Snap

admin
Christian Alfredsson
#1 - 25 mars 2007 20:11
admin
Christian Alfredsson
#2 - 25 mars 2007 20:12
Kanske tar en stund... går och lägger mig och ser vad som händer.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 mars 2007 20:12
Uppenbarligen funkar det inte
admin
Christian Alfredsson
#4 - 26 mars 2007 04:42
Det stod när jag registerade att den skulle gå igenom hela hemsidan och indexera den. När jag gjort detta själv från samma server har det tagit något dygn.
admin
Christian Alfredsson
#5 - 15 april 2007 04:49
Nu funkar det.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 15 april 2007 19:11
Är det en bra idé att man kan se en thumbnail av den sida som det ligger en länk till typ http://www.zoopet.com/index.php
Man håller muspekaren över länken

(det tar dock en liten stund innan det funkar)
admin
Christian Alfredsson
#7 - 16 april 2007 15:57
Nja lite fel. Det blir inga bubblor om det är interna länkar. Dvs om de börjar på www.zoopet.com
#8 - 16 april 2007 17:24
admin skrev:

Intressant men inte alltid högaktuellt - Vad gäller Aftonbladets snap i skrivande stund kommer den från förmiddagen och inte den som är aktuell just nu. Vilken fördröjning har dessa snaps?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 16 april 2007 17:27
I 95% av alla fall så visar ju länken till en sida som inte förändras (annars funkar ju inte heller länken som hänvisning till det man vill länka till) så det är kanske inte så viktigt att det uppdateras med några timmars mellanrum (eller vad det nu är - jag vet inte)
#10 - 16 april 2007 18:09
Det funkar, och jag hatar det.
Vad som däremot inte funkar, är att stänga av det "disable for all sites" gör inte ett jota, popupen kommer i alla fall.
#11 - 16 april 2007 18:41
Uh, det funkade visst men du var ju tvungen att uppdatera sidan.

/J
admin
Christian Alfredsson
#12 - 16 april 2007 19:06
Azur skrev:
Det funkar, och jag hatar det.

Vad som däremot inte funkar, är att stänga av det "disable for all sites" gör inte ett jota, popupen kommer i alla fall.

Vi tar tacksamt emot synpunkter på funktionen. Så fyll på tråden.
#13 - 16 april 2007 19:20
Den danska sidan Cichlids.dk har använt funktionen ett tag. Från början tyckte jag, precis som azur, inte alls om det. Nu har jag vant mig och kan inte bestämma mig vad jag tycker, men visst kan kan det vara störande ibland.
#14 - 16 april 2007 19:21
Jag skulle föredra om den bara visade förhandsgranskning av direkt länkade bilder och inte när länken går till en web-sida.
#15 - 16 april 2007 19:50
Jag håller med Azur. Allt som ploppar upp/ner utan att man bekräftar med ett musklick är störande. Gäller även t.ex. den översta rullgardinsmenyn här på zoopet. Man halkar lite snett och vips så har en meny rullat ner som tar tid att släcka. Samma sak med Snaps (nja, inte de kalla dårå...). Jag vill klicka på en länk men så fort muspekaren når den så genereras en snap som jag inte hade för avsikt.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 april 2007 20:10
BluesBoy skrev:
Jag håller med Azur. Allt som ploppar upp/ner utan att man bekräftar med ett musklick är störande. Gäller även t.ex. den översta rullgardinsmenyn här på zoopet. Man halkar lite snett och vips så har en meny rullat ner som tar tid att släcka. Samma sak med Snaps (nja, inte de kalla dårå...). Jag vill klicka på en länk men så fort muspekaren når den så genereras en snap som jag inte hade för avsikt.

Vad gäller rullgardinsmenyn så lär du få leva med den - eftersom det är ett praktiskt sätt att spara en massa utrymme på.

Vad gäller snap så låter vi den ligga i 14 dagar - sedan kör vi en gallup om folk gillar det eller inte. Blir det tummen ner så plockar vi bort den igen.

Det var jag som förslog att vi skulle testa idén här på Zoopet. I likhet med Micke så såg jag den också först på cichlids.dk . Först blev jag lite irriterad - men ganska snabbt blev jag rätt positiv och tycker nu att den faktiskt är lite tidsbesparande eftersom man rätt ofta avstår från att klicka på en länk efter att ha sett en miniversion av länken.
#17 - 16 april 2007 20:35
Tummen upp från mig, jag gillar funktionen.
#18 - 16 april 2007 22:23
Tycker också den är bra.
#19 - 17 april 2007 06:09
Vad gäller rullgardinsmenyn så lär du få leva med den - eftersom det är ett praktiskt sätt att spara en massa utrymme på.
Ja, rullgardin i sig är kanon, det är konstruktionen av den som är åt h-e ;)
Jämför den nedre (som ingår i vBulletin) där man måste klicka för att gardinen ska rulla ner. En programmeringssak bara alltså.

Vad gäller snap så låter vi den ligga i 14 dagar - sedan kör vi en gallup om folk gillar det eller inte.
Låter vettigt.
admin
Christian Alfredsson
#20 - 17 april 2007 17:46
JAg har funderat en del på rullgardinen. Vi kan prova att ha klick på den ett tag och se om det är bättre? Vet inte riktigt vad som är bäst.
#21 - 17 april 2007 17:48
Mycket bra förslag!
#22 - 17 april 2007 17:53
heeke skrev:
Jag skulle föredra om den bara visade förhandsgranskning av direkt länkade bilder och inte när länken går till en web-sida.
Jag håller med. En snapshot av en sida känna ganska meningslös, däremot tror jag det skulle kunna vara rätt bra för just bilder.

Men det kanske inte går att filtrera så det bara kommer på bilder ?
#23 - 17 april 2007 17:54
Förtydligar min åsikt - dom där rullgardinerna åker ju annars berg-och-dalbana varje gång man oavsiktligt passerat dem så att man måste vänta på att de lugnat ner sej innan innan man fortsätter med vad man ville göra.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 17 april 2007 18:06
admin skrev:
JAg har funderat en del på rullgardinen. Vi kan prova att ha klick på den ett tag och se om det är bättre? Vet inte riktigt vad som är bäst.

Då måste det vara utmärkt på något sätt att de är klickbara annars kommer många inte att fatta det
#25 - 17 april 2007 18:12
Gör det så att Kjell fattar att de är klickbara.
:D
(oops)
Aldrig sett en Mac?
#26 - 17 april 2007 18:47
Ytterligare en röst på rullgardiner som inte vecklar ut sig förrän man klickar på dem. Jag vet inte varför jag irriterar mig så fruktansvärt när saker poppar upp utan att jag bett om det, men jag gör det.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 17 april 2007 18:57
erikthur skrev:
Gör det så att Kjell fattar att de är klickbara.

:D

(oops)

Aldrig sett en Mac?

Vad är Mac för något:p

Det kommer inte att bli du som varje gång behöver förklara hur man skall hitta olika saker.

Ytterligare en röst på rullgardiner som inte vecklar ut sig förrän man klickar på dem. Jag vet inte varför jag irriterar mig så fruktansvärt när saker poppar upp utan att jag bett om det, men jag gör det.

Börjar du bli darrhänt på gamla dar eftersom du uppenbarligen råka passera där med muspekaren gång på gång.
Tips - rullgardiner vecklar inte ut sig om man inte drar muspekaren över dom;)
#28 - 17 april 2007 18:59
Då måste det vara utmärkt på något sätt att de är klickbara annars kommer många inte att fatta det
Vid alla andra klickbara länkar ändras muspekaren som indikation på att den är klickbar (åtminstånde i IE). Känns självklart att man använder samma princip i huvudmenyn (alla länkar på samma site).
#29 - 17 april 2007 19:04
Vad är Mac för något:p

Det är synd om dej i så fall Kjell.
No more said.
;)
#30 - 17 april 2007 19:21
Big Mac har jag hört talas om men det är väl skräp det med va? ;P
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 17 april 2007 19:46
Men MAC är en för akvariehobbyn viktig organisation och DEN känner jag till.
#32 - 17 april 2007 20:58
Joacim skrev:
Big Mac har jag hört talas om men det är väl skräp det med va? ;P

Det fanns aldrig någon Big Mac när det gäller PC.
Däremot Big Blue (=IBM) som Big Bill fick ihop det med.
Finns det verkligen någon som älskat DOS???
:confused:
#33 - 18 april 2007 05:50
Finns det verkligen någon som älskat DOS???
Jajjemen!! Då hade man kontroll över maskinvaran - nu är det tvärt om...

Tusan jag körde disable ALL Sites på en dator och sedan dess har snap varit avstängt på den datorn. Har man tillåtit cookies går det alltså att stänga av funktionen om man inte vill ha den. Notera att om man rensar sina cookies återaktiveras funktionen.
#34 - 18 april 2007 06:03
Azur skrev:

- Jag gillar inte heller rullisarna som de ser ut idag, utan skulle också vilja att de endast kom fram vid klickning!

Har svårt med handpresicionen, och de kommer alltid fram när jag minst önskar det. Men när jag t.ex ska söka får jag det istället inte att funka bra - då försvinner de innan jag hunnit skriva o.s.v. Många svordomar har gått åt i dethär huset över dessa rullgardinsmenyer. De dyker upp när man minst önskar det men försvinner när man vill åt dem.

Förstår mycket väl att de existerar p.g.a utrymmesskäl.
Men det borde kunna förbättras.
#35 - 18 april 2007 06:18
Healena skrev:
Men när jag t.ex ska söka får jag det istället inte att funka bra - då försvinner de innan jag hunnit skriva
Det verkar bero på att rullgardinen försvinner om man trycker på en tangent och pekaren inte befinner ovanför text-inmatnings-rutan. Ofta för mig händer det pga att när jag släpper musen så drar sladden musen några millimeter, så pekaren hamnar utanför rutan, och så börjar jag skriva... och rullgardinen åker upp.
Ja, det är ytterligare ett irritationsmoment.
#36 - 26 april 2007 21:52
Nu har jag hittat den här tråden en vecka senare... just nu gillar jag inte snapsen, och jag fumlar också med rullgardinerna och blir lite lätt störd på dom. men mer störd blir jag när skrivrutan försvinner när jag ska söka på något. precis som Healena skrev lite högre upp.
Men man vänjer sig nog bara man får lite mer tid på sig ;)
admin
Christian Alfredsson
#37 - 27 april 2007 12:33
Då får jag fixa rull vid klick. Måste göra om den lite så alla förstår att det är en meny. Det är ju den enda menyn då vi tar bort alla andra.
#38 - 6 maj 2007 10:31
Drar upp den här tråden igen för att tala om att jag verkligen HATAR snapsen! Finns någon omröstning om det, det måste ju finnas massa åsikter för och emot?
#39 - 6 maj 2007 10:36
Nitra98 skrev:
Drar upp den här tråden igen för att tala om att jag verkligen HATAR snapsen! Finns någon omröstning om det, det måste ju finnas massa åsikter för och emot?
Funktionen går att stänga av i rutan som poppar upp. Det lagras i en cookie och funktionen är alltså avstängd tills man rensar kakorna.
#40 - 6 maj 2007 10:53
BluesBoy skrev:
Funktionen går att stänga av i rutan som poppar upp. Det lagras i en cookie och funktionen är alltså avstängd tills man rensar kakorna.

Det funkar ju inte? Eller är det jag som inte fattar, gör jag något fel? Trycker ju "disable" och väljer "all sites"... :confused:
#41 - 6 maj 2007 13:16
Ja, det verkar rätt. När man väljer disable ALL Sites skapas en cookie med namnet user för siten snap.com förutsatt att inställningarna i webbläsaren tillåter att kakor sparas (normalfallet). Kakorna går att hitta via inställningar i webbläsaren om man vill se dem.
När du valt att disabla (knepigt språk...) laddar du om sidan (uppdatera) så ska popuphärket vara avstängt. Du kanske missade att ladda om sidan?
#42 - 6 maj 2007 13:28
Japp, jag missade att ladda om sidan... [:o] Tack för hjälpen, skönt att slippa det där eländet nu! :)

Annons