Snart är det valår !!

#1 - 9 december 2005 17:42
Köper en liter bensin á 10 kr för att åka till jobbet. Skatten på den soppan är ca 7kr.

Jag får 3 och Göran 7 alltså.

Eftersom jag får dra av kostnad för resa till och från jobbet så får jag för varje mil dra av 17kr.

Men bara skatteeffekten på 17 kr, cirka 8 kr blir det då kvar efter att Göran tagit 9.

Jag har 11 och Göran 16 alltså.

Sen passerar jag vägtullen för att komma in till stan, det kostar 20kr

Jag har -9 och Göran 36 m.a.o

Åker sedan hem

Jag har då -18 och Göran 72

Jag spenderade ca 2 timmar av min fritid och fick alltså betala nästan 20 spänn för det, Göran däremot han gick till jobbet. Det gjorde han dessutom på arbetstid. Under tiden tjänade han nästan 500kr

Jag har fortfarande -18 men Göran har 572 kr !

På vägen hem så köpte jag en flaska rött, den kostade 75kr. Varav 55 var skatt…

Jag -38 , Göran 637.

Vaddå säger Ni , Göran köpte ju inget vin !!!

Nej det gjorde han inte, det tog Anitra med sig hem ifrån jobbet till kostnad 0kr.
#2 - 9 december 2005 17:46
jävlar det där är sjukt! :o
#3 - 9 december 2005 17:48
röstar du på sossarne,även nästa gång,har aldrig röstat,och kommar aldrig att göra dett,det är samma "skitt"vem der än sittar i toppen.dom skor sig själva
mvh janne
#4 - 9 december 2005 18:01
Jag är helt för berättigad kritik av politiker men "Göran" får inte ett rött öre av dig. Statsministern har en lön och den ändras inte beroende på din bilkörning. Pengarna du betalar i skatt går till svenska staten som sedan använder dem till skola, sjukvård, militärväsende osv.

Vill du diskutera hur man ska fördela (eller inte fördela) samhällets resurser tycker jag du kan göra det, men kom inte och säg att "Göran" får dina pengar.

Kul annars med en politik-tråd, ser för lite sånt här annars.
#5 - 9 december 2005 18:07
[QUOTE=Red Cloud]Jag är helt för berättigad kritik av politiker men "Göran" får inte ett rött öre av dig. Statsministern har en lön och den ändras inte beroende på din bilkörning. Pengarna du betalar i skatt går till svenska staten som sedan använder dem till skola, sjukvård, militärväsende osv.

Vill du diskutera hur man ska fördela (eller inte fördela) samhällets resurser tycker jag du kan göra det, men kom inte och säg att "Göran" får dina pengar.[/QUOTE]
"Göran" är väl här bara en symbol för överhögheten...
Som man tidigare sade "Konungen"...
Fast visst har han gift sej rikt och köpt lantegendom som är det bästa lagliga sättet att undvika beskattning på idag om man får tro Jan Guillou.

Men mycket skatter är det...
Var det inte anarkisterna som förkunnade att "skatt är stöld" förresten...
#6 - 9 december 2005 18:09
Jag tycker det är rätt sjukt jag hörde på radion idag, de har haft 6år på sig att diskutera en ny skollag, men de har inte kunnat enats om ett nytt förslag innan valet.

De är sjukt långsama på att göra förändringar.

Och hur lång tid händer det nåt innan förändringar av säkerheten för svenskar utomlands blir betydligt bättre 10år? Vi borde lära av andra länder om vilken kastrofberedskap de har. Tex Italien.
#7 - 9 december 2005 18:53
[QUOTE=Red Cloud]Jag är helt för berättigad kritik av politiker men "Göran" får inte ett rött öre av dig.
[/QUOTE]

Näha, vem betalar den då ! Tomten eller !!!

Statsministern har en lön och den ändras inte beroende på din bilkörning.

Sant, däremot sitter han med och röstar själv om sin egen lön !

Pengarna du betalar i skatt går till svenska staten som sedan använder dem till skola, sjukvård, militärväsende osv.

Sant, med världens kanske högsta skatter så borde vi då ha världens bästa skola, starkast försvar, bäst sjukvård... Tycker du vi har det ???

Vill du diskutera hur man ska fördela (eller inte fördela) samhällets resurser tycker jag du kan göra det

Där har slår du äntligen mitt på spiken, att han först skall samla in alla pengar och sedan "fördela" dem enligt sitt eget tycke är det stora problemet. För påstå inte att någon annan än Göran får tycka i regeringen !

Kul annars med en politik-tråd, ser för lite sånt här annars.

Tycker jag med, fast du missade nog att det var satir det handlade om.

Kontrollräkna !!
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 december 2005 19:26
[QUOTE=Tastyfish]jävlar det där är sjukt! :o[/QUOTE]

Ja visst är det sjukt.
Sjukt att bensinbolagen gör mångmiljardvinster på sådant som skitar ner miljön utan att någon protesterar,
Tvärtom så tycker ni att vi skall sänka skatten så att bensinbolagen kan tjäna ännu mer pengar och skita ner miljön ännu mer samtidigt som det kommer in mindre skattepengar så att vi får dra ner ännu mer på skolor, äldrevård, barnomsorg och vården - hurra för det:(

PS: Bensinen är faktiskt billigare i Sverige än i Norge, Danmark, Tyskland och Holland (de länder som ligger närmast oss). Så höj besinskatten rejält, kompensera de som bor i glesbygd med skatteavdrag och bygg ut kollektivtrafiken rejält.
Bra för miljön och Sveriges ekonomi.
#9 - 9 december 2005 19:28
Nu ska vi inte vara bittra kjell, jag är femton och ska börja kolla på gymnasium ;). visst det blir jobbigt då men inte nu. vilket betyder att ja inte har så stor koll på marknads ekonomin.
#10 - 9 december 2005 19:33
Bra synpunkter Kjell.
#11 - 9 december 2005 19:34
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Tastyfish]jävlar det där är sjukt! :o[/QUOTE]

Ja visst är det sjukt.
Sjukt att bensinbolagen gör mångmiljardvinster på sådant som skitar ner miljön utan att någon protesterar,
Tvärtom så tycker ni att vi skall sänka skatten så att bensinbolagen kan tjäna ännu mer pengar och skita ner miljön ännu mer samtidigt som det kommer in mindre skattepengar så att vi får dra ner ännu mer på skolor, äldrevård, barnomsorg och vården - hurra för det:(

PS: Bensinen är faktiskt billigare i Sverige än i Norge, Danmark, Tyskland och Holland (de länder som ligger närmast oss). Så höj besinskatten rejält, kompensera de som bor i glesbygd med skatteavdrag och bygg ut kollektivtrafiken rejält.
Bra för miljön och Sveriges ekonomi.[/QUOTE]
helt rätt,kör på dett
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 9 december 2005 19:37
[QUOTE=Tastyfish]Nu ska vi inte vara bittra kjell, jag är femton och ska börja kolla på gymnasium ;). visst det blir jobbigt då men inte nu. vilket betyder att ja inte har så stor koll på marknads ekonomin.[/QUOTE]
Så det blir bättre för dig då om bensin- och spritskatten sänks medan kostnaden för skolmat och skolböcker höjs;)

Citat:

Ursprungligen postat av Red Cloud

Jag är helt för berättigad kritik av politiker men "Göran" får inte ett rött öre av dig.

Näha, vem betalar den då ! Tomten eller !!!

Jag avskyr pompösa politiker som Persson och Reinfelt etc. men lika förbannat så tror jag inte att de får det sämre för att bensinskatten sänks - de ser nog till att ha sitt på det torra.
Tvärtom dom som får betala för dom lägre statliga inkomsterna blir som vanligt dom som redan har det sämst.
#13 - 9 december 2005 19:39
nej då kjell men jag hadde ingen aning av effekterna, tyckte bara att det var sjukt att av en vanlig dag gick så mycket pengar till skatt.
#14 - 9 december 2005 19:44
Jag hoppas och tror att drivmedel på sikt blir något som svenska bönder tillverkar.

När oljan blir tillräckligt dyr så finns bara det alternativet kvar, och bara de bäst bemedlade har råd att köra.

För att sänka skatten så att de som bor på landsbygden har "råd" att jobba verkar ju dumt...
#15 - 9 december 2005 20:10
[QUOTE=oveb]
Sant, med världens kanske högsta skatter så borde vi då ha världens bästa skola, starkast försvar, bäst sjukvård... Tycker du vi har det ???[/quote]

Självklart är det ingen naturlag. Du kan ha 100% i skatt eller 10% och fortfarande ha usel sjukvård, skola och försvar.

[QUOTE=oveb]
Där har slår du äntligen mitt på spiken, att han först skall samla in alla pengar och sedan "fördela" dem enligt sitt eget tycke är det stora problemet. För påstå inte att någon annan än Göran får tycka i regeringen![/quote]

Nej det gör jag inte. Men alla som inte sov på samhällslektionerna vet att regeringen måste ha stöd i rikdsagen (vald av svenska folket) för sina propositioner. Om "Göran" bestämde sig för att samla in alla pengar för att bygga ett svenskt NASA och skicka rymdraketer till Mars måste kan han inte göra det utan stöd i riksdagen.
#16 - 9 december 2005 20:41
[QUOTE=Red Cloud]
Nej det gör jag inte. Men alla som inte sov på samhällslektionerna vet att regeringen måste ha stöd i rikdsagen (vald av svenska folket) för sina propositioner. Om "Göran" bestämde sig för att samla in alla pengar för att bygga ett svenskt NASA och skicka rymdraketer till Mars måste kan han inte göra det utan stöd i riksdagen.[/QUOTE]

Problemet nuförtiden är att detta inte fungerar, hur det skall röstas bestäms låååångt innan propparna ens är är lagda.

Tror inte Göran skulle få med "vattenmelonerna" på att bygga raketer och utan det så får han själv inte igenom budgeten.
#17 - 9 december 2005 21:12
[QUOTE=Red Cloud]Men alla som inte sov på samhällslektionerna vet att regeringen måste ha stöd i rikdsagen (vald av svenska folket) för sina propositioner. [/QUOTE]
Ett av de stora problemen med Sverige är väl just att riksdagsledamöterna inte väljs av svenska folket utan egentligen av partierna. Och väljarna håller oftast bara med ordningen som partierna ställt upp.
När jag kollat runt i omgivningen tidigare i Uppsala var det väldigt få som kunnat namnge vilken riksdagsledamot dom röstat på. Till skillnad från exempelvis US & UK.
Så hur är det till ex med dej Red Cloud - vilken riksdagsledamot röstade du in senast?
#18 - 9 december 2005 21:33
Alla som är röstberättiga kan gå med i ett parti och nominera den de vill ska representera dem från sitt län.
#19 - 9 december 2005 22:25
[QUOTE=Kramfors]Alla som är röstberättiga kan gå med i ett parti och nominera den de vill ska representera dem från sitt län.[/QUOTE]

Precis vi får de politiker vi förtjänar.
#20 - 9 december 2005 22:37
Till att börja med: "Staten" är inget annat än en representant för det svenska folket, det vill säga alla medel som går dit är avsedda för de mindre begåvade och lyckligt lottade än ni som anser er ha svaret på allt. Det handlar inte om att alla ska ha sin beskärda del, utan täcka opp för de som inte sitter på obligationer och har en villa i ett tryggt område. Det är det som kallas solidaritet om någon undrar, det är lätt att bli självisk och tänka i de ego banor som en del gör men oftast så värnar samma personer demokratin. Kom igen och fundera lite längre än näsan räcker och försök att vara ödmjuk nog att inse att det "höga" skattetrycket är befogat.

Jan Guillou nämndes och han är verkligen en förebild i den frågan som mer än gärna betalar höga skatter för att vara konsekvent i sina värderingar.

Mvh Jari
#21 - 9 december 2005 23:18
[font=Comic Sans MS][b][i][font=Comic Sans MS]Nu får man ju bara spekulera i hur mycket stålar som går åt att fylla alla socialbidragstagares fickor men nog är det en hel del....eller ?:confused:?[/font]

[/font][/i][/b][font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Tänk om vi inte haft så stor "invandring" och numera heter det ju [/font]
[font=Comic Sans MS]"anhöriginvandring".....så bra fler av oss kunde haft det då, typ pensionärer,sjuka och kanske till och med vår tandvård kunde vara billigare då ;) [/font]
[font=Comic Sans MS]Alla förbannade politiker som myglar med sina avdrag och resor hit och dit och övertid som skrivs upp och tas ut för miljardbelopp varje år.[/font]

[font=Comic Sans MS]Och för att inte nämna dessa oskäliga löner och arvoden som dom får.[/font]
[font=Comic Sans MS]Helt sanslöst ju...[:(!] [/font]
#22 - 9 december 2005 23:33
[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][b][i][font=Comic Sans MS]Nu får man ju bara spekulera i hur mycket stålar som går åt att fylla alla socialbidragstagares fickor men nog är det en hel del....eller ?:confused:?[/font]

[/font][/i][/b][font=Comic Sans MS][/font]
[font=Comic Sans MS]Tänk om vi inte haft så stor "invandring" och numera heter det ju [/font]
[font=Comic Sans MS]"anhöriginvandring".....så bra fler av oss kunde haft det då, typ pensionärer,sjuka och kanske till och med vår tandvård kunde vara billigare då ;) [/font]
[font=Comic Sans MS]Alla förbannade politiker som myglar med sina avdrag och resor hit och dit och övertid som skrivs upp och tas ut för miljardbelopp varje år.[/font]

[font=Comic Sans MS]Och för att inte nämna dessa oskäliga löner och arvoden som dom får.[/font]
[font=Comic Sans MS]Helt sanslöst ju...[:(!] [/font][/QUOTE]

En kommentar: Lågt ! men det var nog avsikten ochså att så att säga lira kort?
Resonemanget skulle jag påstå ligger utanför all sans vad gäller politik! Men alla har rätt att uttala sig!

Jag skulle dock påstå att om invandringen i sverige anses vara den stora boven i dramat då har man missat "the big picture" i samhällskonstruktionen!

Att fokusera på såna saker utan att se det som verkligen sker framför oss vittnar bara om den teori jag sitter på: nämligen att vi är alla i nutid tvättade i Amerikas hjärntvätteri på alla områden. Det gäller skräckscenario att terrorister vill komma åt oss, demokratin enligt USA är den enda rätta, Vi måste motarbeta allt som ifrågasätter vårat sätt att leva i västvärlden. Var hamnar vi då då? Vad vill vi ha? Jo, total kontroll, och vad har det med demokrati att göra? Låt oss nyktra till och inse att jorden är rund och att vi behöver hjälpa varann!

Mvh Jari
#23 - 10 december 2005 01:46
[QUOTE=Kjell Fohrman]bygg ut kollektivtrafiken rejält.[/QUOTE]
kommer aldrig hända.
politikerna har inte stake nog att arbeta mot oljebolagen
och även om det skulle hända skulle fortfarande en hel del på ett eller annat sätt ha behov av ett eget motorfordon så höja skatten är fel.
själv är jag mycket beroende av mitt fordon för att kunna ta mej nånstans till exempel, oftat är sittplatser upptagna och ståplats är inte att tänka på.

[QUOTE=drd][font=Comic Sans MS][b][i][font=Comic Sans MS]Nu får man ju bara spekulera i hur mycket stålar som går åt att fylla alla socialbidragstagares fickor men nog är det en hel del....eller ?:confused:?[/font][/font][/i][/b][/QUOTE]
är nog en del men långt ifrån alla är där frivilligt.
själv var jag tvungen att gå ditt när vissa läkare ansåg att ja va frisk trots att ja va sjuk och tog över 3år innan nåt konstruktivt hände så dom är nåt så inåt helvete dåliga att få ut folk i arbete pension eller vad det nu blir.
är tyvärr inget ovanligt att det tar flera år innan nåt konstruktivt hände.r

sen fylla fickor som du skrev är skitsnack fick själv 6000 som skulle räcka till hyra mat räkninga rförsäkringar och dylikt
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 10 december 2005 06:19
[font=Comic Sans MS]Nu får man ju bara spekulera i hur mycket stålar som går åt att fylla alla socialbidragstagares fickor men nog är det en hel del....eller ?:confused:?

Tänk om vi inte haft så stor "invandring" och numera heter det ju [/font]

[font=Comic Sans MS]"anhöriginvandring".....så bra fler av oss kunde haft det då, typ pensionärer,sjuka och kanske till och med vår tandvård kunde vara billigare då[/font]

Oj, vad strongt att sparka på dom som redan ligger:mad:
#25 - 10 december 2005 07:40
[QUOTE=Kramfors]Alla som är röstberättiga kan gå med i ett parti och nominera den de vill ska representera dem från sitt län.[/QUOTE]
Poängen med mitt inlägg var inte den.
Vet du vad din riksdagsledamot heter på rak arm - utan att behöva gå och slå upp det någonstans?
#26 - 10 december 2005 08:01
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Kramfors]Alla som är röstberättiga kan gå med i ett parti och nominera den de vill ska representera dem från sitt län.[/QUOTE]
Poängen med mitt inlägg var inte den.
Vet du vad din riksdagsledamot heter på rak arm - utan att behöva gå och slå upp det någonstans?[/QUOTE]

Ja jag vet vad min rikstadsman heter.
Jag har sysslat med kommunalpolitik bla. inom skolan men är numera "politisk vilde" efter att med "buller och bång" hoppat av det parti jag tillhörde.

Alla ska vara försiktig att skriva om invandrare med tanke på att det är Fhorman som är ansvarig för det som skrivs i forumet, där drd inlägg närmar sig gränsen för det tillåtna.
#27 - 10 december 2005 08:50
Sunt resonerat
#28 - 10 december 2005 08:52
[QUOTE=jarinen]Till att börja med: "Staten" är inget annat än en representant för det svenska folket, det vill säga alla medel som går dit är avsedda för de mindre begåvade och lyckligt lottade än ni som anser er ha svaret på allt. Det handlar inte om att alla ska ha sin beskärda del, utan täcka opp för de som inte sitter på obligationer och har en villa i ett tryggt område. Det är det som kallas solidaritet om någon undrar, det är lätt att bli självisk och tänka i de ego banor som en del gör men oftast så värnar samma personer demokratin. Kom igen och fundera lite längre än näsan räcker och försök att vara ödmjuk nog att inse att det "höga" skattetrycket är befogat.

Jan Guillou nämndes och han är verkligen en förebild i den frågan som mer än gärna betalar höga skatter för att vara konsekvent i sina värderingar.

Mvh Jari[/QUOTE]

Sunt resonerat.
#29 - 10 december 2005 09:19
[QUOTE=jarinen]Till att börja med: "Staten" är inget annat än en representant för det svenska folket, det vill säga alla medel som går dit är avsedda för de mindre begåvade och lyckligt lottade än ni som anser er ha svaret på allt. Det handlar inte om att alla ska ha sin beskärda del, utan täcka opp för de som inte sitter på obligationer och har en villa i ett tryggt område. Det är det som kallas solidaritet om någon undrar, det är lätt att bli självisk och tänka i de ego banor som en del gör men oftast så värnar samma personer demokratin. Kom igen och fundera lite längre än näsan räcker och försök att vara ödmjuk nog att inse att det "höga" skattetrycket är befogat.

Mvh Jari[/QUOTE]

Reflektion, var går gränsen för hur mycket du kan tänka dig i skatt ??
#30 - 10 december 2005 10:30
[QUOTE=oveb]Reflektion, var går gränsen för hur mycket du kan tänka dig i skatt ??[/QUOTE]

tror nog dom flesta kan tänka sej att betala rätt mycket sålänge man känner att man får nåt tillbaka.

till exempel vägar gångbanor och cykelbanor som är farbara utan stora hål.
en kollektivtraffik som fungerar inte är alltför avslägsen och tar en dit man vill på någorlunda tid
fungerande sjukvård
bra skola och förskola
hjälp till dom som av en eller annan orsak är svaga
listan kan göras bra mycke längre än så här.
#31 - 10 december 2005 11:17
[QUOTE=oveb]

Reflektion, var går gränsen för hur mycket du kan tänka dig i skatt ??[/QUOTE]

Jag kan tänka mig att betala betydligt högre skatt än idag men det måste isånt fall beskattas konsekvent och likvärdigt på högre inkomster framförallt.

Mvh Jari
#32 - 10 december 2005 11:25
Alltså tanken på att man skall ha tillbaka för att man betalar skatt känns självklar men endast om man verkligen måste eller behöver. All infrastruktur, skolor och sjukvård och liknande är ju att få tillbaka. Vi ser ju hur det blir när en del av infrastrukturen läggs över på näringslivet, se elbolagen, de kartellar och rånar oss kunder istället för att konkurrera på den fria marknaden.

Mvh Jari
#33 - 10 december 2005 11:52
[QUOTE=jarinen]Jag kan tänka mig att betala betydligt högre skatt än idag men det måste isånt fall beskattas konsekvent och likvärdigt på högre inkomster framförallt.[/QUOTE]
samtidigt ska det va lönsamt att arbeta och inte som nu att en del får mer pengar över genom att va sjukskriven/arbetslös.
#34 - 10 december 2005 13:33
De pengar man "får" när man är sjuk eller arbetslös kommer från resptive försäkring som vi själva betalar till facket eller sjukförsäkringsavgift.
Den som är frisk och arbetar bidrar med sin betalning till de som är sjuka/arbetslösa det är solidariskt.
#35 - 10 december 2005 14:04
[QUOTE=oveb]

Eftersom jag får dra av kostnad för resa till och från jobbet så får jag för varje mil dra av 17kr.

[/QUOTE]
Va lite tacksam för det, varför ska jag betala din resa till jobbet med bil? helt jävla sjukt. Sen förstör du miljön oxå.
/Lasse
#36 - 10 december 2005 14:14
[QUOTE=drd]Tänk om vi inte haft så stor "invandring" och numera heter det ju [/font][/i][/b]
[b][i][font=Comic Sans MS]"anhöriginvandring".....så bra fler av oss kunde haft det då, typ pensionärer,sjuka och kanske till och med vår tandvård kunde vara billigare då [/QUOTE]

Det däran ligger det en heldel i.
#37 - 10 december 2005 14:25
[QUOTE=Schull][QUOTE=drd]Tänk om vi inte haft så stor "invandring" och numera heter det ju [/font][/i][/b]
[b][i][font=Comic Sans MS]"anhöriginvandring".....så bra fler av oss kunde haft det då, typ pensionärer,sjuka och kanske till och med vår tandvård kunde vara billigare då [/QUOTE]

Det däran ligger det en heldel i.[/QUOTE]

Visst, och inför vi ättestupan igen försvinner alla sjukvårdsköer(nästan) och vi kan ha gratis tandvård.

//hansh
#38 - 10 december 2005 14:33
Ja pensionärer är ju den överlägset mest "tärande" delen av samhället. Tänk om vi bara tog ett piller och somnade in när vi fyllde 65, här finns miljarder att tjäna!
#39 - 10 december 2005 14:44
Om vi inte hade invandrare fanns det ingen Pizza att köpa.
#40 - 10 december 2005 14:50
[QUOTE=Schull]
Va lite tacksam för det, varför ska jag betala din resa till jobbet med bil? helt jävla sjukt. Sen förstör du miljön oxå.
/Lasse[/QUOTE]

Visst é det sjukt att jag behöver bilen i tjänsten :eek:
#41 - 10 december 2005 14:52
[QUOTE=Kramfors]Om vi inte hade invandrare fanns det ingen Pizza att köpa.[/QUOTE]

Jag skulle nära på hungra ihjäl utan allt schysst käk som invandrarna gett oss!
#42 - 10 december 2005 15:06
[QUOTE=oveb][QUOTE=Kramfors]Om vi inte hade invandrare fanns det ingen Pizza att köpa.[/QUOTE]

Jag skulle nära på hungra ihjäl utan allt schysst käk som invandrarna gett oss![/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Falaflar och sushi kunde man lätt klara sig utan.....[/font]
#43 - 10 december 2005 15:28
Tillkortakommanden i välfärden har inget med invandring att göra, det är ingen variabel man justerar godtyckligt, det vill säga hur många eller inte man tar emot. Vi är med i EU nu och eventuell invandringskvot beslutas inte av sverige i första hand. Däremot så har vi mycket att göra vad gäller att ta vara på de som kommer, inte bara förvara.

Näe, att se invandring som en faktor som drabbar svensken ekonomiskt är att göra det lite väl enkelt för sig. Det är våra politiker som gör sitt bästa för att den skatt vi betalar in förskingras på massa skitreformer, de famlar i mörkret efter som ingen vågar ha någon övergriplig vision om nånting.

Jag skulle påstå att det som verkligen holkar ur det offentliga är den nya typen av spekulanter, det vill säga de som utnyttjar systemen och därmed även pajar systemen för att det blir för dyrt.

Mvh Jari
#44 - 10 december 2005 16:09
[QUOTE=Kramfors]Om vi inte hade invandrare fanns det ingen Pizza att köpa.[/QUOTE]
Jodu, i Stockholm fins det en pizzeria som ägs och drivs av svenskar.
#45 - 10 december 2005 16:28
[QUOTE=jarinen]Jag skulle påstå att det som verkligen holkar ur det offentliga är den nya typen av spekulanter, det vill säga de som utnyttjar systemen och därmed även pajar systemen för att det blir för dyrt.
[/QUOTE]

Så sant!! [:-115]
Det är nästan lättare att dunka pengar ur skallen [:-5], än att få dom från försäkringskassan.

Det bästa vore väl om man kunde lära sig alla deras regler..[:-53] för att få ut det man är berättigad till.
Men det känns ungefär som att, för varje regel man läser [:-10] hittar dom på 10 nya. [:-56]
#46 - 10 december 2005 18:34
[QUOTE=drd][QUOTE=oveb][QUOTE=Kramfors]Om vi inte hade invandrare fanns det ingen Pizza att köpa.[/QUOTE]

Jag skulle nära på hungra ihjäl utan allt schysst käk som invandrarna gett oss![/QUOTE]

[font=Comic Sans MS]Falaflar och sushi kunde man lätt klara sig utan.....[/font][/QUOTE]

Men inte pizza väl.
Jag har en magnetisk skylt inköpt på en flygplats i det stora invandrarlandet:
[SIZE=4][FONT=Impact]Life without
pizza
is no life at all[/FONT][/SIZE]
Mer invandrare till Sverige!
:cool:
#47 - 10 december 2005 18:51
Vi föder för lite barn i Sverige. Vi måste ha in invandrare för att klara oss.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 10 december 2005 20:51
Låser nu tråden eftersom tyvärr som vanligt i diskussioner som denna så sticker rasismen fram sitt fula tryne och jag har fått radera inlägg.

Annons