Snart FD räkfantast

#1 - 17 mars 2008 11:54
Har många räkor som inte har någon färg alls, det är Crystal red och Red Cherry.

Är det stor skillnad på färgerna på hanar och honor? En del är bara "grådaskiga"
Har några honor som har fin färg, som har rom, blir ungarna dåligt utfärgarde också?
#2 - 17 mars 2008 12:38
Förslag från en total n00b på räkor: Testa att mata dom med morotsbitar? :D
#3 - 17 mars 2008 12:52
Nej, men då har du fått dåliga exemplar (inavlade) eller enbart hanar eller någon sorts blandning.

Körsbärshanar har inte mycket färg så det är om du har fått många sådana..

Ge bort dem till någon med stora fiskar och köp in nya. Eller om du inte tror att de är blandning så kan du köpa in nytt blod och få bort inaveln. ;)
#4 - 17 mars 2008 16:28
Vet inte vad som kan vara fel på räkorna men det är ju konstigt ditt problem då det är på tapeten hela tiden!

Kan du maila ngra bilder så man kan få en uppfattning på problemet?

//Peter
#5 - 17 mars 2008 18:23
Funka inte med att ta kort, dålig fotograf eller kamera.
Men de ser ut ungefär som en rå räka (gråbrundaskig)
Sedan finns det en del som är jättefina i färgerna och någon körsbär som är ganska oanselig men det finns iallafall lite rött på den.
#6 - 17 mars 2008 20:49
Finns det foton på nätet så man kan jämföra med mina hanar.
Crystal red och Red Cherry
Bilagor:
#7 - 17 mars 2008 21:00
Färgmässigt ska det inte skilja så mycket åt mellan hanar och honor för Crystal reds.

Här har du iaf bilder på både körsbärshanar och honor:
http://www.petshrimp.com/redcherryshrimp.html
#8 - 18 mars 2008 06:37
Tack Paatsu
Det var en enorm skillnad på färg mot mina grådaskiga.
#9 - 18 mars 2008 08:34
Tack Paatsu

Det var en enorm skillnad på färg mot mina grådaskiga.

Då måste de vara en korsning. ;) Ge dem till någon med Malawiciklider lr liknandeoch köp nya... Sprid inte dassiga färger vidare... Bättre att avliva dem!! Det gjorde jag genom ovanstående naturliga metod. [:o]
#10 - 18 mars 2008 11:12
Katharina skrev:
Då måste de vara en korsning. ;) Ge dem till någon med Malawiciklider lr liknandeoch köp nya... Sprid inte dassiga färger vidare... Bättre att avliva dem!! Det gjorde jag genom ovanstående naturliga metod. [:o]

Ja du har nog rätt med korsning.
Håller med jag skall inte sprida skräpet vidare.
Jag fick rådet eller tipset av en att vänta och se, så skulle de färga ut senare men vad jag har sett så är ynglen väldigt bra utfärgade från ett tidigt stadium.
Det var en dyrköpt läxa men som sagt man vet vem man inte skall ha mer av iallafall.[:(!]

Nu är karet tomt på räkor hoppas jag så nu får jag väl söka efter något annat att ha i karet.
#11 - 25 mars 2008 14:17
Såja köpt nya räkor nu, viken skillnad på färger dessa var ju enormt fina mot de tidigare.
#12 - 25 mars 2008 15:14
mina körsbär som jag hade förut var också ganska trista i färgen, vissa hade ingen färg alls medans andra såg ljust grå ut.

Jag gav dom färgfoder och då kom den fina färgen tillbaka.
#13 - 1 mars 2010 01:41
Tänkte kolla hur det går för dig på räkfronten nu? Du bor ju också i Boråsområdet, roligt att veta vad som händer hos folk häromkring.

Ja, är medveten om att tråden är 2 år gammal, så nu är det sagt :p
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 1 mars 2010 09:01
Såja köpt nya räkor nu, viken skillnad på färger dessa var ju enormt fina mot de tidigare.

Svarar också jag på den 2 år gamla tråden.
Om man vill ha kvar fint färgade räkor så måste man urvalsodla och då hela tiden sålla bort de som är dåligt färgade
#15 - 1 mars 2010 09:12
Lånar den här tråden. Då vi nyss uppgraderat räkornas kar från 19 liter till 75 liter skaffade vi oss några Körsbärsräkor igår. Dock var de väldigt "dassiga" i färgen, lite mer grålila än röda, vilket vi kommenterade. Fick till svar att de inte blir så mycket rödare men det blir de väl? Samma affär säljer även Crystal Red som är väldigt färglösa, ser inte alls lika röda och fina ut som de vi köpt privat. Finns det ngt vi kan göra för att få Körsbärsräkorna att färga ut ordentligt? Tacksam för alla tips!
#16 - 1 mars 2010 09:22
Körsbärsräkor får ofta starkare färg med åldern (en gammal hona är ofta riktigt solidt röd), notera att detta inte stämmer för CrystalRed dock.
#17 - 1 mars 2010 09:31
Sultanen skrev:
Körsbärsräkor får ofta starkare färg med åldern (en gammal hona är ofta riktigt solidt röd), notera att detta inte stämmer för CrystalRed dock.

Ok, vi får hoppas att det var unga räkor vi fick tag i. :)

Ska be dem kolla upp bättre leverantörer av Crystal Red. Många av de "Crystal Red" de har är mest transparanta med svarta/bruna ränder på och överhuvudtaget inget vitt. (Eller rött för den delen...) Kanske ngn korsning? Inavel?
#18 - 1 mars 2010 09:32
Köp CrystalRed av privatpersoner istället, billigare och mångdubbelt mycket bättre! Kan rekommendera J@anne här på forumet eller Räkmackan som han heter på www.redbee.se, han urvalsodlar sina räkor hårt vilket ger otroligt vackra individer med starka och tydliga färgband.
#19 - 1 mars 2010 09:37
Sultanen skrev:
Köp CrystalRed av privatpersoner istället, billigare och mångdubbelt mycket bättre! Kan rekommendera J@anne här på forumet eller Räkmackan som han heter på www.redbee.se, han urvalsodlar sina räkor hårt vilket ger otroligt vackra individer med starka och tydliga färgband.

Tack för tipset. Vi vill gärna utöka räkbeståndet lite mer när karet varit igång ngn vecka till. De får ju plats betydligt mer räkor i 75 liter än i 19. :)
#20 - 1 mars 2010 09:50
Låt karet komma igång riktigt först :)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 1 mars 2010 11:06
Dexter skrev:
Ok, vi får hoppas att det var unga räkor vi fick tag i. :)

Ska be dem kolla upp bättre leverantörer av Crystal Red. Många av de "Crystal Red" de har är mest transparanta med svarta/bruna ränder på och överhuvudtaget inget vitt. (Eller rött för den delen...) Kanske ngn korsning? Inavel?

Man får vad man betalar för. Man måste ha i åtanke att dessa räkor inte är naturliga utan skapade. Dessa avelsformer är ofta väldigt snygga (i regel klart snyggare än ursprunget i naturen). Om man inte urvalsodlar så tappar de snart färgen - detta har inget med inavel eller hybridisering att göra: Parar sig 2 icke snygga räkor med varandra så blir inte heller avkomman någon skönhet. Vill man ha riktigt snygga exemplar så får man därför vara beredd på att betala mer - det är ju ganska naturligt.

I Sverige har vi ju tyvärr en utveckling där priset är det primära. Det har säkert funnits tusen trådar på Zoopet där man undrat var kan jag köpa den fisken/räkan etc. billigast, men knappt någon där man undrar över kvaliten.

I andra länder så säljs oftast t.ex. Red Crystal i olika kvaliteer och därmed i olika prisklasser. Är man ute efter extra fina exemplar så får man kolla runt (för visst kan man även hitta bra räkor i affärer) och även vara beredd att betala lite mer
#22 - 1 mars 2010 11:31
Här i vår lilla stad är det nog bara en utav djuraffärerna som har ett lite större urval av räkor och tyvärr är de som sagt inget vidare. Skulle gärna se att de sålde räkor utav olika klasser så att man som kund själv kunde välja. Skulle hellre köpa ett fåtal riktigt fina räkor än en större mängd av sämre klass. Det blir till att kolla privat helt enkelt.
#23 - 1 mars 2010 18:33
Sveriges bästa urval hittar du troligen på www.redbee.se, flertalet privatodlare där, har själv räkor ifrån [EMAIL="J@nne(på"]J@nne(på[/EMAIL] zoopet) eller Räkmackan på redbee som jag är otroligt nöjd med, det är verkligen skillnad på CR och CR om man säger så, även om det är samma gradering, olika odlare har olika fina och rena stammar.

Annons