för sällan om man ska gå efter Juwels instruktioner... :confused: Men dom vill väl tjäna pengar.

Och jo, jag vet NU att Gibbiceps blir STOORA. Visste tyvärr inte d då, men ja va så dum så jag litade på va tjejen i affärn sa. Jag frågade vad hon rekommenderade för algätare till ett 110L och hon sa Gibbiceps. [:(!]
#22 - 28 mars 2006 09:34
Gibbiceps växer fort våran har vuxit 10 cm på 3 månader,skulle nog försöka att hitta en lite mindre algätare
#23 - 28 mars 2006 09:37
[quote=Thomas&Anna]Gibbiceps växer fort våran har vuxit 10 cm på 3 månader,skulle nog försöka att hitta en lite mindre algätare[/quote]

Jo ja vet d, men nu va d inte d tråden handlade om eller hur? :rolleyes:
#24 - 28 mars 2006 10:15
förvisso inte men kan va nåt att ha i åtanke för framtiden.
en del butiker tar emot fiskar mot en mindre summa pengar alternativt byte mot andra fiskar/växter sen går det ju alltid annonsera om bortskänkes till exempel.

men till topic.
"oljehinna" kan orsaka syrebrist men då står dom flesta fiskar uppe vid ytan och snappar luft.

när det gäller filtret.
aktivt kol kan du skippa, används nästan enbart efter medicinering eller får att få bort andra kemikalier ur vattnet.

vet inte hur ditt filter ser ut men har du förfilter ska de göras rent 1gång per vecka ungefär medans resterande bara görs rent när vattnet inte flödar så bra.

och ja juwel försöker tjäna extra pengar på att kränga filtermaterial.
borde kunna skippa juwels och bara köpa billig blå filtermatta och klippa till själv.
#25 - 28 mars 2006 10:21
Stora Gibbiceps skitnar ner ganska så bra det var detta jag menade.Våran har ibland en skitsträng på 20-30 cm.Det ända jag byter i våra juwelfilter är det vita filtervadden,vi har köpt filter i stor påse mycket billigare.
#26 - 28 mars 2006 10:26
[quote=Thomas&Anna]skitsträng på 20-30 cm.[/quote]

blääääääääää :p haha

använder du filtervadden som förfilter då eller ?
#27 - 28 mars 2006 10:29
Japp den ligger överst byter varje vecka vid vattenbytet,dom andra filterkuddarna rör jag inte.
#28 - 28 mars 2006 10:29
[QUOTE=luppa]Och jo, jag vet NU att Gibbiceps blir STOORA. Visste tyvärr inte d då, men ja va så dum så jag litade på va tjejen i affärn sa. Jag frågade vad hon rekommenderade för algätare till ett 110L och hon sa Gibbiceps. [:(!][/QUOTE]

Hmm, vad jag förstått så är gibbiceps inte en särskilt bra algätare ens.

Lämpligare algätare till mindre akvarier är Parotocinclus jumbo (LDA25): http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/parotoci/236_F.PHP
http://www.planetcatfish.com/cotm/2004_10.PHP

Eller sötvattens algätande räkor.

Jag har hjälpt en kompis omplacera en gibbiceps genom att annonsera på zoopet.
#29 - 28 mars 2006 10:57
[QUOTE=Thomas&Anna]Japp den ligger överst byter varje vecka vid vattenbytet,dom andra filterkuddarna rör jag inte.[/QUOTE]

Instämmer, i mitt RIO400 har jag inte bytt filerkuddarna på de drygt två som akvariet varit i drift och jag har inte spolat rent dem mer än ett par gånger (det grova 2ggr, det finare 6-8ggr på två år kanske). Använder också filtervadd överst, den byter jag vid varje vattenbyte.

De aktiva kolfiltrerna kan göra nytta om man har vatten ifrån en egen brunn eller vid medicinering som sagts ovan.

Följer man tråden från början till slut så verkar ju alla mer eller mindre peka på att det är nitrit.
Mitt tips är: Köp ett bättre test, låt filtrerna sitta i och byt lite grann vatten varannan dag eller så framöver så skall du se att det löser sig. Lycka till (vill ju inte veta av att någon ger upp och slutar med akvarium!) :)
#30 - 28 mars 2006 19:28
Oki, nu har jag alltså köpt ett dropptest (Sera NO2 test). Resultat; No2 <0,3mg/L, alltså den lägsta nivån... Alltså inga problem med nitrit. [:-9] :confused:

Fy fan, jag blir tokig på d här! Fiskarna dör och jag vet inte vad jag ska göra!!! Nån som vill köpa ett akvarium? :(
#31 - 28 mars 2006 19:50
Ge inte upp,vi löser detta.Har du lagt i sten som du har plockat ute?Ser du några förändringar på fiskarna som är döda någon liten fläck eller blodsprängt eller något?
#32 - 28 mars 2006 19:54
Nix, har bara mangroverötter, stenar och snäckor köpta i djuraffären. Jag fattar verkligen ingenting, högst frustrerande.
#33 - 28 mars 2006 19:55
Och som sagt inga sjukdomstecken öht. Och vore det en sjukdom borde väl alla fiskar ha dött, och ganska snabbt? Detta har pågått under ett par månader...
#34 - 28 mars 2006 19:58
Det här med filtret/pumpen då? Om d funkar dåligt borde väl nitritnivån va hög, eller? Kanske borde testa att köpa nytt/värre?
#35 - 28 mars 2006 20:17
Vi har 2st juwelkar och inga problem med filter.Vi gör 30% vattenbyte varje vecka i dessa slänger i lite salt,nitrivec aqutan det är så vi gör och detta fungerar bra för oss alla gör vi olika.Vi hade en mal som dog helt plötsligt när jag(Thomas) kollade magen så hade den små blodbristningar där.
#36 - 28 mars 2006 20:57
Bara en liten undran, Rådasand skrev du......har du svart rådasand?
#37 - 28 mars 2006 23:00
[QUOTE=luppa]Fy fan, jag blir tokig på d här! Fiskarna dör och jag vet inte vad jag ska göra!!! Nån som vill köpa ett akvarium? :([/QUOTE]

Ammoniakspikar?
#38 - 29 mars 2006 06:42
Det känns som fiskarna blir långsamt förgiftade.Nytt eller begagnat kar?Jag vet när jag bodde i min gamla lägenhet så hade våran hund problem med kranvattnet hon blev dålig i magen,kan det vara något i ditt kranvatten metaller,klor?
#39 - 29 mars 2006 06:57
Jag använder den "vanliga" rådasanden, brun/rödaktig (en himla massa färger).
Jag har oxå två hundar, finfina i magen båda 2, så d lär väl inte va nåt problem me kranvattnet heller, men hur testar man d?
Karet köpte jag nytt.

Om man har problem med ammoniak, hur tar man reda på det och hur får man bort det?
#40 - 29 mars 2006 07:03
[quote=luppa]Karet köpte jag nytt. [/quote]

fabrikstillverkat eller tillverkat hemma/hos glasmästare ?

vissa glasmästerier och hemmatillverkare missar de där att de ska va speciellt silikon till akvarier.
#41 - 29 mars 2006 07:12
[quote=Raven]fabrikstillverkat eller tillverkat hemma/hos glasmästare ?

vissa glasmästerier och hemmatillverkare missar de där att de ska va speciellt silikon till akvarier.[/quote]

Det är ett Juwelakvarium.
#42 - 29 mars 2006 08:48
Läser snabbt ikapp sedan igår... Ingen nitrit alltså?

Någon form av förgiftning verkar det ju som... När du byter vatten, använder du hink/slang/svampar/skrapor eller annat som kan ha används till något annat? Kan du på något sätt fått i kemikalier eller annat i vattnet?

Man skulle kunna tänka sig en liten svag mängd giftiga kemikalier vid varje vattenbyte, det skulle kunna förklara att det dött några fiskar då och då under såpass lång tid. [:-87]

En kamrat hade för många år sedan ett stort externt filter och drabbades av märklig fiskdöd. Visade sig senare att en geting på något mystiskt sätt kommit in i filtret där den dött och mer elelr mindre lösts upp. Enligt expeter då skulle den lilla dosen med gift ifrån getingens gadd när den kämpade för sitt liv räcka för att för att förgifta fiskarna. [:-63]

Vet även folk som gjort rent sitt akvarium med klorin men det är en annan historia! Alla fiskar dog givetvis (hur dum får man va?) [xx(]

Poängen är i alla fall att fiskar kan vara väldigt känsliga för kemikalier!
#43 - 29 mars 2006 08:50
Kanske skall ge ett exempel...vet folk som använt samma hink för vattenbyten som även används till skurvatten eller rengöring av fönstrena. Även om hinken sköljs ur finns möjlighet att kemikalier ifrån rengöringsmedel finns kvar i hinken.

Kanske långsökt men för att lösa ditt problem får vi nog kolla på alla möjligheter. :)
#44 - 29 mars 2006 09:03
Om vi nu ska kolla allt och är inne på kemikalier, är händerna rena när du grejar i karet? Inga rester av handkräm, salvor, tvål...?

Har du några bilder på "brottsplatsen"? Det kanske kan ge nån ledtråd...?

/P
#45 - 29 mars 2006 09:56
Hmm... Jag kan iaf säga att jag har INTE rengjort karet me Klorin. [:D]
Har två hinkar som jag köpt enbart till akvariet, aldrig använda till annat.
Tvättar händerna (med tvål) innan, men jag är jättenoga med att skölja bort tvålen.
Bilder finns, men inga på internet, så d e lite svårt å länka till dom... Och jag tvivlar på att dom skulle tillföra ngt.

Jag håller med om att allt tyder på ngn slags förgiftning, frågan är bara hur jag ska komma fram till vad? Tycker inte ens att d e kul å sitta å titta på karet längre, d känns bara som ett stort bekymmer. [:(]
#46 - 29 mars 2006 09:58
Vad tömmer du karet med slang(hävert) öser med något(glasburk eller liknande)?
#47 - 29 mars 2006 09:59
biilder kan du ladda upp gratis hos www.photobucket.com och lägga en länk här till dom.

kan de va så j****gt att det är kranvattnet ?
för ett tag sen va de en annan som hade problem med fiskdöd och sluta med att han åkte med dunkar till zoobutiken och hämta vatten och då sluta det.

mycket trött så de kan mycket väl redan va frågat men men.
har du skiffer i ? en del skiffer kan släppa ifrån sej bl.a olja.

kan du göra en detaljerad beskrivning på allt du har i akvariet ?

provat vattenberedningsmedel ?

tar du vatten direkt från kranen eller låter du det rinna ett par minuter ?

har du nya ledningar i huset ?
koppar är ju giftigt och nya ledningar släpper ifrån sej koppar.

använder du trädgårdslang ? en del är antimögelbehandlade

har du nån liten som kanske gör nåt med akvariet ?

slamsugit botten nånting ?

kan du ha tappat nåt i karet typ nån liten skruv ?
#48 - 29 mars 2006 10:02
Jag vet att när jag bodde i Gbg så hände det ibland att vattnet kunde lukta klor,vad händer om man har mycket järn,koppar i vattnet?
#49 - 29 mars 2006 10:03
Jag tömmer vattnet med en slamsug. Hihi ölburk, blir inte firrarna fulla då?

Vad kan det vara för fel på kranvattnet då?
#50 - 29 mars 2006 10:04
järn kan ge trådalger annars blir bara växterna glada.
koppar som ja nämnde är giftigt.

ölburk bör inte spela så stor roll men föreslår att du slutar använda den och istället springer å köper en 0.5liters cola och använder istället utifall.
en del burkar är lackerade på insidan, gäller dock bara plåtburkar.

när de gäller kranvattnet använder vattenbolagen diverse kemikalier för att rena vilket påverkar negativt.
sen påverkar även kvaliten på rören i gatan mycket.
själv har jag "pissgult" vatten :/ syns tydligt om man fyller ett badkar men ett dricksglas syns det inte i.
#51 - 29 mars 2006 10:05
[QUOTE=luppa]Jag har oxå två hundar, finfina i magen båda 2, så d lär väl inte va nåt problem me kranvattnet heller, men hur testar man d?
Karet köpte jag nytt.[/QUOTE]

Fast fiskar är mycket känsligare för gifter än vad däggdjur brukar vara. De kan t ex ta skada av relativt svagt klorerat vatten som du och dina hundar kan dricka utan problem.

[QUOTE=luppa]Om man har problem med ammoniak, hur tar man reda på det och hur får man bort det?[/QUOTE]

Om man har problem med ammoniak beror det på att den biologiska filtreringen av någon anledning inte fungerar som den ska. Ditt akvarium är relativt nystartat och när du har rengjort filtret så ofta så kan du har gjort det svårt för bakterierna att etablera sig.

Bästa sättet att förhindra ammoniak är alltså en välmående bakteriekultur. Vid akukta fall kan man man få bort ammoniaken genom stora vattenbyten (75%) och/eller genom att tillsätta Toxivec.
#52 - 29 mars 2006 10:14
Raven: Hoppsan, läste visst bara en del av ditt inlägg... :p

Skiffer? Om du menar skifferstenar så nej. Vet dock inte om det är skiffer i gruset?
Det jag har i akvariet;
Rådasand
Mangroverot
En konstgjord stubbe i ngt keramikliknande material, inköpt i akvariebutik.
Snäckor
Div. växter, vet inte vad dom heter, men alla inköpta på djuraffären.

Använder JBL Biotopol vid varje vattenbyte.
Jag tar vatten direkt från kranen, ska man låta det rinna ett tag?
Huset e byggt 92, antar att ledningarna e lika gamla?
Använder INTE trädgårdsslang.
Har ingen liten som gör nåt me akvariet å ingen stor heller. :p
Brukar slamsuga lite försiktigt på ytan.
Så vitt jag vet har jag inte tappat ngt i karet.
#53 - 29 mars 2006 10:16
[quote=Raven]
ölburk bör inte spela så stor roll men föreslår att du slutar använda den och istället springer å köper en 0.5liters cola och använder istället utifall.
en del burkar är lackerade på insidan, gäller dock bara plåtburkar.

[/quote]

Men jag använder ingen ölburk, d va bara nån som frågade om ja gör d...
#54 - 29 mars 2006 10:18
En liten fråga bara... Om man har problem me ammoniak, borde inte vattnet lukta ammoniak då? D e ju en ganska speciell lukt...

Om man ska testa kranvattnet, vad ska man testa d för, och vart får man tag på dom testen?
#55 - 29 mars 2006 10:23
[quote=luppa]Mangroverot[/quote]
om du kör en kniv i roten.
känns roten då hård eller mjuk ?
mjuk så har den börjat ruttna och sämre vattenkvalite som följd.

En konstgjord stubbe i ngt keramikliknande material, inköpt i akvariebutik.

bara för att utesluta kan det va lämpligt att ta bort den om möjligt.
keramik kan innehålla diverse skit speciellt om den är glaserad.

Jag tar vatten direkt från kranen, ska man låta det rinna ett tag?

Huset e byggt 92, antar att ledningarna e lika gamla?

är ledningarna från 92 har dom släppt de mesta koppar dom kan.
vatten som står i ledningarna blir med tiden dålig och låter du vattnet rinna en/par minuter får du bort de gamla vattnet.

kan väll tilläggas att jag 2ggr har tappat ur brungrön sörja som lukta F*N ur färskvattenledningar :/ så det kan bli riktigt dåligt.
#56 - 29 mars 2006 10:32
Ok, men vad ska jag köra för tester på kranvattnet då?
#57 - 29 mars 2006 10:33
Din sand är det inga problem med. Det är många akvarister, inlusive undertecknad, som har den i sina akvarier.

[QUOTE=luppa]En liten fråga bara... Om man har problem me ammoniak, borde inte vattnet lukta ammoniak då? D e ju en ganska speciell lukt...[/QUOTE]

Det behövs inga stora halter ammoniak för att förgifta fiskarna, mycket mindre än vad man kan känna lukten av.

[QUOTE=luppa]Om man ska testa kranvattnet, vad ska man testa d för, och vart får man tag på dom testen?[/QUOTE]

Man kan alltid kontakta VA-verket på den orten där man bor för att få reda på vad de stillsätter vattnet. Sen om det är något med rören vet jag inte.
#58 - 29 mars 2006 10:46
Nu har jag våldfört mej på roten=stenhård.
Samt plockat bort stubben. Inså att stubben har blivit lite fläckig på insidan, som att färgen har släppt. Kan d va så himla enkelt som att den har stått å släppt (giftig?) färg? Ja e ju så naiv så jag tror att d som e tänkt för akvarier ska funka i akvarier... Dumt av mej.
Blev även lite tomt på gömställen (fiskarna älskar den där stubben) vad kan ni rekommendera ist? Grottor av stenar? Vilken stensort isf?
#59 - 29 mars 2006 10:48
Vet förresten att det är många i mitt bostadsområde som har akvarium (bor i lägenhet) då borde väl dom oxå ha problem om det handlar om kranvattnet?
#60 - 29 mars 2006 10:53
[QUOTE=luppa]Vet förresten att det är många i mitt bostadsområde som har akvarium (bor i lägenhet) då borde väl dom oxå ha problem om det handlar om kranvattnet?[/QUOTE]

Om inte de har problem så borde det inte vara kranvattnet...

Rötter och stenar kan fungera som gömställen beroende på hur man inreder med dem. Ibland kan man även hitta rötter som har lite naturliga "grottor."
#61 - 29 mars 2006 10:55
Har du råkat ut för något längre strömavbrott sen du stratade upp akvariet?
#62 - 29 mars 2006 10:58
Gå in på din kommuns hemsida, där brukar det stå hur de renar vattnet och om de har haft några problem. Där brukar även redovisas pH, hårdhet osv. (eller också kan man ju ringa som sagt)

I min kommun slutade man t.ex. med klor för många år sedan. All rening sker numera med ultraviolettstrålning och vid problem med höga föroreningar använder man jod eller kalium (något som, oftast, brukar redovisas på deras hemsida).

Ett lämpligt alternativ, som flera varit inne på, är ju annars att ta bort allt ur akvariumet som du är osäker på för att se om det gör någon skillnad (tex den keramiska stubben).

På ena eller andra sättet skall vi nog lösa detta! :)
#63 - 29 mars 2006 11:06
[quote=S_sund] All rening sker numera med ultraviolettstrålning och vid problem med höga föroreningar använder man jod eller kalium[/quote]
dom använder garanterat mer än bara uv under normal drift.
chloramid har dom troligen i också, måste ha nåt som dödar bakterier iledningarna.

Luppa, kokosnöt delad på mitten ur med kokosen och koka halvorna sen är dom färdiga att användas.
kan även borra en massa småhål och trycka ner javamossa i så blir de kokosnöt med punkfrisyr.
#64 - 29 mars 2006 11:10
[QUOTE=Raven]dom använder garanterat mer än bara uv under normal drift.
chloramid har dom troligen i också, måste ha nåt som dödar bakterier iledningarna.[/QUOTE]

Det är möjligt, är ingen kemist själv :)
De säger dock att "under normal drift renas vattnet med UV" ...?

Men reningsmetoderna i Stenungsund är kanske ett litet sidospår på den här tråden? :D
#65 - 29 mars 2006 11:14
Får väl helt enkelt göra som så att jag köper ett ammoniaktest (om det finns såna?) fixar lite nya gömställen och avvaktar och ser om fler fiskar dör.

JÄTTETACK ska ni ha allihop för att ni orkar hjälpa en nolla som mej. :) Om ngn skulle komma på en snilleblixt vad d skulle kunna bero på så skriv d här. Tack igen!
#66 - 29 mars 2006 11:16
Du är ingen nolla! En nolla hade aldrig bett om hjälp utan bara gett upp... ;)
#67 - 29 mars 2006 11:17
Oj, här kom d visst fler svar...

Hade ett strömavbrott på ca 2 h den 23:e dec (mitt i julstöket... :( ), men d va ju då... Inge efter d så vitt ja vet.

Kokosnöt me punkfrilla, d lät trevligt!
#68 - 29 mars 2006 11:20
Tack S sund, d värmer. [:-64] Och som sagt, stubben e redan borta. Synd bara, för den va himla fin...
#69 - 29 mars 2006 11:21
[quote=luppa]Kokosnöt me punkfrilla, d lät trevligt![/quote]

http://www.akvarius.no/text.cfm?id=1209
#70 - 29 mars 2006 11:29
[QUOTE=luppa]Hade ett strömavbrott på ca 2 h den 23:e dec (mitt i julstöket... :( ), men d va ju då... Inge efter d så vitt ja vet.[/QUOTE]

Jag har läst att när filtret är avstängt i mer en någon timme så kan bakterierna dö pga syrebrist och då blir filtret giftigt. Så efter ett långt strömavbrott bör man inte låta filtret gå igång igen, utan att först ha rengjort det grundligt. Då måste man tyvärr börja om från början med bakteriekultur och mycket sparsam matning.

JBL har en produkt som heter nånting i stil med Filter Bio Starter som man tillsätter i sjävla filtret. Man kan köra med både det och vanlig bakterierkultur för säkerhets skull.

Och nej, du är ingen nolla!
#71 - 29 mars 2006 11:30
D där va verkligen skitsnyggt! *gilla* Men jag tror inte ja e tillräckligt "pysslig", skulle nog lessna efter halva nöten tyvärr... :D
#72 - 29 mars 2006 11:32
hahaha tror inte de tar så lång tid å göra en sån nöt.
20 minuter kanske.
#73 - 29 mars 2006 11:32
[quote=batski]Jag har läst att när filtret är avstängt i mer en någon timme så kan bakterierna dö pga syrebrist och då blir filtret giftigt. Så efter ett långt strömavbrott bör man inte låta filtret gå igång igen, utan att först ha rengjort det grundligt. Då måste man tyvärr börja om från början med bakteriekultur och mycket sparsam matning.

[/quote]

Men isf borde väl alla fiskar ha dött? Svärdisarna och kampfisken verkar som sagt må alldeles utmärkt. :confused:
#74 - 29 mars 2006 11:36
[QUOTE=batski]Jag har läst att när filtret är avstängt i mer en någon timme så kan bakterierna dö pga syrebrist och då blir filtret giftigt. Så efter ett långt strömavbrott bör man inte låta filtret gå igång igen, utan att först ha rengjort det grundligt.[/QUOTE]

Jo det där är ju något som har diskuterats här tidigare. Det gäller dock att ha lite otur också, har haft pumpstopp vid några tillfällen men helt utan problem. Som jag har förstått det hela så är detta värre då man har ett externt filter (vilket inte är fallet i ett juwelkar med orginalfilter), eller? Så länge som filtret är kvar i akvariet är det svårare att få syrebrist i filtret och det klarar då längre strömavgrott än vad som annars hade varit fallet.
#75 - 29 mars 2006 11:38
hur skitigt filtret är påverkar också hur länge de klarar sej.

men med tanke på hur länge sen strömavbrottet var tror jag inte det är orsaken.
är ju trots allt drygt 3 månader sen och det gift som eventuellt har kunant skapats har försvunnit för länge sen genom vattenbytena.
#76 - 29 mars 2006 11:45
S sund: Tack för informationen. Det stämmer nog.

Raven: Ja, du har nog rätt där. Tänkte att ett dåligt filter kanske kunde göra det svårare för bakterierna att etablera sig där, men det är ju ett tag sen.
#77 - 29 mars 2006 12:28
Det enda jag kan komma på är att starta om hela akvariet. tömma ur skiten, koka allt som går koka och "diska" av resten ordentligt samt rengöra hela akvariet (inte klorin! :-P)

Sedan dra igång det igen som om du precis hade köpt det. Största problemet blir att husera fiskarna under de dagarna som det tar att dra igång allt igen.

Men det här är nog mer ett sista alternativ. håller med övriga om att det låter som någon kemikalie.

ingen rökare? dålig luft i ventilationen? täckglas? (antar att du har det, med tanke på att det är märkesakvarium)

Cheers
#78 - 29 mars 2006 13:57
Har fiskarna som dör varit lika länge i akvariet eller är det nya eller gamla som dör eller båda.

När man försöker diagnostisera orsaken till fiskdöd ser man först till vattnet, är det ingen ammoniak, eller nitrit får man se till pH, är pH lämpligt för alla fiskar i akvariet då är inte det felet.
Nästa steg är hur är det med vattnet hårdhet är det fiskar som ska ha mjukt vatten som drabbas.
Hur är KH är det lågt så skillnaden på pH är stort mellan morgon och kväll, är de drabbad fiskarna känslig för svängningar på pH.

Är det klor i vattnet är största risken att bakterierna dör, som ger utslag på Ammonium/nitrit testen.

Något som är giftigt i vattnet, drabbas alla fiskar, normalt även av Ammonium/nitrit förgiftning.

Om man då går efter den enkla regeln att förgiftning drabbar alla fiskar återstår parasiter och bakterier.

Bakterier, parasiter drabbar fiskar olika beroende på fiskens motståndskraft.
Finns det något i vatten kvalitén som nedsätter motståndskraften hos en art (enstaka fisk) tex fel pH, fel vattentemp, instabilt pH.

Fiskar från en leverantör kan pga dåliga förhållanden i butiken vara svaga.
Fiskar som varit utsatta för ammoniak, nitrit, eller väldigt fel pH kan vara skadadade för all framtid, tex "brända" gälar.
#79 - 29 mars 2006 14:04
Verkligen toppenbra systematiskt svar! Men du menar väl nitrit här nedan vad?

[QUOTE=Kramfors]När man försöker diagnostisera orsaken till fiskdöd ser man först till vattnet, är det ingen ammoniak, eller nitrat får man se till pH, är pH lämpligt för alla fiskar i akvariet då är inte det felet.
[/QUOTE]
#80 - 29 mars 2006 14:32
Nitrit tack [:o] [:-56]
Bilagor:
#81 - 29 mars 2006 14:44
[QUOTE=Kramfors]Nitrit tack [:o] [:-56][/QUOTE]

Lätt hänt [:o]
#82 - 30 mars 2006 06:21
Systematiskt och bra svar som sagt... :)

Annons